1396/10/16 ۱۰:۲۷
در بیتی از دیباچۀ شاهنامه، دربارۀ جوهر ِ آسمان آمده است: ز یاقوت سرخ است چرخ کبود / نه از آب و باد و نه از گرد و دود. مصراع دوم در بردارندۀ اندیشۀ مفسران اهل سنت است که آفرینش آسمان را از آب، باد، گرد (برق ِ لطیف حاصل از برخورد بخارهای دخانی) و دود (بخار آب) می انگارد که فردوسی آن را نمی پذیرد؛ اما او تحت تأثیر باورهای موجود در فرهنگ باستانی ایران و مذهب اسماعیلی، محتملاً آسمان (یاقوت سرخ) را در بیانی مجازی، گوهر ِ آتش پنداشته است
حمیدرضا اردستانی رستمی
چکیده: در بیتی از دیباچۀ شاهنامه، دربارۀ جوهر ِ آسمان آمده است: ز یاقوت سرخ است چرخ کبود / نه از آب و باد و نه از گرد و دود. مصراع دوم در بردارندۀ اندیشۀ مفسران اهل سنت است که آفرینش آسمان را از آب، باد، گرد (برق ِ لطیف حاصل از برخورد بخارهای دخانی) و دود (بخار آب) می انگارد که فردوسی آن را نمی پذیرد؛ اما او تحت تأثیر باورهای موجود در فرهنگ باستانی ایران و مذهب اسماعیلی، محتملاً آسمان (یاقوت سرخ) را در بیانی مجازی، گوهر ِ آتش پنداشته است. در نظر ایرانیان، آسمان از سنگ ساخته شده بوده و بنابر روایت شاهنامه، از برخورد سنگی به سنگ دیگر، آتش پدیدار گشته است؛ بنابراین، سبب آفرینش ِ آتش؛ یعنی سنگ (یاقوت سرخ) گفته شده و از آن، آتش اراده شده است. در یشت های اوستا نیز، آمده است که آسمان کاخی برساخته از گوهری آسمانی یا زیوری ایزدی (آتش) است. در روایت پهلوی نیز، بنیان آسمان از آتش، خود پدیدآورندۀ جان است؛ بنابراین می توان یاقوت سرخ (آتش) را مجازاً خرد و جان پنداشت که بنابر باور اسماعیلی، آفریننده و نگاه دارندۀ آسمان است. بر این باید افزود که ناصرخسرو اسماعیلی نیز، جوهر آسمان را از آتش می داند و مقدسی – معاصر با فردوسی - به این که گروهی به آتشین گوهر بودن ِ آسمان اعتقاد دارند، اشاره کرده که فردوسی ِ محتملاً اسماعیلی نیز، می توانسته از این گروه بوده باشد.
مطالعات ایرانی، سال سیزدهم، بهار و تابستان 1393 شماره 25
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید