شمارۀ جدید فصلنامۀ تخصصی زبان و کتیبه (سال چهارم، شمارۀ 4، پاییز 1400)، ویژهنامۀ بدرالزمان قریب، به مدیرمسئولی شیما جعفری دهقی و سردبیری محمود جعفری دهقی منتشر شد.
در پــــــــریشانحالی سدههای گذشته و تاریخ پرفراز و فرود ایـــــــــــرانزمین، گاه بارقههایی از امیــــد بوده است و گــــــــــاه سیهروزی و ناامیدی. در طول سده گذشته کتابهای فراوانی در باب تاریخ این مرزوبوم نگاشته شده است. تاریخنگاران و پژوهشگران تلاش نمودهاند تا بر اساس شرایط زمانه خویش، مطالبی را در باب روزگاران بنگارند تا امروزیان بدانند و باور کنند بر آنچه درگذشته بوده است.
کتاب «عکسهای تاریخی دوره قاجار» رونمایی شد. ایرانیانی که در قرن نوزدهم به خارج از ایران سفر میکردند حداقل یک بار در مقابل دوربین عکاسان خارجی قرار میگرفتند.
تنوع دید ناصرالدین شاه به عکاسی و آثار به جا مانده از وی حکایت از بینش خاص او نسبت به عکاسی دارد و یکی از دلایل آن دیدن آثار عکاسان و بویژه عکاسان اروپایی بوده است.
مردی میانسال در قلب تهران، در پارکینگ ساختمان بلندمرتبه سیماناندود و کهنسال بساط گسترانیده؛ همان ساختمانی که امروز پروانه نام گرفته است. در یک جمعه سرد زمستانی، هنگامی که در خیابان جمهوری و چهارراه مخبرالدوله گام بزنی، انگار به دهههای ٣٠ و ٤٠ خورشیدی بازگشتهای. مرد دستفروش که خود نیز به مردان دهههای گذشته شباهت دارد، سماور روسی و گرامافون و قپان و چراغ الکلی و انگاره و قاشق ملیلهکاری و اسکناس پهلوی و نعلبکی ناصرالدین شاهی میفروشد.
نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخنگاری و عکاسی» که توسط انتشارات آگه منتشر شده است، دوشنبه (25 دیماه جاری) با حضور داریوش رحمانیان، نعمتالله فاضلی و محمد غفوری در سرای اهلقلم برگزار شد.
تاریخ عکاسی در ایران تافته ای جدابافته از تاریخ این سرزمین نیست. از این رو، توجه به زمینۀ سیاسی و اجتماعی می تواند منظر مناسبی برای بازخوانی آن فراهم آورد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید