اخبار و گزارش


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
اشرف بروجردی: آیا مهاجرت لهستانی‌ها در تاریخ‌نگاری ما متجلی شده است؟ | ۹:۱,۱۳۹۶/۹/۱|

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در «کنفرانس بین‌المللی در جستجوی خانه دوم» گفت: باید دید مهاجرت لهستانی‌ها پس از جنگ جهانی دوم در تاریخ‌نگاری ما متجلی شده است یا خیر. داریوش رحمانیان نیز گفت: باید جایگاه ایران را در حافظه جهانی تثبیت و روی حافظه تاریخی‌مان

75 سال از ورود مهاجران و آوارگان لهستانی به ایران گذشت | ۸:۴۱,۱۳۹۶/۹/۱|

در جنگ دوم جهاني و در فاصله سال‌هاي 1939 تا 1945، شش ميليون شهروند لهستاني به قتل رسيدند. هزاران نفر با تهديد سرنيزه‌هاي سربازان شوروي، به تبعيدگاه‌هاي سرد سيبري رانده شدند و شمار اندكي از آن‌ها كه از رنج‌هاي هولناك تبعيد نجات پيدا كردند، به اجبار در گوشه و كنار جهان پراكنده شدند. در این گزارش این رویداد تلخ تاریخی را به روایت کتاب‌های «فجایع جنگ جهانی دوم» و از «از ورشو تا تهران» بررسی کرده‌ایم.

ابوتراب خسروی: حضور کتاب از حضور نویسنده مهم‌تر است | ۸:۳۲,۱۳۹۶/۹/۱|

ابوتراب خسروی می‌گوید: تربیت یک کتاب‌خوان باید هم‌زمان با تربیت دانش‌آموز صورت بگیرد. وقتی بتوانیم خواننده و مخاطب فرهنگ تربیت کنیم، آن موقع می‌توانیم ادعا کنیم که گامی در جهت ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی برداشته‌ایم.

ایران در دوره معاصر صادرکننده علم ریاضی نبوده است | ۸:۲۸,۱۳۹۶/۹/۱|

فرید قاسملو نویسنده کتاب «رهیافتی به تاریخ ریاضیات در ایران معاصر» می‌گوید: پژوهش‌های بسیاری از سوی اروپاییان در تاریخ علم صورت گرفته که بدانیم علم در ایران و دیگر کشورهای اسلامی چه روندی را دنبال کرده است اما در دوره معاصر ایران صادرکننده علم ریاضی نبوده است.

روایت از روزگاران؛ کودکی در مکتبخانه قاجاری | ۸:۸,۱۳۹۶/۹/۱|

انگاره حضور یک کودک در مکتبخانه برای بسیاری از ایرانیان خیالی دور و ناآشنا به نظر می‌آید. این انگاره اما برای بسیاری از ایرانیان تا یکصد ‌سال پیش «واقعی» بود. کودکان از آب‌وگل که درمی‌آمدند، اگر خانواده‌ای دوستدار فرزانگی داشتند، راه به مکتبخانه می‌بردند؛ مکانی که کودکان قدیم از آن‌جا آگاهی‌های مورد نیاز جامعه زمانه خود را فرا می‌گرفتند. تصویرهای پیش‌رو، کتاب «الف و با» را به‌عنوان یکی از کتاب‌های درسی مکتبخانه در اوایل روزگار قاجار نشان می‌دهد؛ روایت‌هایی تاریخی نیز با آنها همراه شده است تا تصویری جذاب از پدیده مکتبخانه پیش‌روی جای گیرد. کتاب یادشده در گنجینه کتاب‌های چاپ سنگی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود.

بازخوانی چگونگی شکل‌گیری طبقه‌ها و قشرهای تازه اجتماعی در روزگار پهلوی دوم | ۸:۶,۱۳۹۶/۹/۱|

«حضار محترم، رؤسا، معاونین، کارمندان، خدمتگزاران واقعی و ازجان‌گذشته! اولا از این‌که افتتاح این شب‌نشینی باشکوه به این‌جانب واگذار شده بی‌نهایت مفتخر و خوشحالم. چرا که در این مجلس علاوه بر بازنشستگان شهرداری، بازنشستگان محترم اداره فرهنگ، اداره کل دخانیات و انحصارات، اداره قند و شکر، اداره پست و تلگراف، اداره متوفیات، اداره ثبت اسناد و املاک، اداره دارایی و سایر اداره‌جات محترم کشوری نیز حضور دارند. و غرض از این شب‌نشینی قدردانی و اظهار تشکر از تمام آنهایی است که به افتخار بازنشستگی نایل آمده‌اند. هرچند که عده‌ای هم قبل از کسب افتخار و ابلاغ حکم، به سرای باقی شتافته، مجلس ما را از حضور خود بی‌بهره گذاشته‌اند».

صفحه اول روزنامه های امروز چهارشنبه 1 آذر | ۷:۵۱,۱۳۹۶/۹/۱|

صفحه اول روزنامه های امروز چهارشنبه 1 آذر

شهریار عباسی: جایزه جلال نمونه‌ای از کاهش تصدیگری دولت است | ۱۱:۳۹,۱۳۹۶/۸/۳۰|

شهریار عباسی، دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد، با بیان اینکه جایزه جلال را جایزه‌ای صرفا دولتی نمی‌داند، گفت: این جایزه در دوره‌های اخیر فقط از حمایت مالی دولت برخوردار بوده و انتخاب داوران و هیات علمی آن تحت نفوذ نگاه‌ دولتی نبوده است.

ابراهیمی‌دینانی : بکوشیم علم و حکمت را با یکدیگر سازش بدهیم | ۱۱:۳۶,۱۳۹۶/۸/۳۰|

ابراهیمی‌دینانی در همایش «مفهوم حکمت در ادیان توحیدی» گفت: علم لوله‌ای فکر می‌کند اما حکمت و دین لوله‌ای نیست. ما باید تلاش کنیم علم و حکمت را با یکدیگر سازش بدهیم.

مدرسه‌های نوین چگونه در پایتخت‌های صفویان با آیین وقف پیوند یافتند | ۱۰:۵۹,۱۳۹۶/۸/۳۰|

بخشی گسترده از جریان نوخواهی در زمینه آموزش‌وپرورش این سرزمین، نه‌تنها در اندیشه نوخواهانه ایرانیان که هم‌تراز و هم‌راه با آن در آیین دیرینه نیکوکاری مردمان این سرزمین یعنی آیین وقف ریشه داشته است. کمتر شهری را در ایران می‌توان نشان گرفت که در آن نشانه‌هایی از پیوند میان آموزش و وقف وجود نداشته باشد. تبریز و قزوین که روزگاری پایتخت‌های دودمان صفوی به شمار می‌آمدند، نهادهایی آموزشی برآمده از دل تاریخ دارند که با آیین نیکوی وقف پیوند یافته‌اند.

ثروتمندان و مستمندان ایرانی از نگاه سفیر آمریکا در دوره قاجار | ۱۰:۵۶,۱۳۹۶/۸/۳۰|

بنجامين، نخستين سفير آمريكا در ايران که در‌ سال١٨٨٢میلادی به ایران عصر قاجار آمد، در سفرنامه خود« ايران و ايرانيان در عصر ناصرالدين‌شاه» به تفصیل درباره خلقیات گوناگون ایرانیان سخن رانده است. سفرنامه وی درواقع تجربیات، دیده‌ها و شنیده‌هایش در اقامت دو ساله او در تهران عصر ناصری به شمار می‌آید. این جهانگرد و کارگزار سیاسی در بخشی از سفرنامه خود به رفتار ویژه ایرانیان با افراد نیازمند اشاره داشته، یادآور می‌شود ایرانیان علاقه دارند بخشی از درآمد خود را به مستمندان وقف کنند.

پرویز پیران: در ایران هیچ‌گاه جامعه‌شناسی نقادانه نداشته‌ایم | ۱۰:۳۴,۱۳۹۶/۸/۳۰|

پرویز پیران در نشست «نقدی گذرا بر برخی آثار احمد اشرف»، ایبنا: جامعه‌شناسی از گرایش‌های مسلط و احتمالی گزارش می‌دهد. من چشم خود را روی دستاوردهای اندک جامعه‌شناسان طی سال‌های اخیر نمی‌بندم و اگر نقدی بر علوم انسانی وارد می‌کنم منظورم علوم انسانی است که طی سال‌های گذشته دچار سترونی شده است. علوم انسانی در ایران مشتمل بر رشته‌هایی چون فلسفه و تاریخ در صد سال گذشته دچار سترونی شده و هرچه زمان گذشته بر این سترونی افزوده و هر روز خوشه علوم انسانی نسبت به گذشته نحیف‌تر شده است. ما در ایران علوم انسانی بی‌ربط و باربط داریم. نزدیک به ٨٠ درصد علوم انسانی ما بی‌ربط است که مملو از بدآموزی است و شامل گزاره‌ها و جملاتی است که هیچ پشتوانه علمی و نظری ندارد. به‌طورمثال سال‌هاست گفته می‌شود اصلاحات ارضی سبب نابودی کشاورزی در ایران شده است درحالی‌که با مراجعه به آمار مشاهده می‌کنیم اصلاً چنین چیزی وجود نداشته است. بااین‌حال، اگر هم امیدی به علوم انسانی وجود داشته باشد در گروی همان ٢٠ درصد علوم انسانی باربط است. احمد اشرف نیز از جمله استادانی است که در این پارادایم قرار دارد.

بدل‌های دموکراسی | ۱۰:۰,۱۳۹۶/۸/۳۰|

شاید در‌میان واژگان سیاسی امروز هیچ مفهومی به اندازه دموکراسی مناقشه‌برانگیز نباشد، مفهومی که تقریبا تمامی دولت‌ها داعیه‌دار آنند و بسیاری از مردم معتقدند بهترین شیوه برای حکومت‌داری است اما وودراف در کتاب «نخستین دموکراسی» سعی در طرح این مسئله دارد که ما امروز به دموکراسی از منظر یونانی آن حتی نزدیک هم نشده‌ایم و صرفا با بدل‌هایی از دموکراسی در سراسر جهان روبه‌روییم. نخستین دموکراسی تاریخ نزدیک به دو سده در آتن شعله‌ور بود و با وجود تمامی چالش‌هایی که دست به گریبانش بود چنان شعله‌ای برافروخت که توجه اکثر اندیشمندان را به‌خود جلب کرده است. وودراف در طول کتاب با ذکر مثال‌هایی از قبیل محاکمه سقراط، محروم‌بودن زنان و بردگان از حق رأی و مشارکت، برخی تصمیم‌های هیجانی توسط توده مردم مثل تلاش برای دستگیری آلکیبیادس پس از شکست در جنگ را از ایرادهای دموکراسی یونان برمی‌شمارد اما همچنین می‌افزاید که میزان دستاورد‌های این دموکراسی بیش از معایبش بود.

تاریخ تمدن در سنجه انصاف | ۹:۵۳,۱۳۹۶/۸/۳۰|

«تاریخ»، عبرت بزرگی است که ملت‌ها را نسبت به آینده خود آگاه می‌کند. نیاموختن از تاریخ و حتی فراموشی آن، عارضه‌ای مسری شده‌ای است که امروز جهان را دربرگرفته است. سرایت این بی‌توجهی اگر دامان بشریت را در لحظه نگیرد [که خواهد گرفت] در مستقبل پیرامونش به آتش خواهد کشانید. اما ذات طولی شکل تاریخ بیشتر یک نظام ساختارمند از اتفاقات، اشخاص، مورخه‌ها، اقدامات پیش‌آمده حول یک موضوع است. اما این نگاه مردم در دو قالب «عموم» و «مورخان» است که به هویت تاریخی ابعاد عرضی هم می‌دهد. پس باید دانست که آن تاریخی که فاتحان می‌نویسند روایت همان مقیاس طولی تاریخ است و باید آن را «تاریخ روایی» دانست.

وقف، سایه فقر را می‌کاهد | ۸:۱۵,۱۳۹۶/۸/۳۰|

وقتی به تاریخ فرودستان به معنای تهیدستان و فقیران نظر می‌اندازیم، چنین به نظر می‌آید که این طبقه اجتماعی از آغاز تا امروز در همه جوامع وجود داشته است. طبقه‌ای که در هنگامه هجوم‌های دهشتناک، بلایای طبیعی، حوادث سیاسی و آمدورفت سلسله‌ها چه‌بسا بر تعدادش افزوده می‌شده است. تصویر کلی فضای زندگی اجتماعی نیز در هنگامه‌های تاریخی ایران گاه با فقر و تهیدستی عمومی و خزیدن مردم به جان‌پناه‌هایی چون خانقاه و مسجد گره خورده است؛ گرچه دزدی و ناامنی یک روی دیگر این سکه است. مسأله کمک به فقیران و زدودن فقر از چهره جامعه در این میانه از موضوعاتی است که بخشی از تاریخ اجتماعی ایران را دربرمی‌گیرد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما