مقطع کنونی که ما در آن زندگی میکنیم و نحوه زندگی و اندیشههای موجود عصر حاضر، محصول اتفاقات و تفکرات قرون گذشته است. انسان موجودی است تأثیرپذیر و متغیر که هرگاه در شرایط جدیدی قرار گیرد بلافاصله خود را با آن وفق میدهد.
حسن بلخاری در نشست گفتگوی اسلام و شینتو که در توکیو برگزار شد به این موضوع اشاره کرد که ایران و ژاپن اگرچه در فیزیک و جغرافیا از هم دورند اما در معنا و متافیزیک با هم خویشاند و قرابت دارند.
به تعبیر هانری كربن نگاه باطنی شیعه تركیب معرفت و محبت است. امتداد نبوت است و بر محور ولایت است. باطن به معنی ضرورت توجه به آشكارگی رازهای درون امر ظاهری است.
اسلام در حدود سال 570 میلادی در شبهجزیره عربستان ظهور كرد و طی گسترش آن به سرزمینهای دیگر در عهد خلفای راشدین یعنی از حدود سال 633 میلادی (12 هجری) تا 711 میلادی (60 هجری) سرزمینهای زیادی از جمله شام و ماوراءالنهر و ایران و لیبی و مصر و مراكش و شمال آفریقا و اسپانیا (اندلس) به دست مسلمانان افتاد.
عبدالله بن جعفر (متوفای۸۰ق در مدینه طیبه) فرزند جعفر طیار و برادرزاده امیر مؤمنان(ع) و از سرداران سپاه آن حضرت در جنگ صفین و نیز از اصحاب پیامبر(ص) و سه امام نخستین و همسر حضرت زینب(ع) و پدر دو یا سه تن از شهیدان کربلاست که دو پسر دیگرش نیز در ماجرای قتل عام مردم مدینه در هجوم سپاه یزید به شهادت رسیدند.
کتابی که قصد معرفی و بررسی آن را داریم، از نخستین آثاری است که به موضوع الحاد در تمدن اسلامی پرداخته است و بیش از هفتاد سال پیش در مصر منتشر شده است. مقالات این کتاب به صورت منفرد نوشته شده و متفکر پرآوازهای به نام عبدالرحمان بدوی علاوه بر آنکه برخی قسمتهای این کتاب را نوشته، وظیفه گردآوری مقالات و تدوین این مجموعه را نیز به عهده داشته است.
تنوع و چگونگی هنر اسلامی از ویژگیهای برجسته این هنر دیرپا و پرشکوه است که بی شک نشانه نبوغ و سلیقه سلیم آفرینندگان آن است. پرواضح است که بررسی تمام جنبه های این هنر شگفت و خیال انگیز در یک مقاله هرگز نمیگنجد چرا که دریا را نمیتوان در کوزه ای جای داد؟ به هر تقدیر، هنر اسلامی بخشی از وضعیتی عام بود که با ظهور اسلام در تاریخ هنر جهانی پا گشود.
با ورود اسلام به ایران حجاب وارد این کشور نشده است و بانوان ایرانی از دوران باستان به انواع گوناگون حجاب داشته اند. متاسفانه در خصوص تغییر، تحول و روند شکل ظاهری لباس در سلسله های بزرگی که پس از اسلام و پیش از روی کارآمدن دوره پهلوی در این کشور حکمرانی کرده اند، به اندازه دوران باستان تحقیقی صورت نگرفته و کمتر پژوهشی را می توان یافت که صرفا منوط به وضع پوشاک زنان در این دوران تاریخی باشد.
اسلام در هند ابتدا به صورت روش های غیرنظامی و به وسیله ی تاجران و بازرگانانی که ما بین شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان در رفت وآمد بودند، به صورت مسالمت آمیز اما محدود گسترش یافت. اما گسترش و نشر فرقه های اسلامی به خصوص فقه حنفی که با یورش سلطان محمود به هندوستان آغاز گشته بود، در دوران جانشینان این سلسله یعنی غوریان نیز در این منطقه ادامه یافت و در زمان قدرت گیری سلاطین دهلی من جمله شاهان معزی، سلاطین خلجی، تغلغیه، سلسله ی سادات، لودی و سوری تثبیت گردید.
شهید مطهری در سال ١٣٥٢ با نشریهای محلی به نام «فرصت در غروب» در مورد آثارشان گفتوگویی را انجام میدهند كه در همان سال هم به چاپ میرسد. شهید مطهری در این گفتوگو به حساسیتهای خود در مورد حل معضلات فكری و پاسخ درخور به نیازهای امروز و فردای جامعه ایران میپردازد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید