1397/3/20 ۱۲:۵۲
کسانی که تا کنون چه در کشورهای اسلامی و چه در اروپا دربارۀ تصوف بحث کرده اند آن چنانکه باید در مبانی آن فرو نرفته و آثار بزرگان صوفیه را که در سراسر کشورهای اسلامی در هزار و دویست سال زیسته اند با هم نسنجیده اند و به تجزیه و تحلیل آن نپرداخته اند، به همین جهت متوجه نکتۀ بسیار مهمی نشده اند و آن اینست که تصوف شرق را حتما باید به شعبه یا مسلک جداگانه و ممتاز تقسیم کرد.
نخست در قرن اول هجری در عراق و جزیره یا بین النهرین یعنی در سرزمین میان رودهای دجله و فرات طریقه ای پدید آمده است که اصطلاح تصوف از آنجاست. مقارن ظهور اسلام درین ناحیه فرقه های مختلف از میان اقوام سامی آن سرزمین بوده اند. از یکسو تعلیمات ترسایان نستوری که شمارۀ ایشان بیش ار فرق دیگر بوده است، از سوی دیگر مندائیان و صابئین و پیروان مرقیون و ابن دیصان و بیش از همه پیروان عقاید هرمس در افکار مردم آن سرزمین رخنه کرده بود....
آینده، سال چهارم، آبان 1338 شماره 2
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید