امر سیاسی در اندیشه فرهنگ رجایی جایگاه مهمی دارد، اما قرائت او از امر سیاسی با آنچه در فرهنگ سیاسی ما متداول است، تفاوتی عمده دارد. رجایی برای تبیین منظورش از امر سیاسی، بین امر سیاست و امر سیاسی تفاوت قائل میشود و نقش کلیدی امر سیاسی در توسعه یا به تعبیر او جهانداری را گسترش خیر عمومی میداند.
در بخش اول گفتوگوی مفصلی که با پروفسور فرهنگ رجایی داشتیم، بحث با این اندیشهورز سیاسی را از ارتباط میان فلسفه و سیاست آغاز کردیم و به موضوعاتی چون ضرورت حضور فیلسوفان در تصمیمگیریها، مهندسی فرهنگی، اندیشهورزی و چگونگی انسان ورزیدن پرداختیم تا به گفتوگو درباره موضوع «تمدن» رسیدیم و سوال درباره «تمدن» و «مدنیت» سرآغاز بخش دوم گفتوگو شد.
به عقیده رجایی، دستهبندی کردن کشورها به دو دسته «توسعهیافته» و «درحالتوسعه» صحیح نیست و به جای آن باید بگوییم که کشورها یا بازیگرند یا نابازیگر و همین سخن او ورودی خوبی برای آغاز بحث با این اندیشهورز سیاسی شد.
«غربشناسی علمی ـ تاریخی در گفتوگو با برودل» عنوان یکی از نشستهای هفتگی شهرکتاب است که سهشنبه 4مهر 1402 برگزار میشود.
آرنت معتقد است در هر چیزی غایتی است که غایت حضور انسان در زمین چیزی جز مهرورزی نیست. نتیجه منطقی چنین مفروضی این است باید به دنبال شناخت افرادی بود که میتوانند الگویی برای انسانورزی باشند.
هانت آرنت (۱۹۰۶- ۱۹۷۵) از نامیترین متفکران در اندیشهورزی سیاسی و از مطرحترین و پربحثشدهترین نظریهپردازان در سالهای اخیر است. افق بنای فکری ایشان از امرانسانی تا امرسیاسی را در بر میگیرد.
بحث درباره مشروطه ایرانی از جنبههای گوناگون بیپایان به نظر میرسد و از همان نام این رویداد آغاز میشود، آن را «انقلاب» بخوانیم، یا «جنبش» یا «نهضت» یا... منشأ و نقطه آغازین آن كجاست؟ شكست ایرانیان از روسها در عصر فتحعلیشاه كه با آن گفتار مشهور عباس میرزا ولیعهد در گفتوگو با مرد فرنگی بارها تكرار شده یا شیوع بیماریهای فراگیر مثل وبا و مرگو میر و فلاكت مردم؟
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید