احمد فارِس استاد خوشنویس مصری که در جریان دوسالانه بینالمللی قزوین که تا دهم مهرماه برقرار بوده در قزوین حضور داشته است؛ درباره نحوه علاقهمندیاش به این هنر گفت: از روزهای کودکی به خوشنویسی علاقمند بودم در مدارس خوشنویسی آموزش دیدم و خیلی زود توانستم مدرس خوشنویسی باشم . برای این که خوشنویس برجستهای باشم تنها به یک خط بسنده نکردم، سالها تلاش کردم و با مسافرتهای گوناگون سعی کردم تا اسلوبها و سبکهای مختلف خوشنویسی را فرا بگیرم و امروز به جوانان نیز همیشه همین توصیه را دارم که سعی کنند اصلوبهای متفاوتی از سراسر جهان را بیاموزند.
تار و پود واژهها از تراوش قلم میرعماد چنان به نظم، رنگ گرفتهاند که پس از گذشت چهار قرن سیر و تطور خط نستعلیق، همچنان مکتب استاد بر دفتر خوشنویسان سرمشق میشود. میرعماد حسنی قزوینی مشهورترین و بزرگترین خوشنویس در خط نستعلیق است که در قرن دهم هجری قمری و در دوره صفویه زندگی میکرد و به دلیل خط خوبش به «میر» معروف شد و آثار فراوانی از وی در موزه های ایران و جهان نگهداری می شود.
خوشنویسی و کتابآرایی در ایران تألیف غلامرضا راهپیما از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد. کتاب حاضر در شانزده فصل، حکایت پر مغزی است از هنرهای بزرگان این سرزمین پهناور که با تحقیق و پژوهشی بسیار گسترده در گنجینههای علمی، آموزشی و آفرینشهای هنری در تمدن ایران، با تجربیات نویسنده در طول بیش از سه دهه تلاش و کوشش همه جانبه در حوزه خوشنویسی و کتابارایی فراهم آمده است.
خوشنویسی از قدیمیترین و اصیلترین هنرهای ما ایرانیان است و جایگاه ویژهای در فرهنگ اسلامی دارد تا آنجا که همواره راهی برای انتقال فرهنگ اسلامی-ایرانی به سایر ملل بوده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید