طی دو قرن اخیر تفاسیر متعددی بر قرآن کریم نگارش یافته که در آنها کوشش شده یک «تفسیر علمی» به معنای علوم جدید غربی از کلام جاویدان خداوند متعال انجام گیرد که کاری عبث است.
پروفسور سید حسین نصر، حدود یک سال است که بهدلیل کسالت، سخنرانی عمومی نداشته است. اما عشق هشتاد ساله این متافیزیسین و فیلسوف حکمت خالده به مولانا سبب شد تا چند هفته پیش با موضوع «اکنون ما و مولانا» در دانشگاه جان هاپکینز امریکا سخنرانی کند. مکتوب حاضر متن تنظیم و تلخیص شده «ایران» توسط علیرضا شیرازینژاد از سخنرانی این استاد دانشگاه جورج واشینگتن است.
پس از اینکه گالیله دوربینهای نجومی خود را به سوی آسمان گرداند و گلولههایش را روی سطوح شیبدار رها کرد، انقلابی عظیم در دانش و فلسفه به راه انداخت؛ انقلابی که هنوز هم ادامه دارد. تا پیش از آن فلاسفه به روش عقلانی و منطقی به کار مطالعه جهان و هستی میپرداختند و در کار تجربی دانشمندان دخالت میکردند.
پروفسور سیدحسین نصر از بزرگان نهضت سنتگرایی است. آثار متعدد او در نقد تمدن مدرن و ستایش نگرشی که او «سنت» مینامد، به زبانهای بسیاری از جمله فارسی ترجمه و منتشر شدهاند. نصر نهتنها منتقد علم مدرن و دلبسته به علم قدیم است، بلکه تحصیلات دانشگاهی او در رشته تاریخ علم است. نگاهی به آثار فراوان نصر در تاریخ علم نهتنها میتواند میزان دقت تاریخی و علمی او و همفکرانش را نشان دهد، بلکه ممکن است نکات مفیدی را در روششناسی تاریخنگاری علم روشن کند.
سیدحسین نصر، نماینده مهم جریان موسوم به سنتگرایی است که تبار آن به رنه گنون و فریتهوف شوان میرسد. او در فلسفه علم و تاریخ علم از استادان دانشگاه هاروارد و مکتب جورج سارتن بهره برده است. در فلسفه اسلامی شاگرد علامه طباطبایی، محمدکاظم عصار و سید ابوالحسن رفیعیقزوینی بوده است. همکار هانری کربن در حوزه فلسفه تطبیقی و تاریخ فلسفه اسلامی بوده و خود صاحب آثار زیادی در حوزه فلسفه اسلامی و تاریخ آن است.
مجموعه «the study quran» تألیف سید حسین نصر از آثار مهمی است که از سوی انشاءالله رحمتی، استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی درحال ترجمه است. «سید حسین نصر»در خصوص این اثر که ۲ سال پیش به زبان انگلیسی منتشر شده، در جایی گفته است: «حدود ۱۰ سال وقت صرف کتاب The Study Quran کردم که در حال حاضر ترجمه فارسی آن توسط «انشاء الله رحمتی» در حال انجام است، این اثر کار بزرگی بود که به اتمام رسید»، نصر سرویراستار این کتاب بوده و چند نفر از شاگردان پیشین او در این اثر با او همکاری داشتهاند.
مسئله ضرورت مطالعه در دیگر سنتهای دینی، فراهم آمدهی شرایط ویژهی دنیای نوینی است که در آن مرزهای هر دو جهان کیهانی و دینی فرو ریخته است. این وضع دشوار که فرد از طرفی تمایل دارد که نسبت به دین خود وفادار بماند و از طرف دیگر ادیان دیگر را نیز معتبر بشمارد، یکی از نتایج وضع غیر عادی است که بشر جدید با آن روبهرو است و برآمدهی شرایط متناقضی است که در آن زندگی میکند.
کییرکگور، فیلسوف دانمارکی قرن 19، نیهیلیسم را نوعی «همترازسازی» میخواند و باور دارد که این موضوع سبب تهی شدن امور حائز «اهمیت» میشود. اگر معیارهای فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی در عین مهم بودنشان خالی از اهمیت شوند، نمیتوان «توسعهای پایدار» برای آن جامعه متصور بود. در این میان جامعه نیازمند افراد، خلاق، توانا و کارآمد است که به تعبیری «نخبه» خوانده میشوند
نام و شهرت دکتر سید حسین نصر چند دهه است که در محافل اسلام پژوهی پژواکی ویژه داشته است. او بواسطه تعلق خاطری که به حوزه سنتگرایی دارد، بسیاری از وجوه فکری و معرفتیاش را در این حوزه به تعریف نشسته است.
«اسلام، علم، مسلمانان و فناوری» كتابی است در دفاع از اجزاء و اركان سنت اسلامی و نقد علم و تكنولوژی مدرن. كتاب حاوی هفت فصل است كه چهار فصل اختصاص دارد به گفتوگوهای مظفر اقبال با سید حسین نصر. مظفر اقبال اندیشمندی اسلامی و نویسندهای پاكستانی-كانادایی است كه حدود بیست سال از سید حسین نصر ٨٤ ساله جوانتر است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید