عبدالله بن جعفر (متوفای۸۰ق در مدینه طیبه) فرزند جعفر طیار و برادرزاده امیر مؤمنان(ع) و از سرداران سپاه آن حضرت در جنگ صفین و نیز از اصحاب پیامبر(ص) و سه امام نخستین و همسر حضرت زینب(ع) و پدر دو یا سه تن از شهیدان کربلاست که دو پسر دیگرش نیز در ماجرای قتل عام مردم مدینه در هجوم سپاه یزید به شهادت رسیدند.
مفسر و محدث و ادیب بزرگ شیعی، امینالاسلام طبرسی (متوفای ۵۴۸ق) در کتاب اِعلامالوری (صص۹ـ ۷۸) آورده است که پیامبر(ص) پس از هجرت از مکه، چون وارد مدینه شد، مرکب او بر در خانه ابوایوب ایستاد، و پیامبر(ص) همانجا را برای اقامت برگزید
عصر تیموری مصداق و یادمان شکوفایی هنرهای متعدد و در تناقض آشکار با اوضاع و احوال سیاسی ' نظامی این دوران است. با استیلای تیمور بر ایران، وی در صدد برآمد تا با گردآوری هنرمندان در سمرقند، قدرت طلبی و برتری جویی خود را به نمایش گذارد
«شاهنامه» به راستی موسیقی است؛ شاهنامه شاهكاری است كه خود به خود از داستانهای زیبایش و وزن شعرش، موسیقی به وجود میآید. موسیقیهایی كه میتوان همه آنها را به صورت اُپرا، باله یا سبكهای دیگر اجرا كرد. من در بچگی از رادیو شیرخدا را شنیده بودم و از هفت، هشت سالگی برنامه رادیویی شیرخدا را گوش میكردم. بعدها كه بزرگتر شدم به تدریج درباره زورخانه شنیدم و اینكه این نوع موسیقی در زورخانهها اجرا میشود.
علی ابن عثمان هُجویری (ابوالحسن علی ابن عثمان بن علی الغزنوی الجولابی الهُجویری) ازعارفان سده پنجم هجری است و همانگونه که خود می گوید، در مکتب صوفیه، اساتید فراوان دیده که از جمله آنها فضل محمد بن حسن الخُتلی و ابوالعباس احمد بن محمد الشقانی و ابوالقاسم گورگانی و خواجه مظفر را می توان نام برد. او سفرهای متعدد به سرزمین های آذربایجان و دمشق و طوس و اوزکند و تربت ابوسعید ابوالخیر و شهر مرو و سمرقند داشته و روزگاری نیز درعراق سکنی گزیده است.
حکیمان، اندیشمندان و فیلسوفان ایرانی اسلامی از آن روی که هنر فاخر موسیقی با حقیقتی سر و کار دارد که همه موجودیت آدمی، سعادت و شقاوت دنیوی گذرا و نیکبختی و نگونبختی اخروی جاویدان خود را از آن او میدانند که آن همان نفس، روح، من و شخصیت جاودانی اوست، بدین روی هیچ اندیشمند و متفکری که خود را در این زندگانی مسوول میداند، نباید با اندکی دلیلهای توجیهی، تکلیف نفس یا روح انسانی را با پدیده موسیقی یکسره نماید.
نویسنده و پژوهشگر موسیقی، با اشاره به برخورداری ایران از تنوع فرهنگی و اقوامی گوناگون گفت: موسیقی رمضان بخش مهم و قابلتوجهی از موسیقی مذهبی و آیینی را به خود اختصاص داده است.
«من با الهام و درس از بزرگان و با حس و حال خودم و نگرش درونیام تلاش کردهام راهی به نام عالیم قاسم اف بگشایم بویژه با این نظر که بتوانم موسیقی دیارم را با صدای خدادادیام به جهانیان معرفی کنم»؛ اینها را استاد عالیم قاسم اف، خواننده مطرح موسیقی آذربایجان میگوید که با آوازهایش نشان داده عنوان «بلبل شرق» که به او دادهاند، بیمسمّا نبوده ست
ردپای گرانیهای یک ساله کاغذ را حتی بر آثار نویسندگان و مترجمان بنام کشورمان نیز میتوان دید و آنگونه نیست که گمان کنیم تنها جوان ترها بودهاند که در این میانه متضرر شده باشند. آنچنان که حتی «میر جلالالدین کزازی» چهره ماندگار فرهنگ و ادب کشورمان هم که سال هاست در عرصههای تألیف و ترجمه مشغول به کار است، از آن گلایه دارد
«ای خانم از پیادهرو، بی فیس و بی افاده رو/ دوچرخهچی عقب بزن، درشکهچی جلو برو/ صغری بَگم با بچههاش شبها به لالهزار میره/ پاش که به میدون میرسه صف میگیره قطار میره...». این بخشی از ترانهای است که هوشنگ جاوید میخواند و از آن به عنوان ترانه مطربی تهران که به سمت انتقاد از رفتارهای اجتماعی پیش میرفته، اشاره میکند که به نحوی عمل فرهنگسازی را با استفاده از آن انجام میدادند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید