دفاع خواجه نصیر از ابن‌سینا در برابر «امام فخر رازی»
|۱۱:۵۴,۱۳۹۵/۳/۱۹| بازدید : 470 بار

سخنرانی یوسف‌ثانی بر شرح «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا منتشر شد


سید محمد یوسف‌ثانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از انتشار سخنرانی و درسگفتار خود بر شرح کتاب «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا خبر داد و گفت: «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا در زمره آثار دایره‌المعارفی طبقه‌بندی می‌شود.

دکتر سید محمد یوسف‌ثانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از انتشار درس‌گفتار و سخنرانی خود بر شرح «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا خبر داد و گفت: «اشارات و تنبیهات» نوشته ابن‌سینا در زمره آثار دایرة‌المعارفی است.
 
وی با بیان این‌که این درس‌گفتارها از سال 1389 در موسسه آغاز شد، اظهار کرد: بخش «منطق» کتاب «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا از زمان شروع جلسه‌ها تدریس شد و هم اکنون نیز بخش «طبیعیات» این کتاب در حال تدریس است.

مدیر انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شرح خواجه نصیر‌الدین طوسی بر کتاب «اشارات و تنبیهات» ابن‌سینا را بهترین شرح اثر ابن‌سینا تا کنون دانست و افزود: شیخ طوسی در شرح خود، در مقام دفاع از ابن سینا برآمده و به انتقادهای «امام فخر رازی» به ابن‌سینا پاسخ داده است.

 بنا به گفته یوسف‌ثانی، شرح «اشارات و تنبیهات» خواجه نصیر‌الدین طوسی از زمان تالیف در حوزه‌ها و مجامع علمی به صورت کتاب درسی در ایران و خارج از ایران مورد استفاده بوده و اساس سخنرانی و تدریس وی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ابن‌سینا «اشارات و تنبیهات» را در اواخر حیات خود نوشت. این کتاب را می‌توان تجمیعی از آراء شیخ الرئیس دانست، همچنین این اثر که دارای سه بخش «منطق»، «طبیعیات» و «الهیات» است دارای وجوه دایره‌المعارفی است.
 
یوسف‌ثانی با بیان این که در بخش «منطق» این اثر، منطق دو بخشی و 9 بخشی دیده می‌شود، عنوان کرد: مبتکر منطق دو بخشی خود ابن‌سینا است که اتفاقا مورد اعتنا و توجه بسیاری از حکما و نویسندگان بوده است. منطق دو بخشی شامل منطق «تعریف» و منطق «حجت» است.

ابن‌سینا، «اشارات و تنبهیات» را در دو بخش «منطق و فلسفه» و به زبان عربی به رشته تحریر در آورده است. این کتاب را شاید بتوان یکی از مهمترین آثار علوم عقلی دانشمندان اسلامی نیز به شمار آورد که در طول چندین قرن همواره مورد توجه علما و محققان علوم اسلامی بوده است. کتاب، دارای دو جزء است: جزء اول، در منطق و مشتمل بر «ده نهج» و جزء دوم، در فلسفه و حاوی «ده نمط» است.

 

منبع: ایبنا

برچسب ها :


اخبار مرتبط :

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ثبت گزارش

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما