مروری بر مصاحف کتابت شده به قلم بانوان ایرانی

1396/10/16 ۱۲:۳۲

مروری بر مصاحف کتابت شده به قلم بانوان ایرانی

از دوران گذشته تاکنون به ویژه دوره قاجار،‌ بانوانی بوده‌اند که درصدد کتابت قرآن برآمده‌اند که از آن جمله می‌توان به مریم نائینی،‌ ام سلمه، ضیاءالسلطنه اشاره کرد.

 

از دوران گذشته تاکنون به ویژه دوره قاجار،‌ بانوانی بوده‌اند که درصدد کتابت قرآن برآمده‌اند که از آن جمله می‌توان به مریم نائینی،‌ ام سلمه، ضیاءالسلطنه اشاره کرد.

علاوه بر آثار ارزشمندی که توسط بانوان ایرانی در رشته‌های مختلف به ثبت رسیده است و هنر ایرانیان را به نمایش می‌گذارد، مصاحف شریف نیز از این دست هستند که نقش و نگارهای هنری، ظرافت کتابت که به دست و قلم توانمند بانوان ایرانی به خوبی در آنها نمایان است.

این رویکرد قرآنی شاید در طول سال‌های اخیر و با تکنیک‌های فنی که در این عرصه وجود دارد، صورت زیباتری به خود گرفته باشد، اما آنچه حائز اهمیت است،‌ تلاش بانوان در‌ ظرافت خط، ظریف‌کاری که در کتابت و آرایه‌های هنری به کار گرفته شده و کوشش طبیعی و دستی بدون استفاده از تکنولوژی و در اختیار داشتن ابزار و وسایل است. در این میان می‌توان به مصاحفی اشاره کرد که در سال‌های بسیار دور گذشته به ثبت رسیدند و اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شوند.

زنان با وجود محدودیت‌ها و موانعی که برای آنان در جامعه وجود داشته است، توانسته‌اند طی همه دوره‌های مختلف در سطوح متفاوت فعالیت کنند و این فعالیت با هنر درآمیخته بود؛ به این معنی که هنر در ذات زیبایی شناسانه زن وجود داشته است و این رویکرد حائز اهمیت است.

یکی از مصاحفی که توسط بانوان ایرانی کتابت شده، قرآنی است که توسط دو دختر فتحعلی‌شاه قاجار طی دوران قاجار نوشته شد. از این جمله، یک قرآن به خط نسخ و توسط ضیاءالسلطنه نوشته شده است که ترجمه فارسی و به خط نستعلیق دارد و علاوه بر ارزندگی کلام‌الله وحی، از نظر نوع خط و تزئینات هنری که در صفحات این مصحف شریف به کار رفته است، اثری حائز اهمیت و ارزنده است.

همچنین قرآن دیگری که تزئینات هنری آن بسیار ارزنده است به خط ام سلمه،‌ دختر دیگر فتحعلی‌شاه کتابت شده و این مصحف نیز به خط نسخ به رشته تحریر درآمده است. ترجمه فارسی کلمات وحی نیز در این قرآن به ثبت رسیده است و دارای تزئینات کتاب‌آرایی ارزنده‌ای است.

در همین راستا باید به قرآنی که توسط مریم نائینی نوشته شده نیز اشاره کرد. این قرآن در موزه گلستان نگهداری می‌شود و معصومه آباد در نظر دارد با جذب حمایت سازمان‌های دولتی، نسبت به چاپ این قرآن به منظور حفظ دغدغه‌های بانوان ایرانی و حمایت از کتابت توسط آنان اقدام کند.

قرآنی که به کوشش مریم نایینی کتابت شده است، نمونه دیگر در این حوزه است. این مصحف به‌عنوان یک اثر ماندگار و معنوی در دوره قاجار، بسیار جالب توجه است. زنان با مخارج روزانه خود مرکب و قلم تهیه کرده و قرآن را کتابت می‌کردند.

منبع: ایکنا

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: