1395/5/23 ۱۲:۳۳
در این پژوهش به مطالعات جامعهشناختی و مردمشناختی حاکی از واقعیتهای اجتماعی در زمینۀ پوشاک زنان قوم ترک و کرد پرداخته شده است. پوشاک بارزترین سمبل فرهنگی، مهمترین و مشخصترین مظهر قومی و سریعالانتقالترین نشانۀ فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیدههای فرهنگپذیری بین جوامع گوناگون انسانی قرار میگیرد. پوشاک در ایرانزمین بین اقوام مختلف به مقتضای ویژگیهای اقلیمی، درجه، تمدن و فرهنگ، عقاید مذهبی و آداب و رسوم، دستخوش دگرگونیهای بسیاری شده است؛ به ویژه پوشاک سنتی زنان کرد و زنان ترک آذری که اگر به عنوان فرهنگی غنی و ارزشمند مورد توجه قرار نگیرد، جای خود را به طور کامل به تولیدات صنعتی جدید با رواج بیحد و حصر خویش خواهد داد و پدیدۀ مدگرایی با جاذبۀ فراوان خود همچنان بر تعداد علاقمندان به مدهای غربی خواهد افزود.
در این پژوهش به مطالعات جامعهشناختی و مردمشناختی حاکی از واقعیتهای اجتماعی در زمینۀ پوشاک زنان قوم ترک و کرد پرداخته شده است.
پوشاک بارزترین سمبل فرهنگی، مهمترین و مشخصترین مظهر قومی و سریعالانتقالترین نشانۀ فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیدههای فرهنگپذیری بین جوامع گوناگون انسانی قرار میگیرد. پوشاک در ایرانزمین بین اقوام مختلف به مقتضای ویژگیهای اقلیمی، درجه، تمدن و فرهنگ، عقاید مذهبی و آداب و رسوم، دستخوش دگرگونیهای بسیاری شده است؛ به ویژه پوشاک سنتی زنان کرد و زنان ترک آذری که اگر به عنوان فرهنگی غنی و ارزشمند مورد توجه قرار نگیرد، جای خود را به طور کامل به تولیدات صنعتی جدید با رواج بیحد و حصر خویش خواهد داد و پدیدۀ مدگرایی با جاذبۀ فراوان خود همچنان بر تعداد علاقمندان به مدهای غربی خواهد افزود.
در واقع پوشاک سنتی به عنوان پدیدهای هنری روایتگر فرهنگ، سلیقه و بینش اجتماعی هر قوم است که امروزه با رواججاذبههای مدرنیستی به ویژه جلوههای کاذب و مدگرایی، رنگ، شکل، طرح و بافت اصلی آن کمرنگ شده است.
نگارنده در این کتاب درصدد کشف زیباییها و پیچیدگیها در نوع پوشاک زنان ترک آذری و زنان کرد حطۀ ایران برآمده و وجوه اشتراک و افتراق آن را بررسی کرده و به دنبال عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر وجوهی از ماندگاری یا حذف پوشش زنان در گذر زمان بین این اقوام شده است. این پژوهش بین زنان ترک آذری (آذربایجان) و زنان کرد (کردستان، ایلام و کرمانشاه) انجام گرفته است. با توجه به نتایج به دستآمده در این پژوهش، بر اساس اطلاعات موجود، وجوه تشابه اندک و تفاوتهایی وافر مابین پوشش زنان این دو قوم وجود دارد و به جز تعداد اندکی از زنان که متعلق به اجتماعات گوناگون ایلی ـ عشیرهای، روستایی ـ دهقانی و اندکی نیز زنان سالخورده شهری میباشند، علاقمندان دیگری ندارد.
در فصل یک و دو به بررسی پیشینۀ پژوهش در ایران و جهان پرداخته شده و پژوهشهای پیشین با تکیه بر چارچوب نظری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصلسوم روششناسی این پژوهش تبیین شده و در ادامه پوشش زنان قوم ترک آذری و زنان قوم کرد توصیف شدهاند. در انتها وجوهی از اشتراک و افتراق هر دو قوم و همچنین وجوهی از ماندگاری و حذف پوشش در میان این دو قوم ترک آذری و قوم کرد مقایسه شده است. فصل پایانی نیز اختصاص داده شده به خلاصهای از مباحث و نتیجهگیری.
فهرست مطالب کتاب:
پیشگفتار
فصل اول: کلیات پژوهش
فصل دوم: مباحث نظری پژوهش (مروری بر ادبیات پژوهش)
فصل سوم: روششناسی پژوهش
بخش اول: بررسی نحوۀ پوشش زنان قوم ترک آذری (آذربایجان) و توصیف پوشاک زنان قوم ترک آذری (آذربایجان)
بخش دوم: بررسی نحوۀ پوشش زنان کرد (کردستان، کرمانشاه و ایلام) و توصیف پوشاک زنان کرد کردستان (کردستان، کرمانشاه و ایلام)
بخش سوم: بررسی مقایسهای وجوه اشتراک و افتراق نحوۀ پوشش زنان
بخش چهارم: بررسی وجوهی از ماندگاری و یا حذف پوشش زنان در بین دو قوم
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
بخش اول: علل ماندگاری نوع پوشاک در بین قوم ترک آذری و قوم کرد
بخش دوم: علل فردی در تغییر و تحول نوع پوشاک هر دو قوم
بخش سوم: علل اجتماعی در تغییر و تحول نوع پوشاک هر دو قوم
فصل پنجم: خلاصه، نتیجهگیری، پیشنهادها، راهکارها و محدودیتها
کتاب نشانهشناسی در پوشاک زنان ترک و کرد در ایران ، به نگارش معصومه محمدی سیف ، 317 ص.، انتشارات تهران : جامعه شناسان، نوبت اول چاپ 1395، با شمارگان 200 نسخه روانه بازار گردید.
منبع: کتابخانه تخصصی ادبیات
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید