در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.
از خواجۀ جهان، عمادالدین محمود بن محمد، مشهور به محمود گاوان گیلانی، در 43 سالگی به هند رفته در دستگاه نظامشاهیان و سپس محمد شاه بهمنی راه یافته و از این یكی لقب خواجۀ جهان، و در پایان در 886 یا 887 ق/82 یا 1481م حكم مرگ دریافت داشته است. چند كتاب و مجموعه انشاء از وی بازمانده از آن میان «ریاض الانشاء» (مشترك، 14/5) و «مناظر الانشاء». این یكی در 1 «مقدمه» و 2 «مقاله» و 1 «خاتمه» است. با سروده هایی از خود نگارنده است. و در پایان منظر 2 از مقالة 2 از كتاب دیگر خود «ریاض الانشاء» (هف . خطی؟) نام میبرد.مقدمه در 8 «فصل»: 1- ماهیت علم انشاء و موضوع و غایت آن، 2- كلام و تقسیم آن، 3- بلاغت و فصاحت، 4- حقیقت و مجاز، 5- تشبیه و اركان آن، 6- استعاره و اقسام آن، 7- كنایت، 8- تعریض و تلویح و ایما و اشاره. مقالت یكم در تفسیر كلام علی طریق الانشا، در 4 «منظر»: 1- تقسیم كلام، 2- شرایط كلمۀ مستعمل در انشا، 3- شرایط كلام مستحس منثور و یا منظوم، 4- ماهیت منشی و اقسام او. مقالت دوم. بیان اقسام و اركان و شرایط آنچه نوشته میشود از سوی كسی به كسی دیگر، در 5 «منظر»: 1- بیان اقسام منشآت، 2- اركان هر یك از آن اقسام، 3- شرایط مناشیر و فرمانها و فتحنامهها، تهنیت و تعزیت نامهها و عریضه و رقعهنویسی، 4- شرایط مكاتیب، ادنی به اعلا و دو تن متساوی و اعلا به ادنی، 5- جواز حذف و تأخیر در اركان. مكتوب. خاتمه در ماهیت خط و ضوابط آن، در 8 «قاعده».آغاز: یا مبدء الانشاء ببسط نور الوجود، و یا مجری الحكم و القلم...اما بعد،چنین گوید فقیر جانی محمود بن شیخ محمد گیلانی.انجام: و لفظ قفس كه در فارسی به سین مینویسند به صاد نیز جایز است، و در عربی به حرف صاد مینویسند و بس. تمت...منابع دیگر: ذریعه، 278/22 «مناظر الانشا»؛ نفیسی، 259/1؛ حاجی خلیفه، 1833/2؛ نسخه ها، 2119/3 (19 نسخه)؛ مشترك، 15/5 (10 نسخه)، همانجا 732 برای منابع و نسخه های بیشتر؛ مشار، فارسی، 4963/4(1 چ).(3)158، نستعلیق پخته، 9 محرم 891 ق. (گ 49-192) (عكس).شمث 317989اصل نسخه: گنجبخش، 3389 (گنج، 1208/3).
خرید فایل اسکن
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید