ثمینی
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
یکشنبه 3 آذر 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/223670/ثمینی
سه شنبه 2 اردیبهشت 1404
چاپ شده
17
ثَمینی، ضیاءالدین عبدالعزیز بن عبدالله (1130-11 رجب 1223ق/ 1718- 2 سپتامبر 1808م)، از بزرگان فقهای اباضیه. شهرت وی بیشتر به سبب اهتمامش به فقه اباضی، بهویژه احکام مربوط به مسائل اجتماعی است؛ هر چند به علومی دیگر هم میپرداخته است. ثمینی در شهر بنی یزقُن (یا بنییسجن، در الجزایر)، در یکی از خانوادههای اصیل مزاب زاده شد. در کودکی به حفظ قرآن و آموختن مبادی علوم پرداخت؛ اما چندان در این راه نپیموده بود که در سنین بلوغ ــ چنان که نزد مردم مزاب مرسوم است ــ به تجارت مشغول شد. به همین سبب به ورجلان سفر کرد و چندی در آن دیار ساکن شد. این حرفه بر شخصیت فکری او اثر نهاد و وی را به اهتمام در فقه واداشت و از او فقیهی واقعگرا و اهل عمل ساخت (ثمینی، محمد، «د»؛ سعدالله، 2/ 79؛ باباعمّـی، 2/ 255؛ نیز نک : زرکلی، 4/ 12، که سال تولد ثمینی را 1133ق ذکر کرده است).افزون بر «ثمینی»، در منابع از وی با عنوان «حفصی» نیز یاد کردهاند. برخی نسبتحفصی را بهسبب انتساب او به عمربنحفص هِنتانی مصمودی، نیای خاندان حفصیه و از مصاحبان نزدیک ابنتومرت (د 524 ق) دانستهاند (نویهض، 92؛ جیلالی، 3/ 581؛ دربارۀ هنتانی، نک : سلاوی، 1/ جم )؛ اما نوادهاش، محمدبن صالح ثمینی، سبب آن را انتساب به ابوحفص عمر بن خطاب، خلیفۀ دوم ذکر کرده است (ثمینی، محمد، همانجا؛ دربارۀ نسبتهای مصابی و مصعبی، نک : جیلالی، زرکلی، همانجاها). ثمینی در دورهای میزیست که از سویی در الجزایر آتش فتنه میان مسلمانان شعلهور شده، و از سوی دیگر جنبش اصلاحی وادی مزاب آغاز گردیده بود (ثمینی، محمد، نیز باباعمی، همانجاها). این دو عامل به همراه بازگشت شیخ ابوزکریا یحیی بن صالح افضلی (د 1202ق/ 1787م) به مزاب در زندگی ثمینی تأثیری عمیق نهاد (سعدالله، همانجا). با آمدن شیخ ابوزکریا، ثمینی نیز به مزاب بازگشت و در بخش سوم از عمر خود دومین بار به فراگیری علم مشغول شد. چندی نگذشت که در زبان عربی، کلام و اصول، حدیث، فقه، فلسفه و ریاضیات مهارت یافت و نبوغ خود را نمایان ساخت. همین شرکت در جلسات درس شیخ ابوزکریا و آشنایی با او بود که اندیشۀ وجوب اصلاحـات را در وی تقویت کرد (ثمینـی، محمد، نیـز، باباعمـی، سعدالله، همانجاها). ثمینی از داعیان نهضت علمی و جریان تألیف و شکل گیری اصلاحات دینی و اجتماعی در آن دیار بود. به همین سبب و نیز به سبب پایۀ علمی اش، در 1201ق/ 1786م چندی رئیس «حلقۀ عزّابه» (نک : ه د، 2/ 328) شد، و چندی نیز ریاست اعلای مجلس اباضیه، یعنی مجلس «عمی سعید» نیز به او سپرده شد، مجلسی که همۀ امور اباضیان به آنجا ارجاع می شد و در آنجا فیصله می یافت. اما چون وی از مبلغان اصلاح دینی و اجتماعی بود، ازسوی تودۀ مردم آزار و اذیت دید. از اینرو، پس از مدت کوتاهی از ریاست استعفا کرد و 15سال در خانه ماند و یکسره سرگرم دانشاندوزی و تألیف شد و جز برای رفع مشکلات مردمی که به او رجوع میکردند، از خانه خارج نشد (ثمینی، محمد، نیز جیلالی، باباعمی همانجاها). وی سرانجام در زادگاه خود، بنییزقن درگذشت (ثمینی، محمد، «ز»؛ جیلالی، 3/ 582؛ باباعمی، همانجا).ثمینی شاگردانی تربیت کرد که ابراهیم بن بیحمان، شیخ یوسف بن حمّو بن عدّون و خواهرزادهاش شیخ ابراهیم بن عبدالرحمان از آن جملهاند (همانجا؛ ثمینی، محمد، «و»). مقتضیات دورۀ زندگانی ثمینی، چنانکه گفته شد، او را بر آن داشت تا از رهگذر شرح، اختصار، تنقیح و تهذیب به احیای آثار سلف خود پردازد. از اینرو، میتوان گفت که آثار او بیشتر شرح و تلخیص آثار گذشتگان است. به هر روی، اختصار مطالب سبب شده است تا آثارش به لحاظ لفظی، متانت ساختار و صحت معانی پربار باشد. کتابهای وی از نظر جنبههای ادبی و زیباییشناختی هم قابل توجه است. از بررسی آثار ثمینی چنین برمیآید که وی با استقلال رأی و گزینش موضوعات مناسب بیشتر در اندیشۀ چارهجویی برای موضوعات کاربردیتر در جامعه بوده است. همچنین وی، برخلاف بیشتر فقهای همعصرش، به تصوف گرایشی نداشته، و با دیدی صرفاً فقیهانه به بحث و تألیف میپرداخته است (نک : همو، «ی» ـ «ل»؛ سعدالله، 2/ 80). ثمینی کتابخانهای غنی از خود بر جای نهاد که به نوهاش محمد بن صالح ثمینی رسید و اکنون با نام «مکتبة الاستقامه» در بنی یزقن دایر است (باباعمی، 2/ 256).
که مشهورترین اثر او ست. ثمینی مطالب لازم برای نگارش النیل را از دیگر منابع فقه اباضی گرد آورد و آن را طوری تدوین کرد تا همۀ مسائل آن کتابها را به اختصار دربرگیرد و به فهم همعصرانش نزدیکتر باشد. پس از اتمام، آن را بر استادش شیخ ابوزکریا عرضه، و نزد وی تصحیح کرد. این اثر شامل 3 جزء، و مجموع اجزاء دارای 22 «کتاب» است. هر یک از این «کتاب»ها چنانکه معهود است، به نام یکی از ابواب فقهی نامگذاری شده است و هر «کتاب» خاتمهای دارد. به رغم خواست و تلاش ثمینی برای مُملّ و مخلّ نبودن اثرش، برخی بر این باورند که ایجازِ بسیار، گاه به پیچیدگی گراییده است. با این حال، النیل از مصادر عمدۀ فقه اباضیه است و برخی از اباضیان اهمیت آن را با مختصر خلیل بن اسحـاق (د 766ق) در فقه مالکـی مقایسـه کردهاند. برخـی نیز بر آناند که مقدمۀ کتاب حتى برپایۀ مقدمۀ مختصر خلیل است. ثمینی در نگارش این اثر از سیرةالدماء و تبیین افعال العباد ابوالعباس احمد بن محمد بن بکر (د 504 ق) بسیار بهره برده است (برای شرح حال او، نک : درجینی، 2/ 442-446). النیل نخست در 1305ق در مصر چاپ سنگی شد؛ سپس در 3 جزء، یکبار در الجزایر، دو جزء اول و دوم آن در 1378-1388ق/ 1967-1968م، و یکبار هم به کوشش عبدالرحمان بهکلّی در 1969م در همانجا به چاپ رسید. شروح فراوانی بر آن نوشته شده که مهمترین آنها شرح محمدبن یوسف اطفیش (نک : ه د، 9/ 330) است که نخست در 10 مجلد (7 جلد آن در 1306ق و 3 تای دیگر در 1343ق) در مصر منتشر، و سپس بارها تجدید چاپ شد. به رأی برخی، با این شرح، فقه اباضی به عالم اسلامی شناسانده شد. افزون بر اینها، بخشهایی از النیل را اوشر و زیس به فرانسه ترجمه کردهاند که با وجود انتقادهایی بردقت ترجمه، در دادگاههایفرانسوی الجزایر برای صدور احکام قضایی میان اهالی مزاب از آن استفاده میشود (سعدالله، 2/ 80-82؛ ثمینی، محمد، «ح» ـ «ک»، «م»؛ جیلالی، همانجا؛ باباعمی، 2/ 255، 402، جم ؛ نویهض، 92؛ نیز نک : GAL, S, II/ 892).
ثمینی این کتاب را چنانکه از عنوان آن برمیآید، برای تکمیل مطالب النیل نگاشت. این اثر خلاصهای است از اصول الارضین ابوالعباس احمد بن محمد بن بکر. کتاب به بحث دربارۀ احکام فقهی مربوط به کاربری زمین، اعم از احداث ساختمانهای مسکونی، شهرسازی، آبادسازی و جز آنها، و احکام مربوط به شراکت در اموال منقول و غیرمنقول، احکام مربوط به مشاع و جز آنها میپردازد. با این کتاب ثمینی در میان معدود علمای الجزایر جای میگیرد که دربارۀ پروندههای قضایی مربوط به زمین و ملک آثاری بر جای نهادهاند. ثمینی خود در مقدمۀ کتاب بیان کرده است که مطالعۀ این کتاب خواننده را از مراجعه به دیگر مراجع بینیاز میسازد (ص 3-4)؛ چه، کمتر فقهایی بودهاند که بر بسیاری از مطالب موجود در این کتاب و النیل دسترسی داشته باشند. این کتاب را محمد بن صالح ثمینی، نوۀ ثمینی، در 1944م در تونس منتشر کرده، و مقدمهای دربارۀ احوال و آثار او بر آن نوشته است (ثمینی، محمد، «ط »؛ سعدالله، 2/ 89؛ نیز نک : GAL, S، همانجا).
در موضوع معاملات و احکام. این اثر که در 1345ق در تونس منتشر شده است، نیز تکملهای بر النیل به شمار میآید (جیلالی، 3/ 582؛ زرکلی، 4/ 12؛ ثمینی، محمد، همانجا).
در علم کلام. این کتاب در دو مجلد و به شیوۀ مواقف عضدالدین ایجی نگارش شده، و ثمینی خود تصریح کرده که در تألیف این کتاب روش «متأخرین» را پیش گرفته است.کتاب در 1407ق/ 1986م بهکوشش عبدالرحمان بن محمد ابن سالم بن سیف معالم در عمان منتشر شده است. محمد اطفیش نیز بر آن شرحی نوشته است (همانجا).
شرح المنظومة الرائیۀ ابن نظر (ه م)، که خود خلاصۀ الازهار الریاضیۀ عمر بن رمضان ثلاثی (د 1766م) است و به انضمام آن در قاهره (1306ق) منتشر شده است (نویهض، 93؛ باباعمی، 2/ 255؛ نیز نک : GAL,S، همانجا).
ثمینی در این کتاب 10 جلدی منهاج الطالبین و بلاغ الراغبین خمیس عمانی را خلاصه کرده که در عمان به کوشش محمد باباعمی و مصطفى شریفی به چاپ رسیده است (باباعمی، جیلالی، همانجاها).
مختصر اللآلی المیمونیۀ ثلاثی است که خود این کتاب شرحی است بر قصیدۀ نونیۀ ابونصر فتح بن نوح ملوشایی (قرن 6 و 7 ق) در عقاید. النور به همراه متن قصیده در دو جلد در قاهره (1306ق) منتشر شده است (ثمینی، محمد، همانجا؛ ازهریه، 7/ 309؛ تیموریه، 4/ 140؛ GAL, S , I/ 692).
از آثار خطی او تعاظم الموجین، شرحی بر مرج البحرین ابویعقوب یوسف بن ابراهیم ورجلانی (د 570 ق) در علم منطق است که نسخهای از آن به شمارۀ 751‘2 در دارالکتب المصریه موجود است. اهمیت این کتاب از این جهت است که ثمینی را در شمار معدود علمای متأخر الجزایر قرار میدهد که به علم منطق نیز پرداختهاند (سعدالله، 2/ 162؛ سید، 1/ 162).
از عناوین دیگر آثار او ست: ارجوزة فی الفلک و منازل البروج؛ مختصر فی امور الزواج؛ عقد الجواهر، در شرح قناطر الخیرات جیطالی (د 750ق)؛ مختصر حواشی مسند ربیع بن حبیب از ابوستّه قصبی جربی (د 1088ق) در حدیث؛ المصباح المقتبس، اقتباسی از ابی مسألة و الالواح ابوالعباس احمد بن محمد بن بکر (جیلالی، باباعمی، همانجاها؛ حارثی، 149بب ؛ برای اطلاعات دیگر دربارۀ آثار ثمینی و شروح آنها، نک : باباعمی، 2/ 20، 198، 212، 251، 342، 372، 399).
ازهریه، فهرست؛ باباعمی، محمد و دیگران، معجم اعلام الاباضیة، الجزایر، 1421ق/ 2000م؛ تیموریه، فهرست؛ ثمینی، عبدالعزیز، معالمالدین، عمان، 1407ق/ 1986م؛ ثمینی، محمد، مقدمۀ التکمیل و لبعض ما اخل به کتاب النیل، تونس، 1944م؛ جیلالی، عبدالرحمان، تاریخ الجزائر العام، بیروت، 1403ق/ 1983م؛ حارثی، سالم، العقود الفضیة، عمان، 1403ق/ 1983م؛ درجینی، احمد، طبقات المشایخ بالمغرب، به کوشش ابراهیم طلّای، الجزایر، 1974م؛ زرکلی، اعلام؛ سعدالله، ابوالقاسم، تاریخ الجزائر الثقافی، الجزایر، 1985م؛ سلاوی، احمد، الاستقصاء، به کوشش جعفر ناصری و محمد ناصری، دارالبیضاء، 1997م؛ سید، خطی؛ نویهض، عادل، معجم اعلام الجزائر، بیروت، 1400ق/ 1980م؛ نیز:
GAL, S.سارا حاجی حسینی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید