ابراهیمی دینانی: نشانه وجود خداوند در عالم انسان کامل است
|۱۴:۳۸,۱۳۹۷/۱۲/۱۹| بازدید : 138 بار

 

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه «معرفت» که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: حروف الفبا ۲۸ حرف است. «الف» مستقیم است و از امتداد مستقیم نقطه، «الف» به وجود می‌آید؛ وساطت و ترکیب، معنی و تلفظ. خود «الف» از معنی آمده است، اگر «الف» نبود، حروف نبود و اگر نقطه نبود، «الف» چگونه به وجود می‌آمد؟

وی ادامه داد: نقطه نه طول دارد، نه عرض و نه عمق، اما دارای معنی است. سوال اینجاست که معنی را چگونه تقسیم کنیم؟ معنی تقسیم‌پذیر نیست.

عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران افزود: تاریخ‌دانان یک زمانی را آغاز تاریخ می‌دانند، از ما قبلِ تاریخ می‌گویند، اما توضیحی درباره آن نمی‌دهند. اگر ماقبلِ تاریخ داریم، ما بعد تاریخ هم داریم و اگر ماقبل تاریخ و مابعد تاریخ داشته باشیم، ماورای تاریخ هم داریم.

ابراهیمی دینانی تصریح کرد: خال شبیه نقطه است. خالِ زیر لب، طول و عرض دارد. نقطه زیر «ب» طول و عرض دارد. بنابراین شبیه نقطه است و نقطه حقیقی نیست، چرا که نقطه حقیقی، طول، عرض و عمق ندارد.

وی با بیان اینکه اگر ما در این عالم تمثیل نداشتیم، مشکلات فراوانی به وجود می‌آمد، گفت: با مثال می‌توانیم بسیاری از امور را بفهمیم. در قرآن کریم خداوند می‌فرمایند «من مثال می‌زنم». مَثَل ما را هدایت می‌کند. مثال، نماینده یک حقیقت است. آنچه ما می‌بینیم مثال حقیقت است. کلِ این عالم، مثال است. ما حق‌تعالی را با مَثَل می‌فهمیم و مستقیم نمی‌بینیم. خداوند مِثل ندارد ولی مَثَل دارد.

به گفته چهره ماندگار فلسفه، مثال، شکل و صورت است اما مَثل شکل ندارد. نشانه وجود خداوند در عالم، انسان کامل است. انبیا و اولیا، نمونه وجود خداوند هستند.

ابراهیمی دینانی بیان کرد: زبان پل ورود به عالم غیرمتناهی است. انسان از غیرمتناهی با زبان سخن می‌گوید. زبان پلی است که ما را به ماورا می‌برد.

وی با بیان اینکه عبادت در ادیان گوناگون وجود دارد، گفت: حتی کسانی که دین ندارند، گاهی به چیزی توجه می‌کنند که خودشان نمی‌دانند چیست. انسان‌ها از امور متناهی زندگی خسته می‌شوند و می‌خواهند به چیزی پناه ببرند.

عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران تأکید کرد: همیشه انسان چه مؤمن و چه غیرمؤمن، دلش به یک چیز وابسته است. انسان در عبادت، از آنچه بر روی زمین است، زده شده است. انسان در حال عبادت و نیایش می‌خواهد از زمین که مقر زندگی‌اش است، با آسمان ارتباط برقرار کند. نیایش ارتباط برقرار کردن بین زمین و آسمان است.

ابراهیمی دینانی گفت: یهودیان در بالای کوه معبد می‌سازند. مسلمانان محراب را روی زمین، محلی برای عبادت قرار می‌دهند، اما معنی نه بالای جغرافیایی و نه پایین جغرافیایی است. انسان از طریق معنی می‌تواند پایین را به بالا و مخلوق را به خالق ارتباط دهد؛ هم کوه و هم محراب، مثال است. ما در عالم مثال و تمثیل زندگی می‌کنیم، در عالم مثال و مَثَل زندگی می‌کنیم و با مَثَل حرف می‌زنیم.

وی با بیان اینکه معنی باید در لفظ بیاید و لفظ در حروف می‌آید، افزود: «الف» اولین حرف است. در تمامی حروفی که تاکنون نوشته شده‌اند، هم دلالت وجود دارد و هم ضلالت. بسیاری از مردم از راه زبان گمراه شده‌اند و عده‌ای از راه سخن، هدایت شده‌اند. به تعدادی که انسان‌ها از طریق سخن هدایت شده‌اند، به همان تعداد هم گمراه شده‌اند.

چهره ماندگار فلسفه عنوان کرد: کوه، دریا و صحرا، طبیعت هستند اما فرهنگی که در طبیعت وجود دارد، انسان می‌فهمد نه حیوان. انسان ترکیبی است بین فرهنگ و طبیعت.

ابراهیمی دینانی با بیان اینکه رابطه بین علت و معلول، اختیاری نیست بلکه ضروری است، گفت: ارتباط عالم طبیعت، علت و معلولی است و ضرورت بر آن حاکم است. رابطه احکام اخلاقی بر اساس اعتدال است. عالم اخلاق، عالم اعتدال است اما عالم طبیعت، عالم ضرورت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فلسفه، تلاش فهم است. در عالم حقوق، باید و نباید وجود دارد. در اخلاق، باید و نباید وجود دارد. در فلسفه فشار وجود ندارد، بلکه فهم وجود دارد. در فلسفه باید و نباید وجود ندارد. کسی که نمی‌داند و نمی‌خواهد که بداند، امکان ندارد که بفهمد و امکان فهمیدن در او وجود ندارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط :

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ثبت گزارش

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما