1396/5/18 ۱۰:۲۸
روند نوگرایی علمی، اجتماعی، و فرهنگی در دورۀ قاجار با تاسیس مدارس ویژهای مانند دارالفنون و مجمعالصنایع همراه است. در مورد دارالفنون کم و بیش مطالب درخوری در دست است، اما در مورد مدرسۀ مجمعالصنایع، اطلاعات زیادی وجود ندارد
چکیده: روند نوگرایی علمی، اجتماعی، و فرهنگی در دورۀ قاجار با تاسیس مدارس ویژهای مانند دارالفنون و مجمعالصنایع همراه است. در مورد دارالفنون کم و بیش مطالب درخوری در دست است، اما در مورد مدرسۀ مجمعالصنایع، اطلاعات زیادی وجود ندارد. این مدرسه، در دورۀ میرزا تقیخان امیرکبیر و بر اساس الگوی کهن تولید خرده کالایی در بیوتات سلطنتی برپا شد تا مانند موسسهای پیشگام در راهاندازی برخی رشتههای جدید تولیدی و فناورانه، و یا احیا و ارتقای برخی رشتههای تولیدیِ از رونق افتاده در دورۀ ناصری عمل کند. این تجربه، در عرصۀ سیاستگذاری در حوزۀ فناوری، تجربهای منحصر بهفرد بود. در این مقاله، تاریخچه و روند تحولات این مدرسه مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و از این رهگذر، موضوع تجربۀ مزبور به عنوان تداوم الگوی کهن تولید کارگاهی سلطنتی، در دورۀ قاجار، ارزیابی میشود.
پژوهش حاضر، درصدد پاسخ به سوالات زیر است:
1) مدرسۀ مجمعالصنایع تا چه اندازه متاثر از الگوی تشکیلات بیوتات و تا چه اندازه تجربهای نوین بود؟
2) علل تاسیس مدرسه چه بود؟
3) تاسیس مدرسۀ مجمعالصنایع چه تاثیر مشخصی در فضای فناورانه، هنری، و فرهنگی آن دوران داشت؟
تجربۀ مدرسۀ مجمعالصنایع را میتوان کوشش دربار قاجار برای بازسازی و نوسازی بخش تولید کالایی بیوتات دانست و تاسیس آن با هدف استقرار، بخشی نوین در تولید کالا و سازمان صنفی مربوط صورت گرفت تا از این رهگذر هزینههای دربار کاهش یافته و برخی پیشهها و صنایع نوین ترویج شوند. سکوت منابع در مورد مدرسه و عملکرد آن و افت و خیز و رکود در فعالیتهای مدرسه امکان تاثیرگذاری موثر آن در فضای تولید حرفهای و تحول نظام تولید شهری کشور را سلب کرده بود.
نتیجهگیری: نتیجه تحقیق نشان میدهد تجربه برپایی مجمعالصنایع ادغام گرایش تجربی پیشینی در سرمایهگذاری حکومت در عرصۀ تولید شهری و بهرهگیری از تجربیات نوین غرب در این زمینه بود. اگرچه روند برنامهریزی و سیاستگذاری حکومت در این زمینه نیز، مانند دیگر زمینهها، با مشکلات ساختاری و موانع مختلف رو به رو گردید و از به سرانجام رسیدن تحولی که خواست اولیه از بنیان آن بود، تحقق نیافت.
دریافت مقاله
گنجینه اسناد، مقاله 3، دوره 21، شماره 3، پاییز 1390
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید