ویل دورانت در جلد اول كتاب تاریخ تمدن مینویسد كه تمدن در نگاه كلی عبارت از یك نظم اجتماعی است كه موجب خلاقیت در فرهنگ شده و به مسیر خود ادامه میدهد. در تمدن چهار ركن و عنصر اساسی را میتوان تشخیص داد كه عبارتند از: ۱-پیشبینی و احتیاط در امور اقتصادی، ۲- سازمان سیاسی، ۳-سنن و اخلاق، ۴-كوشش در راه معرفت و گسترش هنر. تمدن هنگامی نمایان خواهد شد كه در یك جامعه آشوب و پریشانی و بیثباتی پایان پذیرفته باشد، زیرا امنیت است كه موجبات خلاقیت، اختراع و ابداع میشود.
همایش «نسبت فلسفه و تمدن در جهان اسلام» در سالن صدرالمتالهین دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقهمندان برگزار شد. آیتالله سید مصطفی محققداماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این همایش بیان کرد: من معتقد به وجود فلسفه اسلامی هستم، کما اینکه معتقد به تمدنی به نام تمدن اسلامی هستم.
آنچه که در میان عوامل مختلف، دنیای جدید را از دنیای قدیم، جدا می کند، تغییری است که در علم و ابزارهای انتقال علم رخ داده است. اگر «کتاب» را مهمترین ابزار ذخیره علم بدانیم، میتوانیم، ادوار تاریخ بشر را به سه دوره تقسیم کنیم.
علمباوری در دنیای مدرن، بسیاری را متقاعد كرده است كه دیگر اسطوره در زندگی بشر جایگاهی ندارد چراكه اسطوره پاسخی است وهمی به پرسشهای بیشمار انسانهای نخستین درباره جهان و با پیشرفت دانش، دیگر نیازی به چنین توجیهات غیرعلمی درباره پدیدههای هستی وجود ندارد. اما در یك قرن اخیر اندیشمندانی این تصور را به چالش كشیدهاند و از اهمیت اسطوره در زندگی امروز و اسطورههای دنیای مدرن سخن گفتهاند.
تمدّن، مفهومی «تشکیکی» و «پیوستاری» است، به طوری که با رجوع به واقعیّت و مشاهدة مصادیقِ عینی آن، به روشنی درمییابیم که این مفهوم، «مراتب» و «درجاتِ» گوناگون دارد.
نظریه «برخورد تمدنها» هانتینگتون را بسیاری از چهرههای شناخته شده علوم انسانی در جهان نقد کردند. در عین حال، نویسندگان دیگری نیز تلاش کردهاند تا با اصلاح و بازتعریفِ این مفهوم، بتوانند از آن در «تحلیلهای تمدنی» بهره ببرند. کتاب «راه ناهموار تمدن: هفت مقاله درباره تمدن» کوشیده تا سویههای اصلیِ این تلاشها را شرح دهد.
تمدن سازی همواره یکی از گفتمان های مطروحه جمهوری اسلامی ایران بوده و خوشبختانه حرکت در این مسیر نیز آغاز شده، اما کارشناسان می گویند نیازمند شناسایی نقاط اساسی در این راه بوده و نباید سرگرم کارهای فرعی در مسیر تمدن سازی شویم.
آیا مفهومِ تمدن میتواند برای تحلیلهای جامعهشناسی فایدهای داشته باشد؟ هدفِ مقالۀ حاضر این است که بحثی اکتشافی دربارۀ تحلیلِ تمدنیِ تطبیقی را بهمنزلۀ اهرمی برای جامعهشناسی کلان در قرنِ جدید ارائه کند. «تحلیلِ نظام جهانی» و «تحلیلِ جهانیسازی» مدلهایی مهم برای فرایندهای بینِ فراجامعوی فراهم آوردهاند، ولی هریک از آنها محدودیتهایی دارند
زمانِ دقیقِ اولینباری که کلمۀ تمدن به معنای امروزیتر آن روی کاغذ آمده است، امری تخمینی است. مورخ فرانسوی، لوسین فِوِر ، علیرغم پژوهشهای گستردهاش اقرار میکند که هیچ ایدهای ندارد که دقیقاً «چه کسی اولینبار این کلمه را به کار برده است یا آن را نوشته است» اما میگوید که «کلمۀ تمدن را در هیچ متن فرانسویای که قبل از سال ۱۷۶۶ چاپ شده باشد پیدا نکرده است». در این سال کلمۀ تمدن در متنی از ام. بولانژه دیده میشود. قطعهای که کلمه در آن آمده، چنین است: «زمانی که وحشیها متمدن شوند، نباید بابِ عملِ تمدن را با وضعِ قانونهای صُلب و بلاعزل ببندیم. بلکه باید آن را طوری به فرایندِ قانونگذاری وارد کنیم که شکل تمدنِ مدام به خود بگیرد». از همین متن اولیه هویداست که تمدن، هم بهمثابۀ فرایندی جاری تلقی شده است و هم بهعنوان وضعیتی از امور که در مقایسه با وضعِ «وحشیها» پیشرفتهتر است.
«تمدن» اصطلاحی پیچیده و چندلایه و مناقشهبرانگیز است؛ پس در وهلۀ اول باید معنایِ آن را روشن گردانیم. نخستین پرسشی که باید بدان پاسخ دهیم این است که ماهیتِ موجودیتی که «تمدن» مینامیم چیست. این پرسش، بیواسطه، راه به پارادوکسی میبرد؛ به نظر میرسد که این اصطلاح، و صفتِ آن [یعنی متمدن]، در دو سطحِ متفاوت به کار میروند. از یکسو، تمدن به موجودیتهایِ عظیمی اشاره دارد که خود شاملِ مجموعههایِ کلانِ دیگری، مانندِ ملتها و جامعهها، میشود. در این سطح از تحلیل، تمدن در معنایی «حدی» به کار میرود. «توینبی» هنگامی که تمدنها را بهعنوانِ واحدهایِ مناسب برایِ تحلیلِ تاریخ به کار میبرد، همین کاربرد از اصطلاحِ تمدن را پیشِ چشم دارد؛ او بیست و شش تمدن را [بهعنوانِ واحدهایِ تحلیلِ خود] در طولِ تاریخِ بشری از هم باز میشناسد. در واقع، توینبی فقط خودِ انسانیت را واحدی بزرگتر از تمدن محسوب میکند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید