حسین معصومی همدانی، پیشکسوت تاریخ علم معتقد است؛ علم در خدمت صلح و توسعه ممکن نخواهد بود اگر «آگاهی اخلاقی» در دانشمند ایجاد و به طور مدام تقویت نشود. او همچنین بر این باور است که «نظارت اجتماعی» بر فعالیت علمی برای حرکت انسانی علم، باید همواره در جریان باشد.
«اخلاق نوشتن» عنوان کتاب دکتر حسین معصومی همدانی و دربرگیرندۀ ۱۶ مقاله دربارۀ نوشتن، ترجمه و ویرایش است. این عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی مقالات این کتاب را از میان مقالههایی که در طول چهل و چند سال گذشته نوشته، انتخاب و منتشر کرده است.
جلسه نقد و بررسی كتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیك نو» نوشته آی-برنارد كوهن (2003-1914) مورخ امریكایی دانشگاه هاروارد با ترجمه حسین معصومی همدانی در موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران برگزار شد.
استاد ما، آقای دکتر معصومی همدانی به گواهی سابقه حضور پنجاه ساله در عرصههای تألیف و ترجمه و ویرایش و تدریس، در شناخت عمیق و معرفی علمی آن سابقه فرهنگی و علمی توفیق بسیار داشتهاند و میتوان با کمال اطمینان گفت که پایه و پایگاه تحقیق را بسی ارتقاء دادهاند و از همه بالاتر، طرازی رفیع و ممتاز از «روشنفکری» پدید آوردهاند.
حسین معصومیهمدانی در مقالهی «ترجمهی متون ریاضی و تأثیر آن بر زبان فارسی» به تفاوت زبان طبیعی و زبان ریاضی میپردازد و با ذکر دلایلی نشان میدهد که در ترجمهی متون ریاضی، مترجم بهناگزیر تا حد زیادی لفظبهلفظ ترجمه میکند. البته سه گونه آسیب از رهگذر این شیوهی ترجمه به زبان فارسی خورده است.
گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نشست معرفی و بررسی کتاب «از ارسطو تا نیوتن: پیدایش فیزیک نو» نوشتۀ برنارد کوهن (ترجمۀ حسین معصومی همدانی) را برگزار میکند.
نشست هفتگی مرکز فرهنگی شهر کتاب در روز سهشنبه یازدهم بهمن به نقد و بررسی کتاب «اخلاق نوشتن» اختصاص داشت و با حضور حسین معصومیهمدانی، ضیاء موحد، علی صلحجو، هومن پناهنده و امید طبیبزاده برگزار شد.
در این گفتار معصومی همدانی نكاتی درباره اصل ایده پیشرفت و تحول آن از ایده به ایدئولوژی پیشرفت بیان میكند كه بسیار راهگشا و قابل توجه است. این گفتار در مدرسه «اندیشه پیشرفت: مباحثی در فلسفه، علم و تاریخ» ارایه شد كه موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران آن را برگزار كرد
اثری که میخواهم دربارهاش صحبت کنم متنی است که برای نخستین بار تصحیح و منتشر شدهاست. این اثر در اصل به یونانی نوشته شده، اما اصل یونانی آن از میان رفته و تنها ترجمۀ عربی آن به دست ما رسیدهاست.
استدلال ابوالمعالی بر پایه تفاوت میان «اراده» و «علیت طبیعی» است که میگوید این عقیده نادرست کسانی است که به قوانین طبیعی اعتقاد دارند و خوب میداند که با چه کسانی طرف است و هرچند شاید تقسیم موجودات به «واجب» و «ممکن» را از ابنسینا یا از آثار فلاسفه نگرفته باشد، اما ممکن است تعمق در آثار ابنسینا او را به فکر کاربرد این تقسیم در موضوع اثبات وجود خدا انداخته باشد
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید