«راهبرد تأمین منابع مالی احزاب سیاسی در ایران»

1394/5/7 ۱۰:۲۰

«راهبرد تأمین منابع مالی احزاب سیاسی در ایران»

کتاب «راهبرد تأمین منابع مالی احزاب سیاسی در ایران» نوشته حسینعلی تقی تهرانی و محمدنژاد ایران، امسال برای نوبت اول از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.



کتاب «راهبرد تأمین منابع مالی احزاب سیاسی در ایران» نوشته حسینعلی تقی تهرانی و محمدنژاد ایران، امسال برای نوبت اول از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

روند توسعه سیاسی و اقتصادی ایران، ضرورت توجه دوباره به احزاب و فعالیت های آنها را در راستای نهادینه کردن مردمسالاری و شایسته گرایی در فضای سیاسی و مدیریتی کشور ایجاب می کند. توجه به رقابت سالم احزاب که نقش مهمی در پرشور کردن انتخابها و آموزش سیاسی به مردم و تربیت نخبگان سیاسی دارند می تواند تأثیرات مثبتی در آینده سیاسی نظام جمهوری اسلامی داشته باشد.

یکی از مهم ترین عوامل موفقیت احزاب سیاسی در کشورهای توسعه یافته، توانایی مالی آنها در تأمین مخارج و هزینه های خود برای حضور در فعالیت های سیاسی و انتخاباتی است. در کشور ما نیز احزاب با وجود سابقه طولانی حضور در عرصه سیاست و با وجود سه دهه حاکمیت نظام مرد مسالاری دینی و فراهم شدن امکان حضور سالم احزاب در عرصه سیاست، همچنان با مشکلات مالی شدید روبه رو بوده و امکان فعالیت گسترده و سازنده را در سطح کشور ندارند.

استفاده از تجربه حزبی سایر جوامع، به ویژه کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک، می تواند برای حل مشکلات مالی احزاب سیاسی ایران نیز مؤثر باشد و برای دستیابی به الگوهای مناسب برای تأمین مالی احزاب سیاسی ایران، می تواند از تجارب سایر کشورهایی که دارای نظام حزبی مؤثر و دموکراسی با ثبات هستند، بهره گرفت.

حزب و پیشینه تاریخی، بررسی روشهای مرسوم تأمین مالی احزاب در ایران، روش های تأمین  مالی احزاب در کشورهای قابل مقایسه، و نتیجه گیری و ارائه راهبرد مناسب تأمین مالی سالم برای احزاب سیاسی ایران، فصول چهارگانه این کتاب را تشکیل می دهند.

حزب در گفتمان سیاسی غرب، حزب در گفتمان سیاسی جمهوری اسلامی، گروه ها و جریانهای سیاسی قیل و پس از مشروطه، احزاب و جناح های سیاسی در سالهای پس از انقلاب، روش های تأمین مالی احزاب قبل از انقلاب اسلامی، کمک های مالی مردمی وهواداران به احزاب سیاسی، جایگاه احزاب در کشورهای توسعه یافته، بررسی تطبیقی روشهای تأمین مالی احزاب کشورهای قابل مقایسه، دیدگاه احزاب و نخبگان سیاسی ایران درباره روشهای بهتر تأمین مالی احزاب، پرداخت وام قرض الحسنه به احزاب و نامزدهای حزبی در انتخابات، از جمله موضوعات و مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

کتاب «راهبرد تأمین منابع مالی احزاب سیاسی در ایران» نوشته حسینعلی تقی تهرانی و محمدنژاد ایران،  امسال برای نوبت اول در ۱۹۲ صفحه از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.  


مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: