فرهنگ عاشورایی، در ادبیات فارسی ما علیالخصوص در شعر فارسی با زیست و عمری چندصدساله موضوعی است که شاعران کهن فارسی به آن توجه بسیار نشان دادهاند و از بیدل تا محتشم کاشانی نمونههای درخشانی از این شعر در ادبیات فارسی قابل ذکر و مصداق است. عاشورا در شعر شاعران معاصر نیز، موضوعی با اهمیت است و علیالخصوص در ابتدای دهه شصت و شکلگیری جریانی به نام جریان شعر متعهد در مقابل جریان شعر غیرمتعهد، رویکردی دیگرگونه گرفت که این جریان به شعر دفاع مقدس نیز گرهخوردگیهای فراوان داشت.
عبدالجبار کاکایی گفت: ادبیات هیچوقت در انحصار دانشجوهای ادبیات نبوده است و اگر تحصیلات اغلب شعرای ما را پیگیری کنید، شاید بتوان گفت هفتاد درصد آنها در رشتههای مختلف علوم انسانی یا مهندسی یا پزشکی تحصیل کردهاند.
عبدالجبار کاکایی در مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت قیصر امینپور گفت: قیصر شاعری بود که کلمات را به دنیای ما هدیه کرد و همواره در سالهای عمرش به بیان دردهای مردم پرداخت. همچنین محمدعلی بهمنی عنوان کرد که به باور من قیصر کاشف اسامی ذات بود، به همین دلیل صحبت کردن از او دشوار است و کار هر کسی نیست.
عبدالجبار کاکایی معتقد است که در سالهای گذشته توجه مناسبی به عوامل تولید یک کار هنری مانند شاعر و ترانهسرا نشده و در شرایط فعلی شاعر به تنهایی نمیتواند شرایط را تغییر دهد.
کتابهای «لاوهات» و «عذاب دوست داشتن»، دو اثر جدید عبدالجبار کاکایی از سوی نشر نیستان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. «لاوهات» مجموعه یادداشتها، مقالات و خاطرات این شاعر مطرح کشورمان است.
عبدالجبار کاکایی یکی از چهرههای مشهور شعر انقلاب اسلامیاست همچنان که از شاعران تأثیرگذار حوزه غزل و شعر به زبان شکسته[شعر-ترانه] در چند دهه اخیر است. او را به عنوان شاعری ایلامی میشناسیم گرچه دهههاست که مقیم ایلام نیست اما همچنان خود را شاعری از آن سامان میداند نه شاعری پایتختنشین. کاکایی را میتوان از نسل سوم شاعران انقلاب دانست که هم به دغدغههای مورد نظر این ژانر سیاسی-ادبی مقید بودهاند هم به تحولات شکلی در حوزه شعر معاصر کمک کردهاند. همین ویژگی، شاید دلیل انتخاب وی به عنوان دبیر هشتمین جشنواره شعر فجر شد تا در دولت تدبیر و امید، این جشنواره را به اتفاقی ملی بدل کند که ظاهراً زمینههایش آماده نبود و دستاوردهای آن دوره هم، در دورههای بعد چندان لحاظ نشد
عبدالجبار کاکایی میگوید: معینی کرمانشاهی از لحاظ فرمی بسیار بر ترانههای دورههای بعد تاثیر گذاشت. این شاعر و ترانهسرا در پی درگذشت رحیم معینی کرمانشاهی اظهار کرد: معینی کرمانشاهی در دوره تصنیفسرایی ظهور کرد؛ دورهای که عارف قزوینی و شیدا جزو پیشقراولان آن محسوب میشدند. آنها در این دوره تصنیف را از بدنه شعر فارسی منفک کردند و قالبی به وجود آوردند که با قالبهای پیشین شعر فارسی تفاوتهای فاحشی دارد. درواقع تصنیف شبیه به غزل، دوبیتی، چهارپاره و ... نیست و تماما تابع شرایط موسیقی است.
اغلب اقشار کتابخوان ذهنی فلسفی و تعقلی دارند تا تعبدی، به نوعی اهل چون و چرا در همه امور از جمله دین و سیاست هستند. آنها با مطالعه علوم روز به ویژه در حوزه علوم انسانی در بست تابع مفاهیم کلی تعلیمات دینی نیستند. علمای حوزه و روشنفکران دینی هم سرگرم طرد و نفی همدیگرند. در این فضای پر ابهام که روشنفکری دینی هم مدتهاست در گیر چالشهای سیاسی شده است و هزینههای گزاف قبض و بسط دینداری را میپردازد، ادبیات دینی جز در بین عامه مردم که دنبال لذتهای آنی و دریافتهای گسسته هستند، جایگاهی ندارد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید