در هفتهها و ماههای گذشته و با حضور بیش از پیش سیدجواد طباطبایی در عرصه عمومی و استقبال طیف خاصی از مجلات علوم انسانی از او، مباحث ایرانشهری بیش از پیش در محافل اندیشهای کشور انعکاس یافت و به طبع آن سیل انتقادات نیز به راه افتاد و نقدهای جدی از سوی اساتید دانشگاهی، اندیشمندان و عالمان علوم انسانی به این نظریه وارد شد.
کتاب «خواجه نظامالملک طوسی» اثر مهم جواد طباطبایی است که به بررسی ایده تداوم فرهنگی ایران با امعاننظر در سیاستنامه وزیر مقتدر ایرانی میپردازد. هماکنون و بعد از گذشت 20 سال از انتشار این اثر، مدیریت همکاریهای علمی و بینالمللی با همکاری انجمن جامعهشناسی ایران هماندیشی دوم در باب اندیشههای طباطبایی را با محوریت کتاب خواجه نظامالملک طوسی و تداوم فرهنگی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرد.
با محوریت کتاب «خواجه نظامالملک طوسی و تدوام فرهنگی ایران» برگزار میشود
مصطفی مهرآیین گفت: پروژه فکری سید جواد طباطبایی عقیم و خودش مصداق امتناع است. این به امنیتی شدن اندیشه منجر میشود اما اکنون سید جواد طباطبایی کارش مچگیری شده است. درصورتی که این اندیشه نیست. اندیشهورزی قبل از هرچیزی یک فرم است و فرم ساده آن احترام به طرف مقابل است.
نشست تاملی درباره ایران با عنوان «ایران همین جا است که ایستادهایم» به همراه رونمایی از جشننامه جواد طباطبایی با نام «فیلسوف سیاست» پانزدهم دی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میشود.
جشننامه و مجموعهمقالات جواد طباطبایی همزمان با سالروز تولدش وارد بازار نشر کشور شد
یکی از خردههایی که بر دکتر جواد طباطبایی و «پروژهی نظری» او میگیرند این است که او هیچگاه منظور خود را از «اندیشیدن» روشن نکرده است و معلوم نیست در وضعیتی که بهزعم او تفکر ممتنع است، کاری که او و شاگردانش میکنند، چیست. اما این خردهگیریهای منطقی چندان بجا و منصفانه بهنظر نمیرسند. درست است که دکتر طباطبایی هیچگاه پرسشِ «تفکر چیست؟» را به صراحت طرح نکرده و پاسخ نگفته است، اما از روایتهایی که از «تاریخ اندیشه در ایران» در آثار مطوّل خود عرضه کرده است، جوابِ روشنی به این پرسش میتوان استخراج کرد.
برخی سید جواد طباطبایی را یكی از جدیترین نظریه پردازان تاریخ ایران در چند دهه اخیر میدانند. وی با طرح مسائلی فلسفی در خصوص ایران سعی در تكوین و نگارش تاریخ اندیشه ایران دارد. نظریات طباطبایی چند سده تاریخی در ایران را در بر میگیرد كه به نظر وی با مفاهیمی چون زوال و انحطاط اندیشه ایران نامگذاری شده است. در این جستار كوتاه سعی شده به بررسی مفاهیم نزد طباطبایی پرداخته و روششناسی او را در نگارش تاریخ مورد بررسی قرار دهیم و پس از آن به بررسی نظریات منتقدان او و پاسخهای وی بر این نقدها خواهیم پرداخت و در ادامه سعی به بیان نظریات وی در خصوص مبانی مشروط داریم.
منصور معدل، جامعهشناس ایرانیالاصل ساکن آمریکا را شاید بتوان یکی از برجستهترین محققان حوزه تحولات فکری در جهان دانست که آثار خود را به زبان انگلیسی و با تاکید بر جامعه ایران و مدرنیسم تالیف کرده است. دکتر مصطفی مهرآیین معتقد است آثار این جامعهشناس ناقض ادعای کسانی چون سید جواد طباطبایی است که معتقدند هنوز پژوهش روشمند و دقیقی در حوزه تحولات اندیشه در جهان، بهویژه ایران صورت نگرفته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید