عشق از نگاه لسان‌الغیب

1393/5/13 ۱۱:۴۳

عشق از نگاه لسان‌الغیب

این نوشتار راهنمایی است بر شناخت عشق و راه‌های دست‌یابی به آن از منظر حافظ عاشق. بهترین راه شناخت مسیر پرپیچ و خم عشق، از زبان و قلم و دل‌نوشته‌های آنانی است که این راه دشوار و پرمخاطره و در عین حال لذت‌بخش را طی کرده و به سلامت به سرمنزل مقصود رسیده‌اند و البته فقط اینانند که می‌توانند نقشۀ راه و طریق عملی پیمودن آن را به خواستاران آن طریق ارائه دهند.

 

 

این نوشتار راهنمایی است بر شناخت عشق و راه‌های دست‌یابی به آن از منظر حافظ عاشق.

بهترین راه شناخت مسیر پرپیچ و خم عشق، از زبان و قلم و دل‌نوشته‌های آنانی است که این راه دشوار و پرمخاطره و در عین حال لذت‌بخش را طی کرده و به سلامت به سرمنزل مقصود رسیده‌اند و البته فقط اینانند که می‌توانند نقشۀ راه و طریق عملی پیمودن آن را به خواستاران آن طریق ارائه دهند.

بی‌تردید عبادت عاشقانه و پرستش از سر عشق، غیر قابل مقایسه با گونه‌های دیگر عبادات است. انتخاب برگزیدگان الهی و اولیای خدا جز این طریق نبوده است و آنان را که لایق دانسته‌اند نیز به این مسیر دعوت کرده‌اند. عشق، حقیقتی است ازلی و ابدی؛ همگانی و همه‌جایی؛ پیوسته و روزافزون. عشق یک قصه بیش نیست؛ راست و یک‌رنگ.

از منظر حافظ عشق‌شناس، گرچه عشق شیرین است و اوج آرزوی آنان که حقیقت هستی را دریافته‌اند، ولی از این راه، دشوار و پرخطر است. معشوق برای به کمال رساندن عاشق، او را در دیگ پرتلاطم بلا و فتنه، جور و عتاب، هجران و فراق و حیرت و سرگشتگی می‌افکند و ره‌پیمای عشق باید خود را برای سوز و درد و آه و ناله و گریه و اشک و غم آماده کند که اینان همراهان جدانشدنی عشقند.

عشق محبت است، البته محبتی شدید و خالص؛ به حدی که برای عاشق، فرصتی برای پرداختن به غیرمتصور نباشد؛ که در غیر این صورت نباید خود را سزاوار آن بداند که نامش در کارخانۀ عشاق ثبت شود.

برای دستیابی به هر هدفی ابتدا باید موانع را شناخت و در ادامه آنها را یک‌به‌یک از سر راه برداشت. حافظ خامی، بی‌خبری و نداشتن راهنما را از موانع اصلی راه برمی‌شمرد. خور و خواب، آسایش و عافیت‌طلبی، عیش و عشرت و خوشگذرانی، بطالت و هوس‌بازی را نیز از موانع عمده برمی‌شمرد و رهروان طریق را به کنارزدن غفلت و کم‌کاری و عادت و دلبستگی‌ها فرا می‌خواند. از منظر حافظ عاشق، علم و درس و مدرسه، عقل و حکمت و اندیشه و هوش نیز هرچند می‌توانند پلکان رسیدن به عشق باشند؛ ولی اگر رهرو در آن ایستگاه متوقف بماند، آنها خود از بزرگ‌ترین موانع وصول به سرمنزل عشقند. عاشق باید ریا و نفاق و سالوس را به کناری نهد و حتی مصلحت‌اندیشی و فکر بدنامی‌کردن و اندیشه‌داشتن از فراز و نشیب را نیز از سر بگذراند.

از منظر حافظ، رسیدن به سرمنزل یار، مصاحبت با او، توفیق دیدار و وصال و محو‌شدن در معشوق و یگانه‌شدن با او و رسیدن به توحید و وحدت محض و آتش‌زدن به هرآنچه غیر خداست، همه از ثمرات عشق هستند. سرافرازی، عروج، پختگی، شکفتن، رویش دوباره و رسیدن به کمال نیز حاصل عشقند که عاشق را به حیات و آبادانی و جاودانگی رهنمون می‌کنند. از ثمرات عشق، نورانی‌شدن و نوردادن به دیگران است که تمثیلی است زیبا برای هدایت و راهنمایی. فراغت، گشایش، آسایش، درمان، ایمنی، نجات از غم و غصه و پاک‌شدن از پلیدی‌ها نیز از عشق می‌تراود.

کتاب در هفت فصل زیر نگاشته شده است:

فصل 1: عشق چیست

فصل 2: آنچه با عشق همراه است

فصل 3: معشوق کیست

فصل 4: اهمیت و فضیلت عشق

فصل 5: موانع راه عشق

فصل 6: مقدمات رسیدن به راه عشق

فصل 7: حاصل عشق

چاپ دوم حافظ عاشق که قبلا تحت عنوان «حافظ عاشق: عشق الهی از نگاه لسان الغیب» توسط انتشارات امیرکبیر در سال 92 منتشر شده است را همین انتشارات در سال جاری در 359 صفحه منتشر کرده است.

مولف این کتاب علیرضا برازش است و شماره ثبت آن در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی 508601 می‌باشد.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: