ابن متوج
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
سه شنبه 20 خرداد 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/224105/ابن-متوج
سه شنبه 26 فروردین 1404
چاپ شده
4
اِبْنِ مُتَوَّج، جمالالدين احمد بن عبدالله بن محمد بن علی بن حسن بحرانی، عالم امامی بحرين در سدههای 8 و 9ق / 14 و 15م. در برخی منابع لقب او فخرالدين (ابن ابی جمهور، 1 / 6، 7) و شهابالدين (حسينی قاری، 1) نيز آمده است. از جزئيات زندگی ابن متوج اطلاعی در دست نيست. تنها میدانيم كه او اهل اُوال ــ از جزاير بحرين ــ بود و برای تحصيل به عراق آمد. وی در حله از محضر فرزند علامۀ حلی، فخرالمحققين (د 771ق) و ديگران بهره گرفت و پس از دريافت اجازه از آنان به بحرين بازگشت (ماحوزی، «جواهر»، 86-87). ابن متوج تا پايان عمر در بحرين به قضا و امور حسبيه اشتغال داشت. وی در همانجا درگذشت و در جزيره اُكُل به خاك سپرده شد (همان، 89). تاريخ وفات او به قطع دانسته نيست، ليكن برخی به استناد دست نوشتهای به خط فرزندش ناصر، آن را در 820ق / 1417م دانستهاند (نك : امين، 3 / 13).وی در حله با شهيد اول (د 786ق) گفتوگوهايی داشته و چندی پس از بازگشت ابن متوج از حله، آن دو در مكه و موسم حج مجدداً با يكديگر ديدار كردهاند و بين ايشان مباحثهای روی داده (ماحوزی، همانجا). احمد بن فهد احسايی، فخرالدين سبيعی و احمد ابن محذم اوائلی از ابن متوج بهره برده و روايت كردهاند (ابن ابی جمهور، 1 / 6-7؛ افندی، 1 / 44). وی فقيهی بود كه فتاويش در نقاط دورتر نيز تا حدودی شهرت داشته است (ابن ابی جمهور، 1 / 6) و مؤلفان برخی اقوال فقهی وی را مورد توجه قرار دادهاند (نك : ماحوزی، همانجا؛ افندی، 1 / 43). همچنين گفته شده كه مقصود فاضل مقداد (1 / 143، جم ) از معاصری كه اقوال وی را نقل كرده، ابن متوج بوده است (نك : افندی، 1 / 44- 45).معتبرترين منبع اطلاعات دربارۀ ابن متوج، نوشتههای ماحوزی است («علماء البحرين»، 69-70، «جواهر»، 86-90) كه با گفتههای ابن ابی جمهور در آثارش (نك : 1 / 6؛ بحرانی، 179) و حر عاملی (2 / 16) تكميل میشود. گفتنی است افندی علاوه بر شرح حال مفصلی كه از ابن متوج آورده (1 / 43)، در جايی ديگر (3 / 220) به شيوۀ معمول خود شرح حال ديگری برای وی آورده كه بر اساس نسخۀ تحفة الاخوان مرندی نوشته شده و در آن نام جد ابن متوج به جای محمد، سعيد ضبط گرديده و همين امر موجب شده است كه برخی چون محسن امين (نك : 3 / 10-13)، احمد بن عبدالله بن محمد و احمد بن عبدالله بن سعيد را دو شخصيت متمايز قلمداد كنند.از آثار به جای ماندۀ او الناسخ و المنسوخ است. ابن متوج خود میگويد (صص 11-12)، آن را از تفسير خويش برگرفته است. شرح اين رساله از عبدالجليل حسينی قاری با تصحيح و ترجمۀ محمد جعفر اسلامی در 1344ش در تهران به چاپ رسيده است.برخی از آثار وی نيز به صورت خطی بازمانده است: 1. غرائب المسائل (آستان، 2 / 88- 89)؛ 2. كفاية الطالبين (همان، 2 / 102، 5 / 482). اين رساله با عنوانهای هداية المستبصرين و مايجب علی المكلف و مايعم به البلوى نيز شناخته میشده است (نك : آقابزرگ، 19 / 35، 36، 25 / 191)؛ 3. منهاج الهداية فی تفسير آيات الاحكام الخمسمأة. آقابزرگ نسخهای از آن در كتابخانهای شخصی ديده است (23 / 180-181)؛ 4. وسيلة القاصد فی فتح معضلات القواعد، در شرح قواعد الاحكام علامۀ حلی (آستان، 5 / 528- 529)؛ 5. الثارات يا قصص الثار، منظومهای بلند در مراثی و حماسههای شيعه با مطلع «علیّ حرام ان الذّ بمطعم» ( آلوارت، شم 8058(5))؛ 6. حرز منظوم (الهيات، 290؛ قس: فولرس، شم 891(48)؛ برای برخی ديگر از اشعار او، نك : طريحی، 153-155؛ خوانساری، 1 / 70-71). همچنين ماحوزی («علماء البحرين»، 70، «جواهر»، 88) و افندی (3 / 220) آثار ديگری را از او برشمردهاند.
آستان قدس، فهرست؛ آقابزرگ، الذريعة؛ ابن ابی جمهور احسايی، محمدبن علی، غوالی اللئالی، به كوشش مجتبی عراقی، قم، 1403ق / 1983م؛ ابن متوج، احمدبن عبدالله، «الناسخ و المنسوخ»، شرح كتاب الناسخ و المنسوخ (نك : حسينی قاری در همين مآخذ)؛ افندی، عبدالله، رياض العلماء، قم، 1401ق؛ الهيات تهران، خطی؛ امين، محسن، اعيان الشيعة، بيروت، 1403ق / 1983م؛ بحرانی، يوسف، لؤلؤة البحرين، به كوشش محمدصادق بحرالعلوم، قم، مؤسسة آل البيت؛ حرعاملی، محمدبن حسن، امل الأمل، به كوشش سيد احمد حسينی، بغدادی، 1385ق؛ حسينی قاری، عبدالجليل، شرح كتاب الناسخ و المنسوخ، به كوشش و ترجمۀ محمد جعفر اسلامی، تهران، 1344ش؛ خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات، تهران، 1382ق / 1962م؛ طريحی، فخرالدين، المنتخب، نجف، 1379ق؛ فاضل مقداد، كنز العرفان فی فقه القرآن، به كوشش محمدباقر بهبودی، تهران، 1343ش؛ ماحوزی، سليمان، «علماء البحرين»، «جواهر البحرين»، فهرست آل بابويه و علماء البحرين، به كوشش احمد حسينی، قم، 1404ق؛ نيز:
Ahlwardt; Vollers, K., Katalog der islamischen... Handschriften der Universitäts-Bibliothek zu Leipzig, Osnabrück, 1975.
محمدجواد انواری
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید