«از آثار خطوط یاقوت مقدار زیادی از قرآنها و کتابها و قطعات و مرقعات در کتابخانهها و موزههای ایران و کشورهای دیگر موجود است؛ از جمله در ایران: در کتابخانة ملک، کتابخانة سلطنتی موزة ایران باستان، کتابخانة مجلس شورای ملی و کتابخانة آستان قدس رضوی مشهد و در خارج ایران: در بقعة مولانا جلالالدین بلخی در قونیة ترکیه، کتابخانة دانشگاه استانبول، موزة آثار اسلامی ترک، کتابخانة ایاصوفیه و استانبول و غیره وجود دارد. و آنچه شادروان دکتر بیانی دیده است، بیستوهشت مورد میباشد.»
ابنبوّاب حتی در افشا و آموزش خط قلم کتابت که از اهم امور فنی خوشنویسی است، امساک میکرد و از آن جهت نمونههای کتابت آموزشی او امتیاز سرمشقهای قطعاتش را ندارد؛ زیرا برخلاف آنچه شایع است، قلم نسخ که ابداع اوست و عنوان و انتساب آن از حد تواتر تجاوز کرده است، باید بر تسلط بر خط مشخص و فنی صورت گرفته باشد. حتی خلفای فاطمی مصر که گنجهای بیشماری از این قبیل قلمها را محفوظ داشتند، قلمهای قط ابن بواب را در موزهها و خزائن خود نگهداری میکردند و قلمهای قط او را در کنار قلم «یاقوت» قابل محافظت میدانستند، در صورتی که رأی صاحبنظران بر این است که ابنبواب در ترتیب قط قلم اهتمام لازم را نداشته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید