محمدرضا راشد محصل گفت: مضامین شعری عطار، مضامین برجستهای است که مورد توجه بسیاری از شرقشناسان نیز قرار گرفته است. این استاد ادبیات فارسی، درباره میزان استناد به مضامین شعر عطار اظهار کرد: شاید بیشترین استنادها از سنایی و عطار، به ویژه از سوی مولوی و نیز از سوی دیگر شاعران است؛ به این دلیل که این افراد از نکتهسنجان ادب پارسی و از ژرفنگران تاریخ عرفان اسلامی هستند.
محمد قاسمزاده، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به مناسبت روز بزرگداشت عطار در تقویم ملی ایران گفت: نویسندگان و شاعران بسیاری وامدار عطار هستند. مولانا منطقالطیر عطار را منطقالطیر سلیمانی مینامد. هیچ کس نمیتواند با منطقالطیر عطار مقابله کند. آنها حرف زمانه خودشان را زدهاند.
در کتابخانه آستان قدس رضوی افزون بر 150 نسخه خطی و چاپ سنگی و در کتابخانه وزیری یزد بیش از 30 کتاب خطی و چاپ سنگی از آثار عطار نیشابوری نگهداری میشود.
اگر مبنای اشتراک امثال عطار و ابنعربی را اشتراک در موضوعات مورد بحث و فحصشان قرار دهیم، البته بررسی تطبیقی آرای این هر دو بزرگ وجود دارد؛ اما بحث در سطحی عمیقتر بررسی تأثیر و تأثر این دو بر هم است که اگر از نظر تاریخی یا فکری این تأثیر و تأثّر نفی شود، آنگاه یکی از مهمترین محورهای ایجاد نسبت میان این دو رجوع به شروحی است که بر آرای یکی از آنها با استناد به متون دیگری زده شده است.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری یکی از بزرگترین شاعران ایران زمین است که آوازه وی سال هاست از مرزهای کشور گذشته و شهرت جهانی دارد. عطار نیشابوری شاعری شهیر و عارفی عظیم است که سراسر زندگی و آثار وی رنگ و بوی خدایی و عرفانی داشته و به سبب آوازه بلند وی در ادبیات کلاسیک ایران و جهان بیست و پنجم فروردین ماه در تقویم ملی ایران 'روز ملی عطار' نام گرفته است.
بیستو پنجمین روز از اولین ماه سال، در تقویم رسمی ما به عنوان روز ملی عطار نامگذاری شده است. همین نامگذاری سبب شده 25 فروردین هر سال، عطارپژوهان و عطار دوستان به زادگاه و آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ رهسپار شوند و طی یک یا نهایتا دو روز برنامهای با یاد عطار داشته باشند، ولی آیا این یک یا دو روز تمام سهم عطار از ایران امروز است؟
در این مقاله سعی کردهام نسبت و ارتباط دو تن از بزرگترین حکیمان و عارفان حوزه اسلامی را مورد بحث و تأمل قرار دهم. از یک سو فریدالدین عطار نیشابوری که بهحق یکی از سرآمدان مطلق اظهار و اکمال حضور عرفان در شعر فارسی است و دیگر سو شیخ محییالدین ابنعربی که او را بزرگترین عارف نظری جهان اسلام میشناسند.
همایش بینالمللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی با موضوع عطار نیشابوری از دقایقی پیش در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آغاز شده است. حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این همایش پیام رئیسجمهوری به این همایش را قرائت کرد که در ادامه میآید:
پژوهش حاضر تلاشی است برای مقایسة محتوای دو اثر برجستۀ عرفانی، منطق الطیر عطار نیشابوری و رسالة الطیر ابن سینا، که به شیوۀ مطالعه و با استفاده از تحلیل کیفی و کمی محتوا صورت گرفته است. برای سهولت مقایسه از جدول ها و نمودارهایی نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شباهت ها عمدتاً در محتوای اثر است. مهم ترین شباهت دو اثر اشتراک در مضمون آن هاست.
مسأله عدم به موازات مسأله وجود، یکی از مهم ترین مباحثی است که همواره در شمار افکار اصلی فلاسفه و عرفا بوده است. عطار نیشابوری، با تسلط در مبانی حکمت و عرفان اسلامی، دیدگاه خود را در خصوص عدم با اشارات لطیف و مضمون آفرینی های ظریف به وضوح نمایان ساخته است. از دیدگاه عطار؛ «عدم، عدم به نام است» و در واقع یک مرحله از مراحل ظهور نور وجود به شمار می آید
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید