ما قبلا در یادداشتی نشان دادیم كه آنچه جاحظ در كتاب حجج النبوه درباره عقیده شیعه در مورد مصحف زید بن ثابت گفته به معنی اتهامزنی به شیعیان از سوی او درباره عقیده تحریف قرآن نیست. سند مهم دیگری كه این نظر را تایید میكند و این باور ما را ثابت میكند كه باور تحریف قرآن نزد برخی شیعیان و اتهامزنی مخالفان به شیعه در این مورد قدیمتر از نیمه سده سوم قمری نیست
درباره موضوع تحریف قرآن یك نكته بسیار مهم معمولا مورد غفلت قرار میگیرد و آن اینكه اگر از تحریف قرآن چه در مقام نقص و چه وجود اضافاتی بر قرآن ادعای پارهای از غلات شیعه یا گروههای دیگری از میان غیرشیعیان بر وجود تحریف در سدههای سوم قمری به بعد مقصود است، چنانكه آنچه در كتابهایی مانند قرائات سیاری و مانند آن و پارهای محدود از روایات كافی و كتب حدیثی دیگر میبینیم و مربوط به این دورههاست طبعا این ادعاها به دلیل متاخر بودن گزارشهایشان نسبت به زمان عمومی شدن مصحف رسمی قابل اعتنا نیست و حداكثر میتواند نشان دهد كه این گروهها سعی در تحریف قرآن داشته یا میخواستهاند با ادعای وجود تحریف در قرآن عقاید مذهبی خود را تحكیم كنند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید