حسن انوری چهره ماندگار زبان و ادب فارسی، حافظپژوه و فرهنگنویس، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی آثار و تالیفات سترگ و ستودنی در پهنه زبان و ادب فارسی از خود بهجای گذاشته است و همچنان بهعنوان یک آکادمیسین پرتلاش و دلسوز به کار خود ادامه میدهد و همواره بخشی از بار فرهنگی ایران زمین را در دهههای اخیر بر دوش داشته است. انوری آموزگار انسانیت و انساندوستی، فروتنی و نیکمنشی نیز هست.
از خودش که روایت میکند باز برمیگردد به تکاب و آن روزگار کودکی. میگوید: «آن زمان اکثریت مردم بیسواد بودند. جهل و خرافات بشدت رایج بود. تنها مدرسه تکاب در همین سالها دبستان ملی (خصوصی) محمدیه بود که از طریق شهریه دانشآموزان اداره میشد. امتیاز مدرسه با ابوالحسن هاشمی بود. هاشمی را سردار افشار همراه با حسن نوعی از تبریز فراخوانده بود که در تکاب مدرسه دایر کنند.
آن چه در این مقاله آمده است، بیان اجمالی داستان آفرینش آدم، صدور فرمان خداوند به فرشتگان برای آوردن مشتی خاک از زمین است و این که از میان این فرشتگان تنها عزرائیل موفق می شود با اغفال زمین، مشتی خاک برگیرد و فرمان الاهی را اجرا کند. این داستان که در دفتر پنجم مثنوی و مرصادالعباد نجم رازی آمده است، برای بیان دو هدف متفاوت است:مولانا نخست از مساله خیر و شر سخن می گوید و نتیجه می گیرد که امتناع خاک در رد پذیرش ماموریت فرشتگان برای آن است که گرفتار خیر و شر نشود.
ایران آشناترین نامی است که خواننده «شاهنامه» با آن روبرو میشود و بیش از هشتصد بار در سراسر شاهنامه تکرار شده است. این نام در شاهنامه به کجا اطلاق شده است؟ به یقین خوانندگان دقیق شاهنامه به ابهامی که از نظر جغرافیایی در کاربرد این واژه هست، توجه کرده و از خود پرسیدهاند: ایران در شاهنامه با چه مرزهایی مشخص میشود؟
حسن انوری- جوان که بودم دلم میخواست فلسفه بخوانم. در نوجوانی و جوانی کتاب فلسفه زیاد میخواندم به دانشگاه که رفتم میخواستم در رشته فلسفه نام بنویسم. در ثبتنام کنکور فلسفه را انتخاب کردم امّا گفتند هرکس میتواند در دو رشته ثبتنام کند. مأمور دانشگاه بیآنکه من خواسته باشم زبان و ادبیات فارسی را در کنار فلسفه نوشت. وقتی نتایج کنکور اعلان شد معلوم شد در هر دو رشته قبول شدهام. پیش از آنکه در دانشگاه در رشتۀ فلسفه ثبتنام کنم، به آشنایی برخوردم و ماجرا را گفتم. گفت: مبادا فلسفه بخوانی، برو ادبیات.
این مقاله به بررسی نسخه بدلها و اختلاف نسخ سعدی میپردازد و نکات اصلی و اساسی در این مورد را معرفی میکند و در بخشهایی نیز مثالهایی برای روشنتر شدن مفهوم و مورد اختلاف میآورد. وی به بررسی وجوه اختلاف نسخههای مصححان معروف آثار سعدی چون فروغی و یغمایی نیز میپردازد
ایران آشناترین نامی است که خواننده «شاهنامه» با آن روبرو میشود و بیش از هشتصد بار در سراسر شاهنامه تکرار شده است. این نام در شاهنامه به کجا اطلاق شده است؟ به یقین خوانندگان دقیق شاهنامه به ابهامی که از نظر جغرافیایی در کاربرد این واژه هست، توجه کرده و از خود پرسیدهاند: ایران در شاهنامه با چه مرزهایی مشخص میشود؟ این ابهام در وهله نخست از آنجاست که در شاهنامه مانند دیگر حماسههای طبیعی و ملی زمان و مکان را ارج و اهمیتی نیست.
زنده یاد دکتر محمد معین یکی از استادان بنام زبان و ادب فارسی در دوران معاصر است؛ استادی که با تلاش بیدریغش یاری بسیاری به فرهنگنامه نگاری در کشورمان رساند. یکی از اقدام های ارزنده او تصحیح و بازنویسی «برهان قاطع »نوشته محمدحسین بن خلف تبریزی بود که آن را در پنج جلد منتشر کرد.
مراسم بزرگداشت ۸۲ سالگی سرپرست فرهنگ «سخن» و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در غیاب رئیس این فرهنگستان و در حضور چهرههایی مانند شفیعی کدکنی، محمدرضا باطنی و علی اشرف صادقی برگزار شد.
مراسم بزرگداشت دکتر حسن انوری، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در محل مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا، دوشنبه، دهم اسفندماه 1394،برگزار خواهد شد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید