رضا داوری اردکانی در این همایش در سخنانی با موضوع «حکمت ایرانی و لزوم بازخوانی و تدوین تاریخ فلسفه اسلامی» اظهارداشت: در این ۳۰-۲۰ سال اخیر جامعه توجه چندانی به تاریخ فلسفه اسلامی نکرده است. چنانچه برخی از استادان فلسفه در ۸۰-۷۰ سال گذشته میگفتند تاریخ فلسفه اهمیتی ندارد
اولین همایش ملی منشأ حیات دیدگاههای علمی و فلسفی با حضور رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابوالفضل درویزه پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان روز چهارشنبه بیست و دوم خردادماه سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
جدیدترین مقاله رضا داوری اردکانی معطوف به وضعیت کنونی کشور است. هرچه بحرانهای پیشروی کشور عیانتر میشود، قلم این فیلسوف نیز تیزتر میشود و زبانش صریحتر. او در توضیحی که برای مقاله خود با عنوان «ایران و مسائل و مشکلاتش» در شماره شصت و هشتم خبرنامه فرهنگستان علوم نوشته، به یک نکته اشاره میکند و مینویسد: «در پانزده شانزده سال اخیر که من در این نشریه قلم میزنم، بارها به صراحت یا بهصورت سربسته خداحافظی کردهام اما مثل اینکه همچنان باید آماده نوشتن خداحافظیهای دیگر باشم.
رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی با عنوان «غربت و ملال در شهر تجدد و درد توسعه نیافتگی در دوران تجدد مآبی» سخنرانی را صبح امروز در همایش بینالمللی «همگرایی و واگرایی؛ گفتوگویی میان فرهنگی- میان دینی» که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، ایراد کرد که متن آن به شرح زیر است:
رئیس فرهنگستان علوم در همایش گرامیداشت روز آینده از ضرورت تبدیل مشکل به مسئله سخن گفت. آینده چیزی نیست که در جایی وجود داشته باشد و ما با کوشش بتوانیم جای آن را بشناسیم و به سوی آن برویم. آینده عدم است و آدمی در راهی که به سوی عدم (مرگ) میرود، آن را میسازد؛ پس آیندهنگری را نمیتوان علم دانست زیرا علم به عدم تعلق نمیگیرد. آیندهنگری گزارش کار و سازندگی کشور و مردمی است که اراده کرده باشند راهی را بپیمایند و به مقصدی برسند. اگر این معنی را بپذیریم، آیندهنگری دانشی نیست که آن را در مدرسه بیاموزند و در جامعه به کار ببرند.
تکنولوژی را معمولاً شبکه ای از ابزارها و ماشینها و ابزار فنی میدانند که آدمیان به مدد علم و مهندسی آنها را به عنوان وسیله ای برای آسان کردن کارها و رسیدن به مقصودهای خود میسازند. گاهی نیز تکنولوژی به شیوههای فنی ساختن و پرداختن ابزارها و وسایل اطلاق می شود. این وصف از آن جهت که ما وسایل تکنیک را به کار می بریم درست است اما عیبش اینست که ما را به این توهم دچار می کند که این وسایل و روشها را با اختیار یا بر اثر پیشرفت قهری ساخته و ابداع کرده ایم و با آنها هر چه بخواهیم می کنیم و هر وقت بخواهیم از آنها رو می گردانیم یا از میان آنها صرفاً مفیدها را برمیگزینیم و مضرها را وا میگذاریم.
می پرسید که فلسفه آموزش عالی چیست؟ من بلافاصله فکر می کنم که آموزش عالی یک اصطلاح است که ما از فرانسوی ها گرفتیم. آن ها آموزش را به سه دوره تقسیم کرده اند؛ آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی. بعد وقتی چهار دوره اش کردند، ما هم بدون اینکه شرایط را در نظر بگیریم، گفتیم ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان (متوسطه) و دانشگاه. این راهنمایی ما چکار می کند؟
سومین شب از سلسله نشست های «پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت» که به رونمایی از کتاب «خرد و توسعه» رضا داوری اردکانی اختصاص داشت، شب گذشته ۲۸ آبان در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
آیین اختتامیه بیستو پنجمین دوره کتاب سال دانشجویی با حضور حجتالاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام و معظم رهبری در دانشگاهها؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و حمیدرضا طیبی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی صبح امروز دوشنبه برگزار شد.
مراسم پایانی بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از رضا داوری اردکانی به عنوان استاد خادم کتاب برگزار شد. مراسم پایانی بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور افرادی همچون حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، علی مطهری، نایبرییس مجلس شورای اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینیپور مدیرعامل خانه کتاب، رضا داوری اردکانی، استاد فلسفه و... در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد. حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در این مراسم اظهار کرد: جهاد
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید