جهان اسلام


معرفی امالي يک محدث معتزلی مذهب / حسن انصاری | ۱۰:۱۱,۱۳۹۵/۱۲/۲۵|

تصور اينکه يک متکلم معتزلی در عين حال يک محدث برجسته و معتبر باشد، اندکی مشکل است. معتزليان همواره از سوی مخالفانشان متهم شده اند که به حديث عنايت زيادی ندارند و با برخی احاديث و مضامين و مدلولهای احاديث مخالفت می ورزند.

قرآن‌شناسی ‌کاربردی / حسین پورفرج | ۹:۳۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۵|

شاید بتوان در مورد قرآن به ادوار رویکردی گوناگونی اشاره کرد. من بر آنم که این ادوار می‌توانند به سه مرحلۀ کلان تقسیم ‌شوند و ویژگی‌های هر دوره به طور مجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

ساخت بزرگترین پایگاه علوم اسلامی جهان تشیع | ۱۱:۴۰,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

به نقل از ستاد بازسازی عتبات عالیات، حامد امیری، جانشین فنی و مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پروژه صحن حضرت زهرا(س)، با بیان اینکه کتابخانه صحن حضرت زهرا(س)، بزرگترین پایگاه علوم اسلامی در جهان تشیع خواهد بود

ابن تیمیه: اجتهاد یا انسداد؟ / حسن انصاری | ۹:۵,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

چند سالی است که در مطالعات اسلامشناسی اقبال مجددی به ابن تیمیه و افکار و آثار او دیده می شود. ابن تیمیه زندگی کم و بیش جالب توجهی داشته و به دلیل موقعیت ممتاز تاریخی که در آن بسر می برده و نیز پاره ای از موضعگیری های سیاسی و دینی او و همچنین تعدد آثارش می تواند موضوع جالب توجهی برای محققان مطالعات ادیان و خاورمیانه قرار گیرد.

كهن ترین نسخه احتجاج طبرسی / علی صدرایی خویی | ۸:۴۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

كتاب الاحتجاج على أهل اللجاج، تالیف ابومنصور احمد بن على بن أبى طالب طبرسى (قرن 6 ق)، اثر معروف و مشهورى است كه مؤلف در آن گفتگوها و مناظره هاى حضرت پیامبراكرم(ص) و ائمه معصومين(عهم)را با مخالفان و منكران دین و مذهب جمع آورى نموده است.

حرمت دروغ درگفت وگو با آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی | ۸:۱۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

«دروغ در لغت به معنای سخن نادرست، خلاف حقیقت و واقعیت، قول ناحق است و به معنای نقل گفتاری از کسی است که آن را نگفته است. اصل آن در گفتار است؛ گذشته باشد یا آینده،‌ وعده باشد یا غیر آن.

شیوه نقد اخبار تاریخ اسلام در بحار الأنوار | ۱۱:۵۹,۱۳۹۵/۱۲/۱۸|

34 جلد از مجموعه 110 جلدی بحار الأنوار، ذیل عناوین مرتبط با تاریخ اسلام قرار دارند و می توان این تاریخ را به سه بخش: «تاریخ پیامبر(ص) [ج 15 22]»، «تاریخ تحولات سیاسی از تشکیل سقیفه تا پایان خلافت امیرمؤمنان، علی(ع) [ج 28 34]» و «تاریخ امامان شیعه: [ج 35 53]» تقسیم نمود.

ساختار نظام مند مفاهیم اخلاقی در قرآن کریم / محمد جانی پور | ۱۰:۷,۱۳۹۵/۱۲/۱۷|

هدف اصلی در نگارش این مقاله، مطالعۀ روشمند و تحلیلی گزاره های اخلاقی بیان شده در سوره های قرآن کریم است؛ به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، نقش و جایگاه این گزاره ها در هدایت افراد و جامعۀ اسلامی به سمت کمال و سعادت تبیین می شود و یک مدل نظام اخلاقی بر اساس آن به دست می آید.

پژوهشی در شناسایی و خوانش اوراق قرآن بایسنغری / کیانوش معتقدی | ۹:۴۴,۱۳۹۵/۱۲/۱۷|

در بررسی های تاریخ هنر کتاب‌آرایی، قرآن معروف به «قرآن بایسنغری »ازجمله قرآن‌های شاخص و بزرگ نمونه‌های قرآن نگاری ایران به حساب می‌آید.

معرفی امالي يک محدث معتزلی مذهب / حسن انصاری | ۱۱:۲۶,۱۳۹۵/۱۲/۱۶|

تصور اينکه يک متکلم معتزلی در عين حال يک محدث برجسته و معتبر باشد، اندکی مشکل است. معتزليان همواره از سوی مخالفانشان متهم شده اند که به حديث عنايت زيادی ندارند و با برخی احاديث و مضامين و مدلولهای احاديث مخالفت می ورزند.

گفتمان شیعی در منظومه علی نامه / رسول جعفریان - علی گلریز | ۸:۲۷,۱۳۹۵/۱۲/۱۵|

علی نامه یکی از حماسه های دینی تاریخیِ نادر قرن پنجم هجری، است که محتوای آن بیان حوادث و رویدادهای تاریخی از خلافت امام علی(ع) تا پایان نبرد صفین است. مطالعه ی این اثر نشان می دهد که سراینده ی آن، علاوه بر گزارش این رویدادها در پی برجسته نمودن باورها و اعتقادات شیعیان می باشد.

ترجمه قرآن به زبان روز | ۷:۹,۱۳۹۵/۱۲/۱۵|

سیدیحیی یثربی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی که به دلیل صراحت لهجه و بیان نکات کلیدی و انتقادی در حوزه فلسفه و عرفان شناخته شده است، کتابی مهم در راه نمایشگاه کتاب سال آینده دارد.

نگاهی به بازنشر قرآن بایسنغری / علی اصغر ناصری مهر | ۱۰:۳۴,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

مجموعۀ اوراق قرآن بایسنغری که یکی از شاهکارهای هنر کتاب‌آرایی در ایران اسلامی است، همچون ستاره‌ای بر تارک هنر عهد تیموری و قرن نهم هجری می‌درخشد.

تحول در روش فقه به چه معناست؟ / حجت الاسلام احمد مبلغی | ۹:۱۱,۱۳۹۵/۱۲/۱۴|

روش هر علم از گذشته‌ها شروع شده، ادامه پیدا کرده و به زمان حال رسیده است. ممکن نیست علمی در گذشته روش کاملاً متفاوتی داشته و امروز روش دیگری را اتخاذ کند؛ روش در نهاد علم است و اگر از بین برود، آن علم نابود می‌شود

فاطمه زهرا(س) معلم حقوق بشر است/ حق الناس را تبدیل به قانون کنیم | ۱۱:۲,۱۳۹۵/۱۲/۱۱|

رحیم پور ازغدی گفت: با بیان اینکه خیلی از سفارشات اسلام مانند حق الناس، قابلیت تبدیل شدن به قانون را دارد گفت: ما فاطمیه برگزار می کنیم اما نظام حقوقی از فرمایشات فاطمه(س) استخراج نکرده ایم.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما