دکتر دینانی مقاله ای با عنوان «ابن تیمیه و انکار وابستگی عقل و نقل» در سایت شخصی خود گذاشته است که متن آن در پی می آید. ابن تیمیه معنی کلی و مطلق را در عالم ذهن همانند لفظ کلی و مطلق در ظرف زبان به شمار می آورد. یعنی همانطور که لفظ کلی و مطلق در ظرف زبان چیزی جز یک قرارداد نیست واقعیت مطلق و کلی طبیعی نیز امری موهوم و تهی بوده و در واقع و نفس الامر تنها کثرات و شتات تحقق دارد. ما در مورد این مسأله که واقعیت، در اصل و بالذات کثیر است یا واحد سخن نمی گوییم .
غلامحسین ابراهیمی دینانی در نخستین نشست درسگفتارهای «ناصر خسرو» در شهر كتاب كه با حضور محمدعلی اسلامی ندوشن، مهدی محبتی و علیاصغر محمدخانی برگزار شد گفت: دلیل گرایش ناصرخسرو به فاطمیون مصر این است كه آنها اسماعیلیه بودند. اسماعیلیان میتوانستند همه منطقه و جهان را به زیر چرخ خود درآورند و تنها یك اشتباه كردند و میگفتند همه چیز باید باطن باشد، در حالی كه هر باطنی ظاهر دارد و هر ظاهری نیز باطنی دارد. هگل در جایی میگوید: «نخستین بار نور خورشید معنویت از ایران طلوع كرد.»
ارج نامه استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، تحت اشراف حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه و به کوشش دکترمحمدجواد اسماعیلی و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه منتشر شد. فهرست مطالب این کتاب که 18 اسفندماه سال گذشته در مراسم نکوداشت دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، بدین شرح است:
بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر غلامرضا اعوانی طی مراسمی با عنوان « سالکان حکمت و فکرت» 18 اسفندماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.
فلسفه در جهان اسلام ماجرای غمانگیزی دارد، به همین علت هم بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا باز هم بسیاری از کتابهایش ناشناخته مانده است، برخی از آثارش چاپ نشده و برخی با اغلاط همراه است...
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید