1393/9/3 ۰۹:۵۵
ردیف هفت دستگاه موسیقى ایرانى، به روایت صلحى و با نتنگارى مخبرالسلطنه، که در این کتاب چاپ شده است، معتبرترین روایتى است که بدون هیچگونه تحریف یا تغییر مستقیماً از منابع دست اول یعنى؛ آقاعلىاکبر و آقامطلّب و میرزاعبدالله منتقل شده است.
«ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی» به روایت مهدی صلحی (منتظم الحکما) و نغمهنگاری: مهدیقلی هدایت و با مقدمهی داریوش صفوت منتشر شد.
داریوش صفوت، موسیقى دان شاخص ایرانی و بانی مهمترین تحولات اجتماعی و آموزشی چند دهه در موسیقی کلاسیک ایرانی؛ در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:
در حدود سال ۱۳۵۰ شمسى استاد حسن مشحون در مركز حفظ و اشاعهى موسیقى در مورد تبدیل دوازده مقام به هفت دستگاه فرمود: این گوشهها و ردیف هفت دستگاه موسیقى فعلى ایران را شخص بخصوصى اختراع یا جعل نكرده، بلكه از ایام باستان به مرور ابداع شده، نسل به نسل گشته و تكامل یافته است. منتها در زمان قاجاریه، به دلیل اینكه ایل قاجار ریشهى آذرى داشته و در نتیجه روابط مستحكمى كه با قفقازیه وجود داشته، استادان موسیقى ایرانى تقسیمبندى الحان و نغمههاى موجود را تحت تأثیر اندیشهى آذرى بهصورت هفت دستگاه (یعنى هفت مجموعهى متجانس و هماهنگ) برقرار كردند. در این باره استاد مشحون توضیح بیشترى ندادند و ما، بدون اظهارنظر خاصى، براى حفظ امانت، نظر آن بزرگوار را عیناً نقل كردیم به این امید كه مورد عنایت و بررسى پژوهشگران قرار گیرد.
این کتاب را نشر ماهور در ۴۱۵ صفحه و با قیمت ۵۵ هزار تومان منتشر کرده است.
خبرگزاری ایلنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید