نصرالله حكمت استاد فلسفه و عرفان دانشگاه شهید بهشتی، در آخرین كتابش، شاكلهشناسی به طرح یك نظریه جدید برای شناخت شخصیت انسان پرداخته است. او با استفاده از مفهوم قرآنی «شاكله» به تبیین هویت انسان پرداخته و معتقد است، هویت و وجود آدمی را شاكلهها بر میسازند. این شاكلهها البته اموری یكسره پیشینی، غیراكتسابی و برآمده از طبیعت و تاریخ نیستند، بلكه شاكله وجودی هر انسانی را نحوه تربیت او و صدالبته انتخابهای آگاهانه و تلاشهای خودش در خودسازی شكل میدهند و به نوبه خود این شاكله در صورتبندی سایر رفتارها و گفتارهای او موثرند.
متافیزیک آنطور که ابنسینا در «شفاء» در نظر گرفته، توضیح عقلانی همه هستی است. ابنسینا مشتقشدن همه چیز از هستی، ابدیت هستی و نیز نفی شناخت آنچه مجزا از منبع هستی است را در شفا توضیح داده است. ابنسینا برای هر علمی، موضوعی در نظر گرفته و علوم را به دو شاخه نظری و عملی تقسیم کرده است. از نظر او، علم نظری دانشی است که موضوعش مستقل از ماست، در حالی که علم عملی برای ما کاربرد دارد.
نصرالله حکمت معتقد است وقتی به ارکان دانشگاه که استاد و دانشجو است توجه نشود دانشگاه از مسیر و رسالت اصلی خود دور میشود. به اعتقاد او استاد و دانشجو دو رکن اساسی دانشگاه است. حكمت همچنین معتقد است كه عدم توجه به استاد و دانشجو دانشگاه را از رسالت خود دور میکند.
نصرالله حکمت، استاد دانشگاه شهید بهشتی و نویسنده کتاب «شاکله شناسی» معتقد است: چیزی به نام ناخودآگاه در وجود انسان نیست. ناخودآگاه در جهانی متولد شده که آن جهان، فاقد خدای خالق است.
استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی گفت: تاریخ فلسفه های موجود به هیچ وجه نمی تواند چهرهٔ حقیقی فیلسوفان مسلمان را نشان دهد، چرا که پیشفرض این تاریخ فلسفه، عدم استقلال حکمای اسلامی است.
نصرالله حکمت گفت: فارابی بنیانگذار تفکر و فلسفه اسلامی است که ماهیتاً با تفکر و فلسفه یونان متفاوت است. من قبول ندارم که فارابی پیرو ارسطو بوده است.
نشست «تعاملات فلسفی ایران و یونان» با محوریت بررسی «دگرگونی بنیادی فلسفه یونانی در برخورد با شیوه اسلامی» اثر پروفسور جواد فلاطوری سه شنبه (28 دی) با حضور سعید بینای مطلق، استاد دانشگاه اصفهان، منوچهر صدوقی سُها، مدرس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و نصرالله حکمت، استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
دکتر نصرالله حکمت استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و از محققان برجسته فلسفه اسلامی، عرفان و بهویژه ابنعربی است. نخستین کتاب وی ترجمه تعلیقات دکتر ابوالعلاء عفیفی بر «فصوصالحکم» است با عنوان «شرحی بر فصوصالحکم» که به همت انتشارات الهام به چاپ رسید.
نصرالله حکمت، مدرس فلسفه دانشگاه شهید بهشتی معتقد است در فهم متون کلاسیکی مانند قرآن و نهجالبلاغه باید اراده مولف یا گوینده را مدنظر داشته باشیم البته مخاطب حق دارد هرگونه که بخواهد در چارچوب ذهنی خودش مسائل را بفهمد اما اگر بخواهیم به مراد مولف نزدیک شویم و قائل به مرگ مولف نباشیم کار بسیار سختی در پیش داریم.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید