1404/1/18 ۱۰:۲۴
وقتی حرف از بهار به میان میآید، انسان به یاد سرسبزی، طراوت، امید و شروع دوباره میافتد. بهار، منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده و هست. آثار موسیقایی زیادی با حال و هوای بهار ساخته شده كه البته همچون بسیاری موضوعات دیگر بهار، در كلام موسیقی نمود واضحی از خود به جا میگذارد
شكوفیدن نغمهها
هاتف شرار: وقتی حرف از بهار به میان میآید، انسان به یاد سرسبزی، طراوت، امید و شروع دوباره میافتد. بهار، منبع الهام بسیاری از هنرمندان بوده و هست. آثار موسیقایی زیادی با حال و هوای بهار ساخته شده كه البته همچون بسیاری موضوعات دیگر بهار، در كلام موسیقی نمود واضحی از خود به جا میگذارد، اما آمیختن كلام با موسیقی است كه در اینجا به آن بیشتر تمركز خواهم داشت و آثار موسیقایی را با موضوع بهار مرور خواهم كرد. گاهی ممكن است در اشعار آثار موسیقایی، بهار در واقع نمادی از معشوق یا روزگار باشد هر چه است، هنرمندان با شروع فصل نو و همزمانی با شكوفههای سر برآورده از درختان، اغلب آهنگهای با طراوت خلق میكنند. واكنش هنرمندان به این نو شدن نه تنها در ایران كه در جهان هم دیده میشود. برای مثال میتوان به قطعه «سونات ویولن بهار» از بتهون اشاره كرد.
موسیقی ایران نیز از سایر موسیقیهای جهان مستثنی نبوده و هنرمندان ایرانی آهنگهای بیشماری را به مناسبت فصل بهار و ماههای فروردین و اردیبهشت ساختهاند. از اواخر دوره قاجار، زمانی كه صفحات گرامافون به ایران آمد، هنرمندان توانستند آثار خود را ضبط كنند. به عنوان نمونه چند اثر از آن دوره تا سال ۱۳۱۹ (افتتاح رادیو) قابل اشاره است كه از آنها نام میبرم:
بهاریههایی از قمر تا ملوك
اثر «گردش فروردین» به یاد درویش خان و فصل بهار ساخته شده و در صفحات گرامافون ضبط شده است. در این اثر، بانو قمرالملوك وزیری خواننده بوده و شعر و آهنگ آن از زندهیاد «محمدعلی امیر جاهد» مبارز و آزادیخواه مشروطه و همچنین آهنگساز و شاعر تواناست.
قطعه «ز فروردین» كه در سالهای ۱۳۰۶ یا ۱۳۰۷ ضبط شده و «جمال صفوی» آن را خوانده است، طراوت، شیوایی و حس خاصی دارد. آهنگساز آن، زندهیاد «یحیی زرپنجه» و ترانهسرای آن «ملك الشعرای بهار» بوده است.
همچنین قطعه «بهار نو رسید» ساخته رضا محجوبی در همان سالها با صدای ملوك ضرابی ضبط شده است؛ اگر چه محتوای آهنگ به خودی خود اندوهناك است، اما برای فصل بهار سروده و ساخته شده است.
مواجهه بدیعزاده با فصل بهار
پس از ضبطهای اولیه، زندهیاد جواد بدیعزاده آهنگی به نام «فروردین» خوانده و همچنین آهنگهایی با عناوین «باغ»، «بهار» و «سالهای پس از آن» - از جمله ترانه «گل پونه، نعنا پونه» - اجرا كرده است. بدیعزاده در میان خوانندگان، بیش از همه به اجرای آثار درباره فروردین و آغاز فصل بهار مشهور است.
ضبطهای پس از افتتاح رادیو
پس از افتتاح رادیو در تهران، (اردیبهشت ماه ۱۳۱۹) هنرمندان به این رسانه آمدند و آثار خود را به صورت زنده اجرا كردند. در آغاز سال نو و نوروز، آثار بسیار زیادی به صورت آواز، تصنیف و ترانه اجرا شد. به عنوان نمونه، قطعات بیكلامی برای این نوع موسیقی وجود دارد كه میتوان به نمونهای چهار مضرابی از «استاد ابوالحسن صبا» به نام «بهار مست» اشاره كرد.
در سالهای بعدی نیز روی صفحات، آهنگهای دیگری ضبط شد؛ این آثار شامل تعدادی از موسیقیهای محلی است كه در آن دو نمونه بسیار قابل توجه وجود دارد:
ترانه محلی گیلكی «گل پامچال»: این اثر با تنظیم زیبای زندهیاد عباس شاپوری و خوانندگی بانو روحبخش در قطعه «موسم گل شد و وقت گل چیدن» اجرا شده است. نمونه دیگر یك ملودی كردی است كه زندهیاد اسماعیل نواب صفا روی آن شعر فارسی سروده و تنظیم استادانه شادروان مجید وفادار صورت گرفته است؛ این ضبط در دهه ۲۰ روی صفحات انجام شده است.
اواخر زمستان سال ۱۳۲۷، زمانی كه استاد مهدی خالدی دارای فرزندی شد و نام او را «نشاط» گذاشت، از نواب صفا درخواست شد تا روی آهنگ جدیدی، یك شعر بسراید. نام اصلی این قطعه «نشاط آمد نوبهار» بود. این اثر با ریتمی متفاوت در آواز «بیات اصفهان» از متعلقات دستگاه همایون ساخته شده بود. در اوایل دهه پنجاه، قطعه «آمد نوبهار» یا «نشاط» با تنظیم استاد فرهاد فخرالدینی و اركستر رادیو و تلویزیون با صدای گرم استاد نادر گلچین ضبط و اجرا شد؛ این اثر سالها از رادیو پخش میشد. ریتم آن حالت مارشگونه داشته و اسماعیل نواب صفا روی آن شعری بسیار جذاب و دلانگیز سروده كه مطلع آن به شرح زیر است:
«آمد نوبهار طی شد هجر یار
مطرب نی بزن ساقی می بیار»
این اثر نخستین بار در رادیو اجرا شد؛ اما بعدها با صدای زندهیاد علی زاهدی، نوازنده تمبك و خواننده روی صفحه ضبط شد. مدتی پس از آن، بانو دلكش نیز این اثر را در رادیو خواند و به صورت مجزا ضبط و منتشر شد. این آهنگ بیش از ۳۰ سال ورد زبان هنرمندان و مردم كوچه و بازار بود؛ به طوری كه هر ساله از رادیو پخش و مورد استقبال عموم قرار میگرفت.
نغمات بهاری در جایجای ایران
همانطور كه گفته شد، موسیقی گیلان دارای نغمات بهاری شاد، دلانگیز و طربآور بسیاری است. خوانندگانی چون استاد احمد عاشورپور، استاد ناصر مسعودی و سایر افراد، آهنگهای متعددی را به مناسبت آغاز فصل بهار اجرا كردهاند كه در میان مردم مورد توجه گستردهای قرار گرفته است. همچنین موسیقی كردی نیز نغمات بهاری فراوانی را در خود جای داده است. اگر چه سراسر موسیقی محلی ما سرشار از امید و طرب است، اما در دو خطه كردستان و گیلان ترانههای بهاری به وضوح بیشتری قابل تشخیص هستند.
در سالهای اخیر نیز آهنگهای بسیار زیبایی در مورد فصل بهار خوانده شده است؛ به عنوان مثال، چند خواننده موسیقی بختیاری درباره این فصل دلانگیز ترانههایی خواندهاند. از جمله آثاری كه در چند سال اخیر مورد توجه مردم قرار گرفت، آهنگ «آمد بهار جانها ای شاختر برقصآ» با صدای محسن چاوشی است. اگر چه این آهنگ اقتباسی از قطعهای غیرایرانی است، اما با شعری بسیار نغز و دلانگیز از مولانا، طربآور و پرامید شناخته میشود. لازم به ذكر است كه اینها تنها نمونههایی از موسیقی بهاری هستند و آثار بسیار زیادی در مورد بهار، بهویژه درباره ماه فروردین موجود است.
ناگفته نماند كه یكی از هنرمندانی كه برای مناسبتهای مختلف سال آثار فراوانی ساخته و حتی برای آنها در تئاتر موسیقی نوشته و به صورت موزیكال هم اجرا میكرد، استاد اسماعیل مهرتاش بوده است. وی در جامعه باربد، هنرمندان زیادی را به عرصه هنر موسیقی و بازیگری معرفی كرده و آثار متعددی را به همین مناسبتها كه بیشتر در تئاترهای موزیكال اجرا و با صدای خوانندگان مختلف ضبط و به ارائه گذاشته شده است.
ویژگی آثار موسیقی با موضوع بهار
به طور كلی آثار موسیقایی بهاری در دستگاه «ماهور» و «بیات اصفهان» ساخته و اجرا میشوند؛ اما بهطور خاص نمیتوان گفت كه این آثار تنها به همین دو دستگاه محدود هستند و فقط در این دو دستگاه ارائه شدهاند. برای مثال آهنگهایی كه از خطه گیلان به گوش مردم میرسد، در گامهای شور، دشتی یا بیات ترك اجرا شده و شاید در دستگاههای چهارگاه، همایون و... هم به كار رفتهاند.
همانطور كه از اسم و حس و حال فصل بهار بر میآید، بیش از هر چیزی این فصل یادآور زنده شدن امید در دل مردم است و ویژگیهای چنین حسی را القا میكند؛ بنابراین موسیقی آن نیز اغلب سرشار از امید، آرامش و شادی است. حتی خوانندگانی كه اشعار را به صورت آواز خوانده و با ریتم آزاد اجرا كردهاند، بدون تصنیفسازی، با شادمانی و تحریرهای پرقدرت و شادآمیز آنها را اجرا كردهاند. به عنوان نمونه به یكی، دو بیت از ابیاتی كه بسیار خوانده شدهاند مانند اشعار سعدی اشاره میشود: «برخیز كه باد صبح نوروز/ در باغچه میكند گلافشان - خاموشی بلبلان مشتاق/ در موسم گل ندارد امكان» یا «آب زنید راه را هین كه نگار میرسد/ مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد...»
در پایان، لازم است كه یادآوری كنم، آثار موسیقی بهاری همواره از دل موسیقی محلی برآمده است؛ چرا كه با شروع تحویل سال، با ساز سرنا و دهل در دستگاه چهارگاه، نوید بهار را به مردم میدهد همان نوایی كه در هنگام تحویل سال، مردم نغمه دلانگیز آن را میشنوند. امید است كه هر روزِ مردم ایران، بهاری باشد و در حوزه موسیقی هم شاهد آثار بسیار خوبی با زمینه موسیقی ملی و موسیقی اصیل ایرانی باشیم؛ چرا كه موسیقی ملی ما بیانگر فرهنگ، اندیشه و اصالت ما ایرانیان است.
منبع: روزنامه اعتماد
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید