ثبات و پایداری و رفاه نسبی فضای جامعه ایران بعد از جنگ هشت ساله و گسترش فزاینده و كمی دانشگاهها، در كنار افزایش شمار جوانان، نیاز به خوراك فكری و معرفتی را افزایش بخشید. روند پرشتاب و روزافزون ترجمه و تالیف آثار گوناگون در حوزه علوم انسانی به نحو عام و در حیطه فلسفه بهطور خاص، از سالهای آغازین دهه 1370 شاهدی بر این مدعاست. واكنش روشنفكران و اندیشمندان به وقایع یك دهه پیش از سویی و اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز در ایران و جهان از سوی دیگر، محتوای این كالاهای معرفتی را مشخص كرد.
از دیرباز سه جریان فکری را میتوان در مواجهه با اندیشههای جدید و مکتبها و فرهنگهای نو متمایز کرد؛ اصولاً در یک جریان، نفی کامل و مطلق نواندیشی رقم میخورد و به هر آنچه رنگ تازگی و نواندیشی دارد مهر «بدعت» میزند و آن را ناروا میشمارد. جریان دوم، به قبول دربست و احیاناً تغییر یا حذف دیدگاههای موجود اقدام میکند و به نوعی در برابر اندیشههای جدید دچار خودباختگی میشود و در جریان سوم، به تحلیل اندیشههای جدید و قبول بخشی و رد برخی دیگر میپردازد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید