هفتمین میزگرد بینالمللی حفاظت از میراث ناملموس در حالی در شانگهای چین در حال برگزاری است که چند کارشناس ایرانی نیز در حوزههای مختلف در حوزه میراث ناملموس ایران مانند «راه ابریشم» و «گل و مرغ» ایرانی سخنرانی دارند.
رئیس همایش بینالمللی «شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» در نشست خبری تشریح برنامههای شورای سیاستگذاری این همایش که امروز (سهشنبه، ۱۱ دیماه) در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: مسیر ابریشم در فضای شاهنامه شناخته شده است. شاهنامه شیرازه فرهنگی است که مناطق مختلفی از شرق تا غرب آسیا را پوشش داده و به هم متصل کرده است.
جاده ابریشم در روزگاری که ایران با شدیدترین تحریمهای نفتی مواجه شده؛ میتواند راه نجاتی باشد. ایران از دیرباز به نگین جاده جهانی ابریشم مشهور است؛ نگینی که این روزها دیگر اثری از آن نیست. تحریم نفت ایران، تلنگری برای مسئولانی بود كه تمامی اقتصاد كشور را برپایه نفت برنامهریزی كرده بودند. با افزایش تحریمها و خالی شدن خزانه كشور، مسئولان دریافتند باید بهفكر صنعتی جایگزین نفت باشند
"سومین کنفرانس بینالمللی باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم" با حضور مسئولان استانی و کشوری و همچنین محققان داخلی و خارجی در کاروانسرای یام مرند آغاز شد.
پیوندهای فرهنگی و تاریخی ایران و ترکمنستان میتواند ستونهای احیا و باز زندهسازی مسیر تاریخی راه ابریشم را در بستر تامین منافع اقتصادی متقابل استوار کند. راه ابریشم در گذشته با هدف بازرگانی در آسیا یکی از کهن ترین ابزارهای ارتباطی در مراودات اقتصادی و فرهنگی جهان بود که خاور، باختر و جنوب آسیا را به یکدیگر و در ادامه شمال آفریقا و خاور اروپا را به عنوان بزرگترین شبکهٔ بازرگانی دنیا به یکدیگر پیوند میداد.
از ادوار باستان دولت ها می کوشیدند تا در جریان رقابت با دیگر دولتها، خود تعیین کنندۀ بهای کالاها باشند. برای رسیدن به این هدف، در دست داشتن راههای بازرگانی زمینی و دریایی در سیاست دولتها از اهمیت فراوان برخوردار بود.
اگر مقصود از روح جاودان، ارتباط بین مردمان و تبادل جریانهای فکری، هنری، سنتها و آیینها و در واقع انتقال فرهنگ به وسیلۀ کالاست، باید گفت که اقوام ایرانی در این انتقال فرهنگی نقشی برجسته داشته اند، و اگر محدودۀ زمان و مکان را تنگتر کنیم، یعنی زمان را به هزارۀ اول میلادی و مکان را به مسیر شرقی و زمینی جادۀ ابریشم محدود کنیم، در آن صورت متوجه می شویم که اقوام ایرانی مقیم آسیای مرکزی: پارتی ها، بلخی ها، سغدی ها، ختنی ها و خوارزمی ها در این انتقال کمک شایانی کرده اند....
از آنجا که مانی (216تا274 / 276م) آیین خویش را محدود به یک زمان و مکان نمی شمرد، و بر این باور بود که دینش به همۀ زبانها و در سراسر جهان پراکنده خواهد شد از همان آغاز، با کوششی خستگی پذیر سفرهای دور و دراز خویش را آغاز کرد، و به تبلیغ آیین خویش پرداخت. او در سفرهایش به بین النهرین، ایران و هند توانست با موفقیت هایی رو به رو شود، تا بدان جا که پادشاه بودایی مذهب توران را به کیش خود در آورد.
جاده ی ابریشم؛ راه بازرگانی است که در هزاره ی اول میلادی چین و اروپا را به هم متصل می کرد. این جاده یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین مسیرهای زمینی بود که تجارت چین با کشورهای غربی از طریق آن امکان پذیر می شد.
یازدهمین اجلاس بینالمللی شهرداران جاده ابریشم از دوازدهم در کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین آغاز و امروز به پایان خواهد رسید. در حاشیه همایش یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم که در آن سفرای کشورهای بنین، فیلیپین، تایلند، هند، برونئی، اسپانیا، پاکستان، ژاپن، گینه بیسائو، اندونزی، سنگال، تونس، هلند و بنگلادش به همراه رئیس بخش مطبوعات آلمان، معاون سفیر لهستان، مسئول سفارت سوئیس، رایزن ساحل عاج و کاردار شیلی حضور داشتند
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید