همه ساله در روزهای قبل و بعد از سالروز امضای فرمان مشروطه نشریات زیادی درباره این انقلاب نوشته و سعی میکنند یاد و خاطره آن را در گفتوگوها و گزارشهای تحلیلی زنده نگه دارند، اما متاسفانه پس از مرداد این رویداد رو به فراموشی سپرده میشود تا سال بعد که مردادی دیگر از راه برسد. این در صورتی است که نباید نوشتن درباره مشروطه تمامی داشته باشد. انقلاب مشروطه رخداد بزرگی بود که درسهای زیادی را برای ما در پی داشت و بسیاری از علما، محققان و استادان تاریخ نیز اعتقاد دارند که انقلاب اسلامی ایران دنباله و نتیجه انقلاب مشروطه است.
ادوار تاریخ ایرانزمین را بر مبنای پارامترهای متفاوتی تقسیمبندی میکنند که عموماً تقسیمبندی رایج بر اساس سلسلههای سیاسی حاکم بوده است؛ برای نمونه، در متون تاریخی بهکرات با عبارتی مثل عصر سلجوقیان یا دورۀ غزنویان یا مانند اینها روبهرو میشویم. واقع امر این است که بهرغم وجود چنین تقسیمبندیهایی در متون تاریخی و تحقیقات مرتبط (حوزههایی مثل تاریخ ادبیات، باستانشناسی، جامعهشناسی تاریخی و امثالهم)، ولی در عالم واقع گاه بهسختی میتوان مابین این دورههای مختلف خطوط تمایز پررنگی ترسیم کرد.
انقلاب مشروطه ایران، انقلابی آزادیخواهانه در عرصه اندیشه و عمل بود که بسیاری از بنیانهای سنتی نظامهای سلطنتی را با چالش و سؤالات اساسی مواجه ساخت. این انقلاب با تلاش بسیاری از مردم و گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی در نهایت به پیروزی رسید؛ اما بعد از آن در مسیر حرکت خود با افراط و تندوروی گروههایی خاص مواجه شد.
بررسی تاریخهای محلی بسیار مهم است و مواد تدوین تاریخ جامع کشور، به این ترتیب فراهم میآید. نوشتار زیر به آغاز مشروطیت و چگونگی ایفای نقش رئیسعلی دلواری و آیتالله علمالهدی اهرمی در شکست حاکم بوشهر پرداخته است.
انقلاب مشروطه یکی از مهمترین رخدادها در تاریخ تمدن ایران زمین است که عامه مردم از هر طیفی علاقهمند به مطالعه درباره آن هستند. ایبنا برای آن دسته از مخاطبانی که به این مطالعه تاریخی علاقه دارند، اما نمیدانند به چه منابعی رجوع کنند، گزارشی تهیه کرده است.
تقیزاده در اوایل ۱۲۸۴شمسی، بهتبریز بازگشت و با تجربههایی که اندوخته بود به محافل پنهانی مبارزان تبریزی ضداستبداد پیوست. جنبش مشروطهخواهی شروع شده بود و تبریز و آذربایجان از داغترین کانونهای آن بود. تقیزاده پس از پیروزی آزادیخواهان و افتتاح دوره نخست مجلس شورای ملی، به نمایندگی از سوی طبقه اصناف تبریز انتخاب شد.
ستارخان میدانست که موجودیت ایران از هر منفعتی بالاتر است ستارخانی که مبنای مبارزهاش را در راه اعتلای ایران گذاشته بود، نمیخواست که بازیچه امیال دولتهای بیگانه از جمله روسیه شود ستارخان در وهله نخست از ایران سخن میگوید و در وهله دوم در اندیشه مبارزه با استبداد است
انقلاب مشروطه، مجموعه کوششها و رویدادهایی است که به امضاء کردن فرمان مشروطه، توسط مظفرالدینشاه قاجار در 14 مرداد 1285 انجامید و تا دوره محمدعلیشاه قاجار برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه ادامه یافت و منجر به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب قانون اساسی کشور ایران شد.
بیش از یک قرن از انقلاب مشروطه ایران، یکی از اولین انقلابهای قرن بیستم و مهمترین انقلاب اجتماعی خاورمیانه، میگذرد. اغراق نیست اگر وسعت و عمق این انقلاب را در کنار انقلابهای روسیه و چین در قرن بیستم دید. از اولین روزهای واقعه مشروطه تا همین امروز، تاریخنگاری مشروطه شروع شده و همچنان ادامه دارد. تنوع تاریخنگاریها به این تصور دامن میزند که گویی با تاریخی چندوجهی روبروییم
انقلاب مشروطه ایران از جمله موضوعاتی است که توسط ایرانشناسان از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله این آثار کتاب «ایران بین ناسیونالیسم اسلامی و سکولاریسم» است. این اثر پژوهشی است که توسط دکتر ونسا مارتین، استاد تاریخ دانشگاه لندن، نوشته شده و برگردان فارسی آن به این قلم بهزودی به همت نشر نی به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به اهمیت این کتاب در طرح و بیان دیدگاهی تازه نسبت به این تحول بنیادی و کشاکشهایی که تا به امروز ادامه یافته است، در این نوشته خلاصهای از ویژگیهای اثر که عمدتا برگرفته از پیشگفتار آن است، با برخی توضیحات دیگر آمده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید