من معتقدم اُنس ويژه نظامی با متون درجه اول فرهنگ اسلامی و تمدن ايرانی و آذربایجانی، در ترغيب و تشویق او به تخليد داستانهای عاشقانه ملی بیتأثير نبوده است؛ البته در اين ميان برخی تفاوتها به ویژه در نوع روايت، در داستانهای نظامی و سرودههای فردوسی دیده میشود؛ همچون اختلافی که مثلا در طرح داستان اسكندر در شاهنامه فردوسیتوسی و اسکندرنامه نظامیگنجهای میبینیم.
دبیر علمی کنگره بینالمللی نظامی گنجوی معتقد است این کنگره گام بسیار بزرگی در راستای جلوگیری از تحریف نظامی توسط برخی است تا آثار و هویت واقعی نظامی به جامعه جهانی شناسانده و او از تحریف بازداشته شود.
مخزنالاَسرار، نخستین مثنوی نظامی گنجوی، شاعر ایرانی است. خلق این اثر بین سال های ۵۶۱ و ۵۶۹ قمری تخمین زده می شود و به احتمال زیاد نزدیک به ۵۶۹ برابر با ۱۱۷۳ میلادی بوده است. نظامی این کتاب را به «ملک فخرالدین بهرامشاه بن داوود» والی آذربایجان تقدیم کرد.این منظومه، دربرگیرنده خواندن مردم به خودشناسی، خداشناسی و گزینش ویژگیهای پسندیده اخلاقی است و در بحر سریع مسدس(مفتعلن مفتعلن مفتعل) سروده شده است.
آثار برجستۀ ادبیّات ما مشحون از الفاظ، واژگان و اصطلاحاتی است که از گذشته های دور، هم چنان بر سر زبان ها به جا مانده است. وجود این ویژگی در منابع ادبی، حاکی از گستردگی فرهنگ عامۀ ماست و ارزش تحقیق در این زمینه، به منظور غنای زبان فارسی، جایگاه ویژه ای دارد.
نظامی گنجوی، اگر چه در ادبیات فارسی شاعری داستانسرا محسوب میشود و منظومههای عاشقانۀ او در دوران دیریاز این سرزمین کهن همواره مورد توجه عموم مردم و اقتفای شاعران قرار گرفته است. با وجود این، به دلیل برخورداری از مناعت طبع، حکمت و زهد والا که در نوع خود بیبدیل و ارزشمند است به انحای مختلف دستی در مباحث حکومتی از آستین برآورده و در جای جای منظومههای عاشقانه و حتی در مثنوی زاهدانه و عارفانۀ خود به اشارت یا کنایت یا حتی مستقیم و بیپروا به ایراد سخن در باب مسائل حکومتی پرداخته و از طرح انتقادات تند و کوبنده ابایی نداشته است.
نظامی، شاعر قرن پنجم هجری حکیمی بود که از علوم مختلف بهره داشت. او در سرایش خمسة خود از این علوم استفاده کرد و از آنها در شکل بخشیدن به اشعار خود بهره گرفت. یکی از علومی که از قرنها پیش رواج خویش را آغاز کرده بود و تا زمان وی نیز اشاعه یافت، علوم هرمسی بود. نظامی از طریق نهضت ترجمهای که در دورة اسلامی رخ داد
ترجمه رقیه رضایی فرد، محمد رضایی فرد آنچه در این مقاله از نظر میگذرد، جهانبینی نظامی گنجهای است در مسائل چالشبرانگیزِ چرا و چگونگی آفرینندگی در قالب اثبات وجود خدا که از منظر عقل بیان میشود و از همین منظر نظامی ابواب مختلفی را در اندیشه میگشاید، از قبیل انسان و جامعۀ آرمانی، فواید عقل و تفاوت ظریف آن با وهم و خیال كه به زبان ساده بیان میشود.
21 اسفندماه امسال، دومین سالی است که روز بزرگداشت نظامی گنجوی به پیشنهاد سعید شفیعیون، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان در تقویم ملی ثبت شده است. به مناسبت همین روز و برای اطلاع از جایگاه نظامی در شعر و ادب فارسی با سعید شفیعیون به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
نظامی را در کنار حافظ، سعدی و فردوسی یکی از چهار ستون ادب فارسی میدانند. سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سال گذشته بود که با پیگیری مرکز میراث مکتوب روز نظامی گنجوی در تقویم سالانه قرار گرفت. از سال 95 و با تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد روز ۲۱ اسفند به نام روز بزرگداشت نظامی گنجوی نامگذاری شود. پیشنهادی که گویا در وهله نخست از سوی سعید شفیعیون، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان مطرح شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اشعار نظامی گنجوی سرچشمه فرهنگ ایرانی بوده و ایران پیش از اسلام را با ایران پس از اسلام وحدت میبخشد. حجتالاسلام سید محمدعلی آلهاشم روز دوشنبه در کنگره بینالمللی نظامی گنجهای در تبریز با تاکید بر اینکه این شاعر ادیب به اخلاق پایبند بوده و هیچگاه عریان و بیپرده سخن نگفته است، افزود: هیچگاه در اشعار وی لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمیشود و یک بیت هجو از ابتدا و انتهای زندگی بر زبانش جاری نشده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید