آیت الله مصطفی محقق داماد در نشست «الهیات و محیط زیست» که 28 خرداد در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد، «بحران محیط زیست» را عبارتی جدید دانست و گفت: این واژه با اوج گرفتن مدرنیته آغاز شده و امروز به اوج خود رسیده است. انسان در قدیم خود را بخشی از جهان بی کران میدید و برای جهان خدایی قائل و موحد بود، میگفت من جزئی از جهان هستم و همه عناصر طبیعت هم زیرمجموعه آن هستند، انسان امروز خود را در مقابل و حتی جای خدا گذاشته است.
در مباحث الهیات، آسانترین بخش در بخش خداشناسی موضوع اثبات صانع است که به تعبیر حکما امریست که فطرت سلیم آنرا درک میکند.قرآن مجید هم آنرا مسلم دانسته وبه نحو استفهام انکاری فرموده است افی الله شک فاطرالسموات الارض (ابراهیم ر۱۰ ). قرآن آنچه جزء تعلیمات انبیاء قرار داده دو چیز است؛ یکی توحید یعنی نفی شرک و یکتایی خداوند است و دیگری نقش خدا در جهان است. مشکلترین بخش، در اصول اعتقادات، مبحث نبوت است. اولاً اصل لزوم به پیامبر وسپس اثبات نبوت شخص مدعی یعنی نبوت خاصه.
همایش «نسبت فلسفه و تمدن در جهان اسلام» در سالن صدرالمتالهین دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقهمندان برگزار شد. آیتالله سید مصطفی محققداماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این همایش بیان کرد: من معتقد به وجود فلسفه اسلامی هستم، کما اینکه معتقد به تمدنی به نام تمدن اسلامی هستم.
رییس گروه علم فرهنگستان علوم ایران گفت: نظر قرآن مجید به طبیعت و به جهان که نگاه اختصاصی اسلامی است، اینگونه است که خدا جدای از جهان نیست. آیتالله مصطفی محققداماد، رییس گروه علم فرهنگستان علوم ایران در سخنرانی خود در هفتمین دور گفتوگوی دینی ایران و کرهجنوبی گفت: نظری که قرآن مجید به طبیعت و به جهان دارد، نگاه اختصاصی اسلامی است. اینگونه که خدا جدای از جهان نیست.
مطالعه تاریخ عاشورا نشان میدهد که خاندان پیامبر(ع) پس از این حادثه سعی کردند برای حفظ خون سید الشهداء(ع) و فراموش نشدن آن از رسانهها و تریبونهای مختلفی که برای آنان ممکن میگردد، استفاده کنند. به یقین امکان بهرهگیری از رسانههای تبلیغاتی دردست قدرت برای اهل بیت وجود نداشت. رسانه ی نمازهای جمعه و منابر رسمی هم دردست قدرت بود و هرگز اجازه نمیدادند که در رثای عاشورا چیزی گفته شود.
محقق داماد با تاریخی خواندن مسائل الهیات و بررسی سیر اجمالی آن، مهمترین مساله زمانه و عالم ما را در حیطه کلام و الهیات، پرسش «حق مدار» بودن یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دینداری دانست.
متن زیر میزگردی است در باب ماهیت علوم انسانی که با حضور اساتیدی چون رضا داوری اردکانی، رسول جعفریان، احمد احمدی، دینانی و دیگران برگزار شد و در شماره چهارم نشریه فرهنگستان علوم منتشر شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها، در یازدهمین دور گفتوگوی دینی مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که با موضوع «ادیان و محیط زیست» برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در این دوره از نشستها که به موضوع مهم «محیط زیست از نگاه ادیان» اختصاص دارد و قرار است اندیشمندان به ارائه مقالات و دیدگاههای خود در این باره بپردازند، با موفقیت همراه باشد، اظهار کرد: محیط زیست که عرصه زندگی بشر حال و آینده است، متاسفانه با روحیه خودخواهانه و بیمسئولیتی بسیاری از انسانها و دخالت عوامل اقتصادی، سیاسی و صنعتی به یک چالش بزرگ عصر حاضر تبدیل شده است
رب انی مسنی الضروانت ارحم الراحمین ملت شریف ایران جناب داریوش شایگان بقیة السلف از حلقه حکمی حکیم ومفسر بزرگ قرآن علامه طباطبایی وپرفسور کربن چندروز است که به علت سکته مغزی در بیمارستان بستری است . هرچند طبیبان شریف ، دلسوز وفرهنگ دوست کشورمان با کمال تعهد .نهایت تلاش وتوان خودرابرای علاج این مردبزرگ مصروف داشته ومیدارند ولی به حکم کریمه شریفه واذا مرضت فهویشفین شفای بیماران مستقیم از ناحیه حق متعال است .
و لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهُم فی البرّ و البحر و رزقناهُم من الطّیّبات و فضّلناهُم على کثیر ممّن خلقنا تفضیلا: ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و بر دریا و خشکى سوار کردیم و از چیزهاى خوش و پاکیزه روزى دادیم و بر بسیارى از مخلوقات برتریشان نهادیم. (اسراء، ۷۰)
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید