منوچهر صدوقیسها متولد 1327 خورشیدی، از نادر محققان ایرانی است كه فراتر از رشته تخصصی دانشگاهی خود یعنی حقوق، سالهاست كه بر حوزهای بسیار مغفول و در عین حال مهم از فرهنگ و اندیشه ایرانی-اسلامی متمركز شده است؛ فلسفه اسلامی و تاریخ آن. آشنایان به فلسفه و تاریخ فلسفه اسلامی میدانند كه نخستین نگارشهای تاریخ فلسفه اسلامی از سوی غربیان صورت گرفته و در نتیجه مفروضات، الگوها و سرمشقهای رویكرد ایشان، كماكان بر ذهنیت دیگرانی كه به نگارش این تاریخ پرداختهاند، غلبه كرده و مفروضات بعضا اشتباه مستشرقان، در تاریخنگاریهای دیگر تاثیر گذاشته است.
حكمای اسلامی بهویژه در دو جریان حكمت اشراق و حكمت متعالیه در كنار طریق مالوف و آشنای فلسفهورزی كه استدلال است و برهان و محاجه، به حكمت ذوقی قائلند و بر اصالت كشف و شهود اصرار میورزند. ملاصدرا در كتاب سترگش اسفار در این باب مینویسد: «راه آگاهی بر اسرار شریعت دو راه است؛ یكی تزكیه از راه عمل به دستورات شرع و دوم از طریق ریاضات عملی و توجه دادن قوای ادراكی به جانب قدس و صیقل دادن نفس ناطقه»
پژوهشگر فلسفه اسلامی کتابخانه ملی را مهمترین کتابخانه مملکت خواند و گفت: در این کتابخانه؛ همه متون در دسترس است ولی چقدر استفاده می شود نمی دانم!
او فقیه هم بوده است و شاگرد مرحوم درچهای و همدورهای آیتا... بروجردی و بسیار هم محل احترام ایشان بوده است. اما چندان عنایت و اشتغالی به این مباحث نداشته است. فاضل نوعا شفا تدریس میکرده و متمایل به حکمت مشاء و البته اهل عرفان هم بوده است. آقایان حسنزاده و جوادیآملی و آقارضیشیرازی نزد فاضل فصوص خواندهاند. دروغ شایعی وجود دارد که نوعا گفته میشود فاضل خط نداشته است. معروف است که او نمیتوانسته خط بنویسد اما این دروغ است و ما خط او را دیدهایم.
یکی از مباحث رقیق و لطیف امور عامه عبارت است از اینکه آیا از پی تسلیم به جریان تشکیک در وجود، تشکیک مزبور جاری در مظاهر است و یا در مراتب؟و چندان لطیف است که حتی بر برخی از اهل اصطلاح نیز مشتبه گردیده است، تا بدانجا که در همین روزگار ما استاد فقید جلال الدین همائی سنا طاب ثراه که دارای تحصیلاتی عالیه در علوم عقلانیه بوده است در رقیمهای خطاب به سید الحکماء الابرار، سیدنا السید جلال الدین الاشتیانی ادیمت ظلاله، ایراد فرموده است که:«کسی که به غور گفتار عرفاء و حکماء فهلوی رسیده باشد بین اختلاف مراتب و اختلاف مظاهر فرقی نمییابد؟
منوچهر صدوقیسها، پژوهشگر فلسفه اسلامی و عرفان، استاد مدرسه عالی شهید مطهری و عضو موسسه حکمت و فلسفه طی مصاحبهای درباره تئوری تغییر موضوع فلسفه صحبت کرد. او در ابتدا به تاریخ تاسیس حوزه فلسفی تهران پرداخت و اینکه دو قرن تمام از تاسیس حوزه تهران گذشته است. وی تاکید کرد از این رو حیف است آن حوزه گرفتار فترت شود، پس بهتر است آن را احیا و تجدید کنیم؛ بالاخص که مدتی است زمزمه تغییر موضوع فلسفه به گوش میرسد.
اسپی نوزا به قضیه بیست و پنجمین قسم نخستین اتیک( کتاب-اخلاق)آورده است که«خدا فقط علت فاعلی وجود اشیاء نیست، بلکه علت ذات آنها هم هست». و مترجم فاضل آن به پارسی به تعلیقه خویش بر قضیه مذکور ایراد کرده است که«یعنی که خدا هم معطی وجود است و هم مذوت ذات، یا هم جاعل وجود اشیاء است و هم جاعل ذات آنها.این مطلب، مخالف عقیده جمهور فلاسفه ماست که یا فقط ماهیت اشیاء را مجعول میدانند و یا وجود آنها را.»
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید