سنایی؛ نخستین شاعری که تصوف و عرفان را وارد شعر فارسی کرد

1404/1/31 ۱۱:۴۱

سنایی؛ نخستین شاعری که تصوف و عرفان را وارد شعر فارسی کرد

یک استاد زبان و ادب فارسی با بیان اینکه اشعار حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی بیانگر مراحل سلوک عرفانی است، گفت: او نخستین شاعری به شمار می‌رود که اصطلاحات تصوف و عرفان را وارد شعر فارسی کرده و این مسیر را برای شاعران بزرگی چون عطار، مولانا و حافظ هموار کرده ‌است.

هادی حاتمی‌کیا با اشاره با گرامیداشت ۲۸ فروردین که در برخی تقویم‌ها به نام «سنایی غزنوی» نامگذاری شده به جنبه‌های شخصیت و شعر این شاعر پرداخت و اظهار کرد: سنایی اگرچه در غزنین به دنیا آمد و در همین شهر درگذشت، اما بعد از سفری که به خراسان داشت در سایه همنشینی با بزرگان تصوف دچار تحولی درونی شد.

وی افزود: او که در جوانی در دربار مسعود غزنوی شاعری مداح بود پس از تحول درونی، با زبان تند و تیز و انتقادی خود، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی زمانش را زیر سؤال برد. او صوفی‌ای شد که به دنیا پشت کرده و با دیده تیزبین به فساد، ریاکاری و ظلم نگاه می‌کرد.

حاتمی‌کیا یکی از ویژگی‌های بارز شعرهای سنایی را ترکیب حکمت و عرفان با انتقاد اجتماعی عنوان کرد و گفت: این شاعر از قالب‌های مختلف شعری مانند قصیده، مثنوی و غزل برای بیان مفاهیم عمیق استفاده می‌کرد.

این استاد ادبیات «حدیقة الحقیقة» را از مهم‌ترین آثار سنایی دانست و ادامه داد: این اثر اولین منظومه‌ای ‌است که به ‌صورت گسترده مفاهیم عرفانی را بیان می‌کند و بعدها الهام‌بخش شاعران بزرگی چون عطار و مولانا شده ‌است.

وی با بیان اینکه سنایی ابتدا شاعری درباری بود، اما پس از بروز تحولات روحی و گرایش او به عرفان، مضامین اشعارش دگرگون شد، گفت: او نخستین شاعری به شمار می‌رود که اصطلاحات تصوف و عرفان را وارد شعر فارسی کرده و این مسیر را برای شاعران بزرگی چون عطار، مولانا و حافظ هموار کرده ‌است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: سنایی به استفاده از زبان ساده و روان معروف بوده اما در عین حال مفاهیم پیچیده عرفانی را با مهارت در اشعارش جای داده ‌است.

وی در خصوص زمینه تاریخی، سبک و مفاهیم اصلی آثار سنایی تصریح‌ کرد: سبک سنایی تلفیقی از شعر حکمی، عرفانی و انتقادی است؛ به‌طوری‌ که او با زبانی تند و تیز فساد اجتماعی، ریاکاری و تعلقات دنیوی را نقد می‌کرد و در عین حال، آثارش پر از مفاهیم عمیق معرفتی است که نشان از جهان‌بینی فلسفی و عرفانی او دارد.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه منظومه «حدیقة الحقیقة» یکی از شناخته‌شده‌ترین اشعار سنایی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اثر در قالب مثنوی سروده شده و شامل آموزه‌های اخلاقی، دینی و عرفانی است و در آن به نقد دنیاگرایی و دعوت به معنویت پرداخته شده ‌است.

وی با اشاره به یکی از نمونه‌های ابیات این منظومه «زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/ شیر خدا و رستم دستانم آرزوست»، افزود: در این بیت سنایی از «همرهان سست عناصر» گلایه می‌کند که نشان‌دهنده نارضایتی او از انسان‌های ضعیف و بی‌اراده‌ای است که در مسیر حقیقت ثابت‌قدم نیستند. در مقابل او آرزوی همراهی با «شیر خدا» که منظور حضرت علی است و «رستم دستان» را دارد که نماد شجاعت، قدرت و استواری هستند. این بیت به روشنی دیدگاه سنایی را درباره اهمیت رهبران معنوی و قهرمانان اخلاقی نشان می‌دهد.

حاتمی‌کیا در خصوص مضامین کلیدی در شعر سنایی اظهار کرد: نقد دنیاپرستی، عرفان و سلوک، پند و اندرز و نقد حاکمان و زاهدان ریاکار از مهم‌ترین مضامین شعر سنایی به شمار می‌رود. او بارها در اشعارش دلبستگی به امور مادی را نکوهش کرده و انسان را به ترک وابستگی‌های زودگذر دعوت می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از اشعار سنایی بیانگر مراحل سلوک عرفانی و تلاش انسان برای شناخت حقیقت هستند، علاوه براین در اشعار او همانند کلام حکیمانه، خواننده به اندیشه و اصلاح رفتارهای شخصی و اجتماعی تشویق می‌شود و از همه مهم‌تر با نقد حاکمان در اشعارش از ریاکاری مذهبی و فساد قدرت انتقاد می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: