نسخههای خطّی، در مجموعۀ میراث مکتوب ایران، از جایگاهی ویژه برخوردارند. بخش اعظم تحوّل اندیشهای پیشینیان ما از طریق این نسخهها بدست ما رسیده است. اهمیّت شناسایی، احیا و انتشار نسخ خطی بهعنوان منابع مهم تاریخی، ادبی، فرهنگی و نیاز به منابع جدید تحقیقاتی برکسی پوشیده نیست.
در کتابخانۀ رامپور رضا، هندوستان یازده نسخۀ مصوّرِ «شاهنامه» نگهداری میشود: - نسخه اوّل، تاریخِ کتابتِ قدیمترین نسخه 840 هجری، کاتب محمود بن محمّد یوسف التستری معروف به محمّد کاغذی، دارایِ 52 تصویر، مزیّن به لوحهایِ طلایی و رنگی، جدولدار.
سیب زمینی به عنوان یک غذای تازه در سبد انسانها، از حدود قرن شانزدهم میلادی در اروپا مطرح شد. این غذای مقوی که ریشه کاشت آن در بولیوی و پرو تعیین شده است، به وسیله کاشفین اسپانیایی به اروپا برده شد و از آنجا به دیگر نقاط جهان از جمله ایران انتقال داده شد.
تحقیقات روی نسخه دستنویس لغتنامه فارسی-ترکی «اس-سلاح و العجمیه» متعلق به هندوشاه ابن سنجر نخجوانی، عالم مشهور آذربایجان در قرن ۱۳ آغاز شد.
نسخه بسیار نفیسی از «شرح اشارات امام فخر» مورخه به سال ششصد و هفتاد ونه است که در کتابخانه مدرسه نظامیه بغداد تحریر شده است و بسیار تمیز و منقح می باشد. این نسخه در 209 ورق بر روی کاغذ کاهی رنگ نسبة ضخیم نوشته شده است و مشتمل بر هر دو جزء منطق و فلسفه است. جزء اول که بخش منطق است در 68 ورق نخستین، و 141 ورق دیگر بخش فلسفه است که جزء دوم نسخه است.
نسخهشناسی فلسفی یک رشته آکادمیک یا یک دانش پشتیبان؟ دانشوران بیهمتایی نظیر مجتبی مینوی و علامه قزوینی همواره با نسخ خطی مانوس بودهاند
روشن است که امروزه رشتهای دانشگاهی یا آکادمیک به نام «نسخهشناسی و کتابشناسی فلسفی» نداریم و چنین تخصصی تنها بهعنوان یکی از تخصصهای مقدماتی لازم برای پژوهشگران حوزه فلسفه شناختهمیشود. در واقع هر محققی که در باب فلسفه به پژوهش میپردازد باید کتابشناسی خبره نیز باشد و تا حد توان هم از منابع و مآخذ فلسفی آگاه باشد؛ یعنی بداند فیلسوفان مسلمان هر یک صاحب چه آثاری هستند و چه میراثی از خود بر جاگذاشتهاند و هم به قدر ضرور از نسخههای خطی آثار فلسفی اطلاع داشته باشد.
ثبت و ضبط فكر در دوران دراز تمدن بشری به سه قسم عملی شده است : كتابت دستی بر صفحههای گلی و سنگی و چوبی و كاغذی و . . . . ، چاپ آثار با وسائل فنی و صنعتی ، حبس و نقل اقوال بر صفحه و نوار و موج. در تاریخ تمدن ایران ، به معنای تاریخی قلمرو آن ، سابقه نسخهنویسی خطی پردامنه است و این نوع كار در میان آثار باستانی دیگر ارزشی خاص و اعتباری مخصوص دارد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید