از او آموختم «ایمان» را باید با «تفکر و تعقل» سیراب کرد وگرنه سر از خشونت در میآورد.
«چگونه میتوان میان تجارب اصیل معنوی با باورها و رفتارهای مشابهی که با عناوین دینی و معنوی ابراز میشوند، اما از اصالت و حقیقت برخوردار نیستند تفاوت گذاشت؟ به نظر میرسد در این زمینه در جامعه ما، دو افراط وجود دارد؛ یکی نفی هرگونه مشرب معنویتگرای متفاوت با گفتمان غالب ایدئولوژیک با برچسبهایی همچون کاذب و انحرافی و دیگری تمایل به انواع قشریگری، خرافهگرایی و گاه خشونتورزی تحت نام دین و معنویت است. مرز میان معنویت مطلوب با دو جریان افراطی کدام است؟ تاثیر این جریانهای فکری بر سلامت اجتماعی چیست؟»
یکی از پیام های اصلی واقعه عاشورا "عدالت" است که فراموش شده است و به هنرورزی های دراماتیک بیشتر از این پیام توجه می شود.نخست قران کریم بود که مساله عدالت را آن گونه که در آن زمان فهمیده می شد،برجسته کرد. در دوران پیامبر اکرم و خلفای راشدین عدالت یک مساله محوری بود بویژه امیر مومنان حضرت علی(ع) موضوع عدالت را بسیار برجسته کردو عملا از آن مفهومی ساخت که در تاریخ مبارزات سیاسی شیعه نقشی عمده ایفا کرد.مسلمانان همواره از عدالت گفته اند و می گویند؛ ما نیز امروز از عدالت سخن می گوییم.
محمد مجتهد شبستری متخصص الهیات تطبیقی و عضو هیأت علمی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در دوره جدید درسگفتارهای خود در حسینیه ارشاد، «معنوی زیستن» را محل تأمل قرار میدهد.
قائمی نیا، پژوهشگر فلسفه گفت: اگر قرار است که برای قرآن روش شناسی تعیین کنیم باید همه اضلاع آن را در نظر بگیریم و اکتفا کردن به روش هرمنوتیک به تنهایی کافی نیست.
یکی از کتابهای سودمند که در چند ماهه اخیر خواندهام کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» (1) است. نویسنده محترم کتاب که به بحثهای جدی ارتباط فقه و سیاست پرداخته است در یکی از فصلهای کتاب نظریهای را به نام «خطابات قانونیه» مطرح کرده و از آن دفاع نموده است. صاحب این قلم آن نظریه را که به مشغلههای فکر او نیز مربوط است، صواب و قابل دفاع نمیداند و مایل است خوانندگان را از نقد خود بر آن نظریه آگاه سازد.
به مناسبت روز جهانی فلسفه و با تأخیری یکماهه نسبت به روز مصوب آن از سوی سازمان یونسکو در تقویم، عصر روز پنجشنبه هفته گذشته سمیناری با عنوان «هرمنوتیک و فلسفه تحلیلی در ایران» با حضور علاقهمندانی از این دو طیف در مؤسسه پرسش برگزار شد. عنوان سخنرانی ضیاء موحد «تحولات فلسفه تحلیلی در جهان» بود؛ عنوانی که آن را بسیار کلی، سنگ بزرگ و علامتنزدن دانست ولی او توانست در سخنرانی کوتاه و منسجم خود این کار را بهخوبی انجام دهد و تحولات فلسفه مشائی را از زمان ارسطو تا ابنسینا و لایبنیتس و فرگه و فیلسوفان حالحاضر بررسی کند. او یکی از مهمترین میراثهای فلسفه تحلیلی را دادوستد بین علم و فلسفه دانست.
وقتی از من میخواهید درباره آن روح زیبا، عارف فیلسوف و معلم کل، علامه طباطبایی سخنی بنویسم، چگونه میتـوانم این خواسته را نپذیرم و درباره او ننویسم و لذت یاد او را نچشم! من هنوز هم سخت تحت تأثیر شخصیت و رفتار و افاضات او هستم.
دولت روحانی را دولت عقلا میبینم 1- دولت روحانی از آن نظر مورد احترام و تکریم من است که برآمده از انتخاب آن بخش از ملت ایران است که از «تقلید سیاسی» آزاد شده و به بلوغ سیاسی نسبی رسیده است. این بخش از جامعه ما بخوبی میفهمد چگونه انسانیت انسان در صحنه زندگی اجتماعی- سیاسی در گرو انتخابهای آزاد، عقلانی و مسئولانه او است. با خرسندی باید بگویم دامنه این بخش از جامعه ما روزبهروز در حال گسترش و عمق یافتن است.
حاضران در این نشست که در روز یازدهم بهمن ماه سال 1393 برگزار شد، عبارت بودند از: آقایان سید کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی،، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی یونسی، دکتر مجتهد شبستری، دکتر احمد پاکتچی، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر داود فیرحی، دکتر سید جواد طباطبایی، دکتر اسماعیل شمس، دکتر رضا داوری اردکانی، اصغر قریشی، علی موجانی ، مهندس علی اکبر رنجبر، دکتر علی بهرامیان،حسن موسوی بجنوردی، کرمانی و مسعود تاره تشکیل شد. متن زیر گزارشی است از آنچه که در این جلسه گذشت:
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید