چاپ دو کتاب در انتشارات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

1393/9/23 ۱۳:۲۸

چاپ دو کتاب در انتشارات مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی

. آبان‎یشت (سرود اوستایی در ستایش اردوی سوراناهید). تألیف چنگیز مولائی. دوازدهمین کتاب از سلسلۀ «مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان» در 370ص. این اثر ترجمه و تحقیقی عالمانه از یشت پنجم اوستا است که توسط دکتر مولائی صورت گرفته است؛ یشت پنجم اوستا، به لحاظ مضمون و محتوی، تنوّع مطالب و ساختار ویژه‎اش، در میان یشت‎های کهن از امتیازی خاصّ برخوردار است.

 

1. آبان‎یشت (سرود اوستایی در ستایش اردوی سوراناهید). تألیف چنگیز مولائی. دوازدهمین کتاب از سلسلۀ «مجموعۀ پژوهشهای ایران باستان» در 370ص. این اثر ترجمه و تحقیقی عالمانه از یشت پنجم اوستا است که توسط دکتر مولائی صورت گرفته است؛ یشت پنجم اوستا، به لحاظ مضمون و محتوی، تنوّع مطالب و ساختار ویژه‎اش، در میان یشت‎های کهن از امتیازی خاصّ برخوردار است. این یشت از یک سو کهن‎ترین قطعات حماسی برجای مانده از ایران باستان را در بردارد و کامل‎ترین صورت روایات افسانه‎ای مربوط به تاریخ روایی ایران با نظم و سامان خاصّی در طول آن گزارش شده است و از دیگرسو مشتمل بر عالی‎ترین قطعات غنایی در توصیف یکی از ایزدبانوانِ کیش کهن ایرانی است؛ گذشته از این، هم به لحاظ زبان استوار و پرصلابت خود، همواره توجّه زبانشناسان و علمای فقه‎اللغه را به خود جلب کرده و هم مواد کافی و غنی برای مطالعۀ ساختار شعری و بلاغت و وزن اشعار اوستایی در اختیار اهل تحقیق قرار داده است. دانشمندان غربی که به بررسی این یشت اقبال نموده و رسالاتی دربارۀ آن نوشته‎اند، در پژوهش خود غالباً یکی از مسائل اساسی مربوط به این یشت را در نظر داشته و از پرداختن به مقولات دیگر که خارج از حوزۀ تحقیق آنان بوده است، پرداخته‎اند؛ به همین لحاظ تکفّل پژوهشی جامع در باب تصحیح و پیرایش متن این سرود بلند اوستایی و شرح و گزارش آن با مراجعۀ دائم به تحقیقات و تتبّعات دانشمندان و متخصّصان فقه‎اللغۀ ایرانی و بهره‎گیری از دستاوردهای علمی علمای ادیان و مذاهب و پژوهشگران تاریخ و جغرافیا و فرهنگ و اساطیر ایران، کاملاً ضرورت داشت. گزارش حاضر کوششی در تحقّق این امر مهمّ است.

 

2. منابع مکتوب دین زردشتی. تصحیح و ترجمه به انگلیسی مری‎بویس. ترجمۀ شیما جعفری‎دهقی. چاپ دوم. نخستین اثر از سلسله «مجموعه پژوهشهای ایرانشناسی». در 244ص.

اثر حاضر تألیف دانشمند فقید، پرفسور مری‎بویس، به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان رشتۀ ادیان، فرهنگ و تاریخ فراهم و نخستین‎بار در سال 1984 در منچستر منتشر شد. کتاب منابع مکتوب دین زردشتی دارای یازده فصل است و آثار و منابع مکتوب موجود دربارۀ دین زردشت را در اختیار خوانندگان قرار می‎دهد. این اثر حاوی کهن‎ترین سروده‎های مکتوب دین زردشت همچون گاهان و یشتهای اوستا تا آثار متأخرتر پارسیان است. مؤلف کوشیده است تا گزیده‎ای از مهم‎ترین بخش‎های متون دینی زردشتی را به گونه‎ای منسجم در کنار یکدیگر قرار دهد تا از این طریق خواننده بتواند مجموعه‎ای از اندیشه‎ها و جهان‎بینی ایرانیان باستان را مجسم نماید. ارائۀ این متن تحقیقی به زبان فارسی بسیار ضروری بود که توسط سرکارخانم دکتر شیما جعفری‎دهقی، صورت گرفته است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: