کهنه یادداشت


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
مبعث خاتم الانبیا / صدرالدین بلاغی | ۱۵:۳۸,۱۳۹۶/۲/۴|

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید مبعث حضرت خاتم انبیاء محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله که بزرگترین حادثۀ تاریخ بشری و عظیم ترین نعمت و رحمت الهی است، صمیمی ترین تبریکات خود را به جهان اسلام تقدیم می دارم.

تقسیمات اقلیمی ایران / محمدحسن گنجی | ۹:۳۳,۱۳۹۶/۲/۴|

محیط زندگانی بشر در هر قسمت از کرۀ زمین در نتیجۀ پاره ای عوامل جغرافیایی به وجود می آید که هر یک به نوبۀ خود در شئون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و بالاخره تمدن ساکنین ان محیط تأثیر دارد و از این جهت است که علمای اجتماع مراحل تمدن اقوام مختلف جهان را با در نظر گرفتن این عوامل مطالعه می کنند و همواره سعی دارندعلل جغرافیایی پیشرفت یا عقب افتادگی آنها را جستجو کنند و نسبت به قسمت دوم در صدد چاره جویی آن برآیند.

هور قلیا / محمد معین | ۱۳:۳۲,۱۳۹۶/۲/۳|

اصطلاح «هورقلیا» توسط شیخ احمد احسائی رواج یافته و در آثار شیخیه و حکمای دو قرن اخیر مکرر آمده است.

ملک الشعرا بهار / حبیب یغمایی | ۱۳:۵۲,۱۳۹۶/۲/۲|

دربارۀ پسران بهار مطلب را ناتمام نگذارم که هوشنگ پسر بزرگ بهار بعد از تحصیلات عالیه در هندوستان، به آمریکا رفت و در آن جا زن گرفت و بکلی ایران را ترک گفت. مهرداد بهار، پسر دیگرش، که در دانشکدۀ ادبیات درس می خواند چندی گرفتاری هایی پیدا کرد و اکنون برای تکمیل معلومات خود به اروپا رفته است.

یکی از فارسیات ابونواس / مجتبی مینوی | ۹:۳۵,۱۳۹۶/۲/۲|

مراد از فارسیّات ابو نواس آن قصاید و قطعاتیست که این شاعر در آنها کلمات و تعبیرات فارسی به کار برده است، و چون ابو نواس سه چهار سالی قبل از دویست هجری در گذشته است این کلمات فارسی نزدیک به هزار و دویست سال پیش ازین به خط عربی کتابت شده است

نظریه اطلاع / ابوالحسن نجفی | ۱۳:۱۵,۱۳۹۶/۱/۳۰|

لابد با نظریۀ یاکوبسن، به خصوص این چند ماهۀ اخیر که یکی دو کتاب و مقاله درباره اش نوشته شد، آشنایید و درباره اش شنیده اید. دربارۀ نظریۀ یاکوبسن کتابی هم در آمد « نقد ادبی و نظریۀ یاکوبسن». خوب خیلی صحبت ها شده است. این نظریه در حدود سال های - اگر اشتباه نکنم – کمی قبل از 1960، یعنی در حدود سی سال پیش عرضه شد.

جنگ چالدران / نصرالله فلسفی | ۸:۱۷,۱۳۹۶/۱/۲۹|

زمانی که شاه اسماعیل اول صفوی در سال 907 هجری قمری، الوند بیگ بایندری آق قویونلو را، در محل شرور نزدیک قلعۀ نخجوان، شکست داد و شهر تبریز پایتخت امیران ترکمان آق قویونلو را گرفت، و در آنجا رسماً بر تخت پادشاهی ایران نشست (دوم ماه رمضان907)، سلطان بایزید خان دوم، پسر سلطان محمدخان دوم فاتح قسطنطنیه، سلطان عثمانی بود.

حس مشترک و ادراک حسی / علی اکبر سیاسی | ۱۰:۳۸,۱۳۹۶/۱/۲۸|

چنانکه می دانیم حکمای پیشین قوای باطنۀ نفس را مانند حواس ظاهره پنج قوه ذکر می کردند و نخستین آنها را چه از حیث نوع کاری که برای آن قائل بودند و چه از نظر جائیکه برای آن در دماغ معین می کردند «حس مشترک» می خواندند.

آیینه سکندر / محمد معین | ۱۰:۲۷,۱۳۹۶/۱/۲۸|

در نظم و نثر پارسی «آیینۀ سکندر» و «آیینۀ اسکندر» و «آیینۀ اسکندری» - و در هر یک از اینها «آئینه» و «آینه» بجای «آیینه» - بسیار آمده است و تعبیرهای گوناگون برای آن آورده اند. درین مقالت اقوال مختلف را درین موضوع نقل می کنیم و تحقیقات دانشمندان معاصر را در پایان می آوریم تا این «آیینه» شناخته شود.

دانشگاه تهران چگونه بوجود آمد / علی اصغر حکمت | ۹:۵۶,۱۳۹۶/۱/۲۷|

در شمال غربی شهر تهران در 1312 صحرای شنزاری بود که از جنوب به خندق(شهر طهران) و از شمال به تپّه های قریۀ امیرآباد تا فرحزاد منتهی می شد. در این دشت تنها آبادی که به چشم می خوردباغ بسیار وسیعی بود که عمارت مختصری در جنوب آن در دو طبقه ساخته و به درخت های کاج احاطه می شد و در تمام آن باغ اشجار میوه بسیار کاشته بودند.

خون است دلم برای ایران / منوچهر ستوده | ۱۴:۰,۱۳۹۶/۱/۲۰|

خون است دلم برای ایران جان و تن من فدای ایران بهتر ز هزارگونه آوای در گوش دلم نوای ایران

چهارشنبه سوری در کردستان / احمد فریقی | ۱۱:۴۹,۱۳۹۵/۱۲/۲۴|

کوه‌های پر صلابت و کوره‌راه‌های صعب العبور، طی قرون و اعصار، مانند حصاری طبیعی غرب ایران، به ویژه منطقه کردستان را از تهاجم و تجاوز بیگانگان حفظ کرده است. نفوذ به این خطه کوهستانی که مردمش چون عقاب دست نیافتنی بودند و جنگاوری آیین آنها بود، برای فاتحان بسیاری که به ایران آمدند و طوایف و اقوامی که در پهنای ایران می‌زیستند، بهای گزافی می‌طلبید، بهائی آنقدر گران که ثمره فتح در برابر آن کم رونق بود.

در باب هنر / علی اصغر حکمت | ۹:۳۰,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

در زمان شاه عباس توجه مخصوصی به تزیین و تصویر نسخ خطی شده است ولی همت استادان صورتگر بیشتر به شبیه‌سازی و ایجاد تابلوها «پرده» متضمن تصویر اشخاص و مظاهر زندگانی روزمره بوده است

ادبیات در محکمه تاریخ / عبدالحسین زرین کوب | ۹:۳۷,۱۳۹۵/۱۲/۱۷|

ماجراجویان ادبی بر علیه ادبیات قدیم دعاوی بسیار اقامه کرده و کوشیده‌اند آن را محکوم نمایند اما قاضی تاریخ، بی‌آن‌که به‌سفسطه و مشاغبه آن‌ها تسلیم شود ادبیات قدیم را تبرئه می‌کند.

صنایع لفظی امیر خسرو / محمدحسین تسبیحی | ۱۰:۳۶,۱۳۹۵/۱۲/۱۶|

امیرخسرو در کلیه‌ی آثار منظوم و منثور خود به صنایع لفظی و معنوی توجه خاص داشته است. علاوه بر اینکه همه‌ی صنایع را که پیش از او وضع شده بود در آثار خود به‌کار برده بلکه تعداد زیادی صنعت نیز خود اختراع و ابداع و وضع کرد

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما