بیست و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مجموعه فرهنگی آدینه برگزار شد.
نظامی و سهروردی هر دو زندهکنندگان حکمت ایران باستان هستند؛ یکی در شعر و آن دیگری در نثر. هر یک از این دو حکیم به گونهای بسیار به هم شباهت دارند و اساطیر و نمادهای دین زرتشت را در آثارشان پابرجا نگه داشتهاند.
تلاش برای پی بردن به حقیقت نفس و نتایج حاصله از آن ها همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به عنوان یکی از دغدغه های تفکر فلسفی آن ها به شمار می رود. این مقاله در صدد پاسخ گویی به این سوال است که نفس چه نقشی و جایگاهی در نظام نوری شیخ اشراق دارد آن چه در این مقاله مشخص می شود این است که شیخ اشراق بر خلاف حکمای مشائی (اسلامی – یونانی) علم النفس را به مباحث الهیات نزدیک می سازد و از حوزۀ معرفت شناسانه به این مسئله نگاه می کند و سخن او در نیروهای نفس نیست بلکه ارائه طریق در چگونگی نجات نفس از زندان تن و رهایی انسان از ظلمات جهان مادی است.
شهابالدین یحییبن حبشبن امیرک ابوالفتح در سال ۵۴۹ق در سهرورد ـ از توابع زنجان ـ به دنیا آمد و در سال ۵۸۷ به دستور سلطان صلاحالدین ایوبی کشته شد. گفتهاند که صلاحالدین نامهای به پسرش ـ ملک ظاهر غازی، حاکم حلب ـ مینگارد و در آن دستور قتل سهروردی را به او میدهد.
تفکر در معنای واقعی و حقیقی خود، با عقلگرایی محض و ذهنگرایی صرف، تفاوت بنیادی دارد؛ تفکر، شامل انواع اندیشیدنها و فکرکردنها و نگریستنها و تلقیها و تحلیلها است، این موضوع یک واقعیت تاریخی و انسانی در طول حیات بشر و سیر جوامع و زندگانی بوده است؛ بنابراین، تفکر، عقلگرایی به معنی ذهنگرایی و استدلال منطقی و قیاس برهانی صرف نیست؛ بلکه اعم و اشمل از عقلگرایی محض است، وجود و واقعیت اندیشههای گوناگون و نگرشهای متفاوت خود گویای این واقعیت است. اگرچه عقلگرایی نیز به نوبه خود دارای دورانها و انحاء گوناگون بوده است [بزرگنمايي قلم] [کوچکنمايي قلم] [بازگشت] http://ebtekarnews.com/?newsid=100287 محمد
سهروردی در منطق حکمة الاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمی گرداند. وی جهات سه گانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همه ی قضایا ضرورت می شود.
از نور به عنوان موضوع فلسفه اشراق تفاسیر مختلفی ارائه شده است، امّا بنا بر تفسیر منطبق با نظر سهرودی، نور رمز و نمادی است از آگاهی و خودآگاهی. لذا علم مدار فلسفه سهروردی است. مسئله بنیادی مقاله حاضر بررسی مشاهده یا شهود در مسئله محوری حکمت اشراق، یعنی علم اشراقی، است
سهروردی در فلسفه اشراقی خود و در قیاس با فلسفه مشا علاوه بر آنکه از عقل بهره میگیرد عنصر شهود را هم در کنار تفکر استدلالی به عنوان یکی از منابع معرفت در نظر گرفته و پاسخ بسیاری از مسائل را به کمک شهود به دست آورده است. همین موضوع باعث شده جایگاه عقل در هندسه معرفتی سهروردی و نسبت آن با شهود آوردگاه نظرهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه اسلامی قرار گیرد.
صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.
میراث فلسفه اشراق سهروردی در گفت وگو با حسن سید عرب
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید