مقاله


انتخاب گروه : انتخاب سال : انتخاب ماه :
نسبت مفهوم عقل در قرآن و روایات با عقل در فرهنگ و تاریخ اسلام | ۹:۱,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

مقاله رویکردی تاریخی و فرهنگی به معانی عقل در جهان اسلام دارد و با روش توصیفی – تحلیلی نقش قرآن و متون دینی را نسبت به معانی و اصطلاحات عقل در فرهنگ اسلامی دنبال می کند. در بخش نخست مفاهیم و معانی ای که عقل در تاریخ اسلام با آنها مواجه شده است شناسایی می شود و این معانی براساس ملاک های مختلف دسته بندی می شود.

تفسیر هایدگر از آزادی در فلسفه کانت / محمدجواد صافیان - مرضیه پیراوی ونک | ۸:۵۲,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

در این مقاله می کوشیم جایگاه آزادی اصیل را، بنا بر تفسیر هایدگر، در تفکر کانت نشان دهیم. به نظر هایدگر فراروی و استعلای آدمی، اساس آزادی است. انسان به سبب نسبت خاصی که با هستی دارد می تواند از سطح موجودات به سوی خود وجود فرا رود و خود را از روزمرگی و موجود بینی آزاد سازد.

سدره و طوبی / دکتر سید مرتضی الهی قمشه‌ای | ۸:۴۸,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

در باغ بهشت دو درخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند: یکی درخت سدره و دیگری درخت طوبی. درخت طوبی سایه بسیار گسترده‌ای دارد و درخت سدره بسیار بلند و زیباست. [از منظر نمادشناسی می‌توان گفت] درخت سدره نماد آزادی است و درخت طوبی نماد امنیت و آرامش.

گفتگو و اخلاق اجتماعی / دکتر فاطمه صدر عاملی | ۸:۱۸,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

تأسیس «کانون» به عنوان زیرمجموعه مؤسسات امام موسی صدر در سال ۱۳۸۳ با نام پروژه گفتگو اتفاق افتاد. در این کانون با الهام از روش امام موسی صدر در تعامل با ادیان دیگر و با مطالعه آثار اندیشمندان، طرح گفتگو تدوین شد. امام صدر همیشه توصیه می‌کردند که از بزرگان بیاموزید

سیدضیاء طباطبایی، عامل کودتای سوم اسفند / محسن پورفولادچی | ۷:۳۶,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

سید ضیاءالدین طباطبایی یزدی، در دوره حیات سیاسی خود به‌عنوان روزنامه‌ نگار، فعال سیاسی، عامل کودتای سوم اسفند، رئیس‌الوزرا و نماینده مجلس، فعالیت داشته است. اما او را بیشتر با عنوان عامل کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ می‌شناسند.

شاه قاجار مات از کیش انگلیسی / صولت شجاعیان | ۷:۳۱,۱۳۹۵/۱۲/۱۰|

کودتای سوم اسفند سال 1299 ه. ش را به دلایل فراوان می‌توان یکی از رخدادهای مهم در اوایل تاریخ معاصر ایران به حساب آورد. این کودتا در حقیقت زمینه سازِ ظهور رضاخان در صحنه سیاسی ایران، بر انداختن حاکمیت نوپای مشروطهِ پارلمانی که کمتر از یک دهه از شکل‌گیری آن گذشته بود و برنامه‌ریزی در جهت استقرار حکومت مطلقه پهلوی به شمار آورد.

معماری در شعر حافظ / امیررضا پوررضایی | ۱۰:۲۵,۱۳۹۵/۱۲/۹|

آیا شخص حافظ، معماری، البته به معنای معماریِ خوب، را می شناخته است؟ چه ارزشی برای معماری خوب قائل بوده است؟ با چه مشخصه‌هایی از آن یاد کرده است؟ آیا از معماری و مفاهیم آن برای بیان منظور خود بهره برده است؟ و سوالات دیگری از این دست می‌تواند دربارۀ معماری برای ما مطرح باشد.

نومیدی و گذر از آن / کی‌یرکه‌گور- راضیه زینلی | ۱۰:۲۰,۱۳۹۵/۱۲/۹|

کی‌یرکه‌گور با نقد تفکر آفاقی، توجه را از عالم خارج، به فردِ انسانی و احوالاتِ مخصوص او، معطوف ساخت. یکی از مهم‌ترین احوالات وجودی كه بخش مهمی از واقعیت انسان را تشكیل می‌دهد، نومیدی و بی‌معنایی است که در اندیشه های کی‌یرکه‌گور برای اولین بار به‌طور جدی مطرح شد.

امید و معنویت در عصر اضطراب / آنتونی اسکیولی - ترجمه زهرا پروان | ۹:۴۲,۱۳۹۵/۱۲/۹|

"کیفیت زندگی" حوزۀ بسیار وسیعی است که همواره از منظرهای بسیار گسترده‌ای به آن پرداخته شده است.

تاریخ و عقاید مکتب اخباری شیعه / ویلفرد مادلونگ - مترجم: حمید عطایی نظری | ۹:۲۴,۱۳۹۵/۱۲/۹|

فقیهان شیعه دوازده امامی از قرن 11 هجری /17 میلادی به دو شاخه‌ی اصلی که اخباریان و اصولیان خوانده می‌شوند، تقسیم شده‌اند.

عالمان امامی و مبنای رفتار سیاسی آنان در دوره‌ی صفوی / محمدکاظم رحمتی | ۹:۹,۱۳۹۵/۱۲/۹|

شکل گیری دولت صفوی و تعامل عالمان شیعه با دولت مذکور به دلیل دسترسی به منابع اندک، با تفسیرهای مختلفی روبه رو شده است.

وضعیت نگارش تاریخ در میان زیدیان ایران / میر حسین علامه | ۹:۱,۱۳۹۵/۱۲/۹|

شکل گیری نگارش تاریخ زیدیان ایران، در حاشیه آثار فقهی و کلامی و در قالب تک نگاریهایی پیرامون تبیین قیام امامان زیدی به ظهور رسید. این نوع تاریخ نگاری، شخصیت محور و با سیطره نگاه کلامی به گذشته و تلفیقی از مکتب عراق و حجاز بود. سپس در زمان یحیی بن حسین رسّی، گردش در تاریخ نگاری زیدیه یمن باعث شد شکل نگارش تاریخ زیدیان ایران به سیره نگاری متحوّل شود.

تنوع بخشیدن به فرهنگ عمومی / فریدون مجلسی | ۸:۱۷,۱۳۹۵/۱۲/۹|

چند قبل استاد مجلسی با حضور در کتابفروشی هنوز و در جمع اعضای گروه کتابخوانی افراز به مناسبت انتشار ویراست جدید کتاب هویت و خشونت (نشر پایان، ۱۳۹۴) سخنانی ابراز داشتند که در ادامه بخشهایی از آن را ملاحظه خواهید کرد.

مولوی و طلب سرچشمه‌ی زندگی / محمدعلی اسلامی ندوشن - بخش پایانی | ۷:۴۱,۱۳۹۵/۱۲/۹|

در بخش نخست این نوشتار و سخن به اینجا رسیده بود که: این غزلیات خطاب به کیست؟ غزلیاتی که اینقدر حالت واله گی به خود می‌گیرند، عشق بزرگی که سراپا روحانی است، و سرانجام به یک معشوق بزرگ همگانی کائناتی سر می‌زند.

تکیه به‌ستون‌هایی داده‌ایم که آنها را نمی‌شناسیم / سید جواد طباطبایی | ۷:۳۱,۱۳۹۵/۱۲/۹|

در سال‌های 1330 که دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران ظاهراً به‌عنوان نخستین نهاد اندیشه سیاسی شناخته می‌شد، دروس ارائه شده در دانشگاه پاریس تدریس می‌شد؛ از جمله این دروس، اندیشه سیاسی (Ideas) بود که به «اندیشه‌ها» ترجمه شد و وزارت علوم آن زمان درسی به نام «اندیشه‌ها» ایجاد کرد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما