تصور عمومی ناآشنایان با فلسفه تحلیلی آن است كه اندیشمندان این سنت فكری یك كلیت منسجم و یكنواخت را تشكیل میدهند. اما نگاه جزئینگر و دقیق به آرا و اندیشههای ایشان واقعیت دیگری را آشكار میكند و از اختلافنظرها و دیدگاههای متفاوت و بلكه متضاد پرده برمیدارد.
بسیاری لودویگ ویتگنشتاین را در کنار مارتین هایدگر از بزرگترین فیلسوفان قرن بیستم میدانند. ویتگنشتاین تنها فیلسوفی است که دو بار در تفکر فلسفی انقلاب به پا کرد. از زمان مرگ ویتگنشتاین در سال 1951 او به چهرهای محوری در فلسفه و بیرون از آن بدل شد، از تأثیر او بر فلسفه، زبانشناسی، جامعهشناسی، انسانشناسی، روانشناسی گرفته تا علوم سیاسی، هنر و ادبیات. دیری نپایید چهرهاش بعد از مرگ در نمایشنامهها، رمانها و فیلمها نیز به کار گرفته شد و تفاسیر بسیاری بر رسالههایش نوشته شد.
بهترین مقدمه بر مکتب ویتگنشتاین، خود ویتگنشتاین است. در کتابنامه این مقاله، نام برخی کتب و مقالات فیلسوفانی که سعی در طرح، دفاع یا نقد آراء ویتگنشتاین در فلسفه دین داشتهاند، آمده است. و اما میخواهم بحثم را به خود ویتگنشتاین محدود کنم. فلسفه متقدم ویتگنشتاین طی شش سال یا چیزی در همین حدود، پس از ورود وی به کمبریج شکل گرفت و در سال ۱۹۲۲ در رساله منطقی – فلسفی انتشار یافت.
یکى از نوابغ فلسفه که بحق مىتوان او را فیلسوفى مولف در قرن بیستم نامید «لودویگ ویتگنشتاین» است. نابغهاى که در مدت زندگىاش دو دوره فلسفى متفاوت را پشت سر گذاشت و آثارش در فلسفه زبانى و تحلیلى تاثیرات عمیقى در میان فیلسوفان همعصر و بعد از خودش به وجود آورد. ویتگنشتاین در 1889 در وین چشم به جهان گشود و در سال 1908 به انگلستان رفت تا دانشجوى بخش مهندسى دانشگاه منچستر شود.
«خاطرات ویتگنشتاین، فیلسوفی است که در خلال جنگ جهانی به حلقه وین پیوست و خالق فلسفهای شد که او را در زمره فیلسوفان تاثیرگذار قرن بیستم قرار داد. کتاب «خاطراتی از ویتگنشتاین» گوشههایی از این زندگی پربار را نشان میدهد.ی از ویتگنشتاین» نورمن مالکوم و گئورگ فون رایت منتشر شد
ایدۀ «شیوههای زندگی»۱ یکی از مفاهیم فوقالعاده مهم در فلسفۀ ویتگنشتاین متأخر است. شیوههای زندگی را بیشتر میتوان انگارهای انسانشناختی و نه انگارهای سیاسی به شمار آورد
یقین چیست؟ چرا ما 2=1+1 را یقینی می دانیم؟ یا چرا وجود کره زمین برای ما یقینی است؟ ویتگنشتاین برای یافتن پاسخ به این قبیل سؤال ها یادداشت هایی نوشت که تا آخرین روزهای عمرش او را به خود مشغول کرد و حاصل این یادداشت ها توسط دانشجویان و دوستانش به چاپ رسید. این کتاب در واقع واکنشی است به آنچه 'جی ای مور' معرفت می نامید.
لودویگ ویتگنشتاین، یکی از مهمترین فلاسفه قرن بیستم است که 26 آوریل 1889 در وین به دنیا آمد. ثروت سرشار کارل ویتگنشتاین، پدر لودویگ و از صاحبان بزرگ صنعت آهن و فولاد، زندگی اشرافمنشانهای به خانوادهاش بخشیده بود؛ خانوادهای که در مرکز حیات فرهنگی وین اواخر قرن نوزدهم قرار داشت. خانه کودکی لودویگ پر از طنین موسیقی بود و موسیقیدانان و نوازندگان در برنامههایی که عصرها در آنجا برپا میشد، شرکت میجستند.
زبان و نسبت آن با فلسفه از مسائل اساسی در تفکر ویتگنشتاین به حساب می آید . هدف از تدوین این مقاله بیان دیدگاه ویتگنشتاین در خصوص زبان و فلسفه و ارتباط آن دو است . ویتگنشتاین متقدم معتقد بود که زبان ذاتأ دارای خصلت تصویری است و ساختار عالم ساختار آن را تعیین میکند . فلسفه را نیز فعالیتی نقادی می داند که وظیفه آن روشن ساختن اندیشه هاست .
فرزاد نعمتی: ششمین جلد از مجموعه «پدیدآورندگان الهیات جدید» که پیش از این توسط نشر گروس در سال 1378 به چاپ رسیده بود و اخیراً توسط نشر هرمس بازنشر شده است؛ به ویتگنشتاین اختصاص دارد. مجلدهای پیشین این مجموعه به آرای نظرورزانی چون مارسل، تیلیش، بولتمان و شلایرماخر اختصاص داشت. افرادی که کمتر تردیدی در انتساب آرای آنان به مباحث حوزه الهیات وجود دارد. وجود نام دو متفکر نامدار قرن بیستم، هایدگر و ویتگنشتاین، اما در میان این مجموعه، چه بسا، در ابتدا این سؤال را پیش آورد که هایدگر و ویتگنشتاین مگر الهیدان نیز بودند که باید در مجلدی جداگانه به آنان و نقششان در الهیات جدید پرداخت؟
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید