روز بزرگداشت شهابالدین سهروردی با حضور اساتید مطرح کشوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار میشود. سال ۲۰۱۸ میلادی بهعنوان سال بزرگداشت جهانی شهابالدین سهروردی و روز جهانی فلسفه نامگذاری شده که به همین مناسبت مراسمی از طرف گروه فلسفه دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی برگزار میشود.
(شرح رساله الابراج یا کلمات ذوقیه شیخ اشراق) مقدمه: پس از حملات تند و گزنده امثال سنایی (۴۷۳-۵۴۵ق) و خاقانی(۵۲۰ -۵۹۵ق) به فلسفه و یونانی پنداشتن تمامی آن و سرودن اشعاری چنین: مسلمانان مسلمانان مسلمانی مسلمانی
درخت تنومند فلسفه اسلامی، ثمره نهالی است که توسط یعقوب کندی و پیش از وی توسط ایرانشهری غرس شد و فارابی و ابن سینا و شاگردان آنها، آن را آبیاری و تنومند کردند و در فلسفه اشراق و سپس حکمت متعالیه به اوج ثمردهی رسید. فلسفه اشراق، حد فاصل فلسفه مشاء و حکمت متعالیه است و میتوان آن را اصلاحگر و زمینهساز قلمداد کرد، اصلاحگر فلسفه مشاء و زمینهساز حکمت متعالیه.
حکیم سهروردی، بنیانگذار نظام بدیعی در فلسفه اسلامی است که در آن جایگزین کردن نور به جای وجود، موجب جمع شدن دیدگاه افلاطون، میراث ایران باستان و قرآن شد. او شهود و استدلال عقلی را وحدت بخشید و شیوه بدیعی اتخاذ کرد.
همایش «سهروردی در متن آثارش» عصر روز گذشته دوشنبه (8 مرداد) با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیتالله مصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، نجفقلی حبیبی و نصرالله حکمت در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد.
نشست «بررسی آراء و اندیشههای شیخ اشراق» با حضور اساتید روز دوشنبه 8 مردادماه 1397 در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن برگزار شد. در این مراسم که با حضور شخصیتهای علمی و فرهنگی همچون مجتهد شبستری، توفیق سبحانی و نوشآفرین انصاری برگزار شد، حسن بلخاری، رئیس انجمن؛ دکتر مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ عبدالله انوار، عضو شورای علمی انجمن؛ حسن سیدعرب، عضو هیأت علمی بنیاد دانشنامه جهان اسلام؛ غلامحسین رحیمی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و نادیا مفتونی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.
حقیقت گاهی برای ظهور، سختترین امکانهایش را بر میگزیند و در روزنه ظلمانی "مرگ" تجلی مییابد که "عقل سرخ" میطلبد و یاری بر سر دار به جرم آشکار ساختن اسرار که «گفت آن یار کزو گشت سر دار بلند/جرمش آن بود که اسرار هویدا میکرد.»
همگان او را با فلسفه اشراق و در جایگاه حکیمی دانا می شناسند؛ درحالی که سهروردی در کنار اینها، شاعری بود که شعرهایش با وجود فاصله هزارساله می تواند با هر نسلی ارتباط بگیرد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران، گفت: نقش و جایگاه تمدنی شیخ اشراق در احیای فلسفه بیبدیل است و معتقدم او یل فلسفه در زمانه ای (قرن ششم هجری) بود که برخی فضا را برای فلسفه برزخی کرده بودند.
مهدی محقق رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، گفت: سهروردی در پرتو مطالعه نقد و ارزیابی فلاسفه قبل از خود اندیشههای فلسفی پیش از خود را نیازمند پرورش تکمیل دانسته است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید