استاد پیشکسوت فلسفه اسلامی با بیان اینکه سیدحسین نصر حکمت سهروردی را در ایران بازشناساند، گفت: او نه تنها حکمت سهروردی و حکمت اسلامی بلکه فرهنگ اسلامی و ایرانی را به نقاط دیگر دنیا منتقل کرد لذا در سال دوهزار استاد نصر را به عنوان فیلسوف زنده از سوی کنگره جهانی فلسفه انتخاب کردند.
ابن سینا جایگاه عظیمی در فلسفه و عقلانیت دارد كه فهم آن نیازمند دانستن تاریخ فلسفه و چگونگی تطور افكار بشری است. ابن سینا افق دیگری در عقلانیت باز كرد. او فیلسوفی افقبازكن بود. افلاطون در رسالۀ «تیمائوس» خدا را در حال خلق كردن تجسم میكند و این كار بزرگی است.
هنر به معنای عام کلمه، نوعی آفرینش است؛ اما هر گونه آفرینشی را نمیتوان آفرینش هنری نامید. برای اینکه این آفرینش هنری باشد، باید با دو صفت همراه باشد: اول، «جمال» و زیبایی و دوم، «کمال»؛ ایندو لازم و ملزوم یکدیگرند.
استاد اعوانی در کتاب «فروغ حکمت» به نقد و بررسی تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی و تبیین مبادی حکمت و بررسی جهات مختلف آن می پردازد. اگر یک وظیفه فلسفه بررسی موضوع و مبادی علوم است، فیلسوف پیش از پرداختن به این کار باید مبادی فلسفی فیلسوفان و پیش فرض های فلسفی آنان و از جمله مبادی فلسفی خود را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. استاد کوشیده اند در کتاب مذکور چنین کنند. نوشتار حاضر بخشی از آن کتاب است.
اعوانی: ابنعربی از مهمترین کسانی است که ولایت را مطرح کرده و ارتباط آن با نبوت و رسالت را نیز بررسی کرده و معتقد است در همه ادیان ولایت اصل دین است. یعنی اگر ولایت نباشد رسالت و نبوت نیست.
همایش بین المللی «انسان خیرخواه، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز در میراث فارابی» با حضور تعدادی از استادان فلسفه و حکمت از ایران در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار شد.
کتاب «فروغ حکمت؛ نقد و بررسی سیر تفکر غرب از دیدگاه حکمت الهی» تألیف غلامرضا اعوانی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در 646 صفحه منتشر شد.
کتاب «جامع حکمت شرق و غرب؛ مجموعه گفتگو با غلامرضا اعوانی به کوشش سیدحسین امامی در ۷۳۶ صفحه به بهای ۴۸۰ هزار تومان به همت مؤسسه انتشارات اطلاعات منتشر شد.
غلامرضا اعوانی در نشست با بیان اینکه فارابی را نمیتوان به سادگی شرح داد اما ما به برخی از نکات مهم در زندگی اش اشاره میکنیم افزود: او را معلم ثانی از سوی مسلمانان نامیده اند.
اعوانی گفت:اخلاق بدون اسوه امکان ندارد، امروز برخی اسوه را رد میکنند و این باعث رد حکمتهای الهی میشود اما قرآن هم تأکید داشته که بدون اسوه نمیتوان به اخلاق الهی رسید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید