آقای دکتر اکرمی، ضمن تشکر برای زمانی که به این بحث اختصاص دادید، در کنار اهتمام به مباحث متنوع از فلسفه و اندیشه سیاسی و ادبیات و ... که به آنها پرداخته اید، یکی از حوزههای مورد علاقه شما بحث دانشگاه است. بحث اصلی ما موضوع اخلاق در دانشگاه به طور خاص و نظام آموزش عالی به طور عام هست.
موسی اکرمی، استاد تمام و نویسنده و مترجم و ویراستار در گروه فلسفۀ علم واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است. این استاد دانشگاه، علاوه بر دارا بودن تخصص در رشتۀ فیزیک و فلسفه و نگارش ترجمۀ آثاری در فلسفۀ علم و فلسفۀ سیاسی، در در عین حال به انحاء گوناگون در زمینۀ جریانهای مختلف فکری که پیش از انقلاب به وجود آمده اند مطالعات جدی دارد. ضرورت بحث در بارۀ احمد فردید ما را بر آن داشت تا یک بار دیگر با این استاد دانشگاه به گفتو کو بنشینیم.
اراسموس را فرزند یتیم جنبش اصلاح دین مینامند. آوازۀ او در اصلاحات مسیحی، قبل از مارتین لوتر در اروپای مسیحی پیچید اما هیچگاه نتوانست به شهرت او برسد. اراسموس هر چند در پروژه اصلاحات کلیسا بر لوتر فضل تقدم داشت اما به هیچوجه بیپروایی و جسارت او را نداشت. هرچند این را نمیتوان به حساب ترس و بزدلی اراسموس نوشت اما میتواند نشانهای از نوعی محافظهکاری برآمده از تجربه و عقلانیت او باشد.
دانشگاه روح شهر است. اين جان كلام ديدگاه موسي اكرمي درباره نسبت شهر و دانشگاه است. اين استاد فلسفه دانشگاه علوم، تحقيقات و فناوري، معتقد است كه حال شهر ما خوب نيست، زيرا حال دانشگاه ما خوب نيست. ما با دانشگاه خوب تا نكردهايم، گاهي آن را منقاد دولت ساختهايم و زماني منطق بازار را بر آن حكمفرما كردهايم. استقلال دانشگاه، به مثابه روحي آزاد كه بتواند عقلانيت شهر را سامان دهد، كمتر امكانپذير شده است.
موسی اکرمی، مترجم «رساله الهیات سیاسی» اسپینوزا میگوید: او فیلسوفی است که به صورت روشمند و سیستماتیک سنت را نقد کرده و از این نظر میتواند الگویی برای ما باشد.
از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش ١) این نگارنده ناچیز، همچون بسا کسان دیگر، همچنان در سوگ درگذشت ایراندخت بزرگ، مریم میرزاخانی، دختر نازنین من و ما یا خواهر نازنین تو و شما، «بر درگاهِ کوه»، «در معبر بادها [...] در چارراه فصول، در چارچوب شکسته پنجرهئی که آسمان ابر آلوده را قابی کهنه میگیرد»، «میگریم» و خواهم گریست.
مدتی است که اهالی دانشگاه نسبت به «سلامت نظام دانشگاهی» هشدار میدهند و از کژرفتاریهای علمی در آموزش عالی خبر میدهند. بارها در اخبار از تقلب علمی تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاهها شنیدهایم. این گفتهها و شنیدهها بهانهای شد تا در میزگردی به بررسی سلامت نظام دانشگاهی و تقلب علمی در نظام آموزش عالی بپردازیم. از اینرو با دکتر موسی اکرمی، استاد فلسفه علم دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات و دکتر رضا ماحوزی، استاد فلسفه غرب و عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر جبار رحمانی، دکترای انسانشناسی و معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، این موضوع را به بحث گذاشتیم که به نکات قابل تأملی اشاره کردند؛ ماحصل این نشست پیش روی شما است.
یکی از علاقهمندیها و زمینههای پژوهشی من، فلسفه تحلیلی و دیگر شاخههای آن است که بیشتر در کشورمان با عنوان «فلسفه مضاف» شناخته میشود. فلسفه علم هم از اشتغالات جدی من است اما در کنار این مباحث، کموبیش به سنت «کانتینال» نیز علاقه دارم و به کانت و ادامهدهندگان راه او در فلسفه آشنایی و علاقهای خاص دارم.
پژوهشگری در حوزه فلسفه، انسان را از احوالات روزمره به نگاهی کلان در موضوعات متنوع در حیطه فعالیتهای بشری میکشاند. گاه از جایگاه یکگوشهنشین سادهزیست بهدور از غوغای جهان بزرگ بیرون و گاه از جایگاه یک آیندهاندیش دلسوز، درگیر دغدغهها نسبتبه وضع موجود و نگران آینده، از قوانین حاکم بر طبیعت و جامعه سخن میگوید. این انسان دغدغهمند همواره از برساختههای فرهنگی زمانه خویش بهمثابه وسایلی برای تغییر و تحول بهره میگیرد و تا بدانجا پیش میرود که زبانش توان بیان ابعاد مختلف هستی را در یککتاب دارد؛ مسالهای که موسی اکرمی، در کتاب «فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان» بهدنبال آن است؛ اثری که مجموعهای از نوشتههای به تعبیر او ظاهرا پراکنده است، ولی در افق اندیشهورزی کلاننگرانه فلسفی، پراکندگی ظاهریشان به وحدت میرسد، اما بیش از آن برای علاقهمندان فلسفه منبعی مناسب برای مرور هرچند گذرای تاریخ فلسفه و مسایل فلسفه از زبان اوست. اکرمی که در این کتاب به ارایه نظریات خود پرداخته و نسبتبه تجمیع آنها اقدام کرده، مباحث داغ فلسفه معاصر را مطرح میکند. نویسنده کتاب نهتنها از بهکارگیری واژگان تماما فارسی ابایی ندارد و رعایت اصول نگارش فارسی را بهدقت زیرنظر داشته، بلکه تلاش کرده خواننده فارسیزبان را به تعمق و تفکر در مباحث مهمی نظیر جهان هستی و علیت تا محیطزیست، تروریسم و بنیادگرایی، آیندهپژوهی و گفتوگوی فرهنگها با زبانی روان آشنا سازد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید